Eesti uudised

Odavketi Lidl tulek Eestisse paneb raskesse olukorda nii konkurendid kui ka tootjad (140)

Arvo Uustalu, 3. september 2017, 22:06
<p>RAHVAMASSID UKSE TAGA: Odavketi kaupluse avamine meelitab rahva kohale. Foto on tehtud 2009. aastal Šveitsis, kui Lidl avas seal oma esimesed 13 kauplust.</p> REUTERS/Arnd Wiegmann
Põllumajandus- ja kaubanduskoja juhatuse esimehe Roomet Sõrmuse sõnul toob Saksamaa odavketi Eestisse laienemine kaasa hinnasurve mitte ainult kauplusekettidele, vaid ka Eesti tootjatele.

Sõrmus tõdeb, et nõnda suure tegija turule tulek muudab siinset olukorda õige mitmel moel. Ühelt poolt läheb niigi tihedal turul veelgi tihedamaks ja väiksemad ketid võivad koguni uksed kinni panna. Teisalt saab nõnda suur firma tootjatele dikteerida oma hinnapoliitikat. „Alati saab ju öelda, et kui te pole selle hinnaga rahul, siis toome kauba mujalt,“ selgitab ta.

Tarnijatel ei tasu odavamalt müüa

Samal teemal

Sõrmuse sõnul kipuvad kaupmehed hinda alandama eelkõige tootja arvelt. Samas ei suuda meie põllumajandus ja toiduainetööstus odava masstootmisega võistelda. Poekettide sisseostuhinna alanedes ei tasu meie tootjatel enam kohapeal oma kaupa aga müüa. Lidl toob kaasa küll odavamad hinnad, kuid meie tootjate keerulisse olukorda sattumisega võib majandus seeläbi hoopiski kaotada.

„Suureneb ka kaupade anonüümsus. Meie väikesel turul omab tarbija head infot kaupade kohta. Lidl võib kohalikule turule tulla suurema hulga oma tootemarkidega, kuid ka nii-öelda anonüümsete kaupadega. Samas on Maxima hea näide, et kui algul siseneti siia peamiselt kaugelt toodud kaupadega, siis nüüd minnakse üha enam kohalikule toodangule üle,“ räägib ta.

Murettekitav on ka see, et Eestis on kaubanduspinda oluliselt rohkem kui naabritel. Uue tulijaga suureneb kaubanduspind veelgi. Raha hoonete ülalpidamiseks ja uute töötajate palkadeks saab jällegi rohkem tootjat pigistades.

„Meil ei ole võrreldes teiste riikidega madalad jaemüügihinnad, aga üks asi on jaemüügihind ja tootjahind ning kui palju nende vahele jääb. Kõige hullem on hoopiski see, et meile jõuab juba praegu massilises koguses imporditud kaupa, millest mujal tahetakse lahti saada kas või dumping'u hinnaga. Olgu see siis Rootsi pikk kurk, mis on Luunja kurgist kaks korda odavam või Hispaania liha. Ei ole ühtegi normaalset argumenti, miks peaks sama kaup olema meie omast nii palju odavam,“ nendib ta.

Leedu Lidlis on värske kaup kohalik

Rimi tegevjuht Vaido Padumäe ütles Õhtulehele, et kindlasti mõjutab ühe konkurendi lisandumine Eesti turule nii kaupmeest kui ka tootjat. „See võib kaasa tuua ka mõne konkurendi üleostmise. See juhtus Leedus, kus Rimi ostis ära kohaliku IKI keti. Sedavõrd suure kogemuse ning taustaga konkurendi tulek avaldab mõju nii kaupmeestele kui ka tootjatele. Samas ei pruugi see olla tootjale ainult kaotus, vaid ka võimalus. Näiteks Leedus on Lidl värske kauba pakkumisel orienteeritud just kohalikule toodangule,“ räägib ta.

Padumäe tõdeb, et surve pakkuda madalamaid hindu, läheb kaupmeestel mõistagi veelgi suuremaks. Samas ei ole vaid madal hind kliendi jaoks enam kõige olulisem faktor. Oluline on ka ostukeskkond, kvaliteet, teenindus ning kliendile sobiv sortiment ja asukoht. Üha enam lähevad ostjatele korda ka ettevõtte väärtused ning äri ajamise viis.

Coopi kommunikatsioonijuht Martin Miido ütleb, et teiste riikide kogemus on näidanud, et Lidli tulek mõjutab ennekõike suuremaid hüpermarketeid, kes on püüdnud hinnaliidri positsiooni. „Kuigi üldine suundumus Eestis on järjest rohkem kvaliteetsema ja kodumaise toodangu poole, siis tarbijasegmente on väga erinevaid. On neid, kes on väga hinnatundlikud ja eelistavad hinda kvaliteedile, on neid, keda huvitab ennekõike kaupluse asukoht, kvaliteet, kodumaisus, tootmis- või kasvatusviis. Seega mingeid tarbijasegmente Lidli tulek kindlasti puudutab, olgu selle põhjuseks siis kaupluse asukoht või hind,“ ütleb ta.

Miido lisab, et Lidli tulek avaldab paraku mõju ka kohalikule tootjale. „Kui Lidl peaks tooma müügile mõne välismaise kaubaartikli, mille hind on odavam ja kvaliteet seejuures kohalikust parem, siis avaldab see kindlasti survet nii kohalikule tootjale kui ka kaupmeestele,“ nendib ta.

Leedu turule sisenes Lidl aasta tagasi. Eestis on üks Euroopa suurimaid odavkette omandanud krunte Tallinnas, Tartus ja Narvas.

140 KOMMENTAARI

m
mx35 25. oktoober 2017, 19:00
Endine säästumarket .. kelle logo oli NIMELT tehtud lidli sarnaseks on nüüdseks muutunud samasuguseks kallismarketiks- rimi ootame huviga millal LIDL saabub !!
o
Onu 25. oktoober 2017, 15:21
Ei tea paljud on käinud lidlis aga soome LIDLimüüakse isegi e piima juustu palju odavamalt kui eestis alla 4€ kg ...
Loe kõiki (140)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee