Eesti uudised

Täiendatud 25.08 Tallinna transpordiameti kommentaariga!

Mupolt trahvi saanud bussijänes: kõik Eesti elanikud võiksid tasuta sõita (78)

Marvel Riik, 24. august 2017 16:47
Lõputu selgitamine: Kuigi mupo töötajad lasid Kaido (pildil) minna hoiatusega - „Enam me teid siin piletita näha ei taha“ - ei läinud see viimasele väga korda. „Näete küll,“ kõlas jutuajamise lõpetuseks.Foto: Teet Malsroos
Tallinna munitsipaalpolitsei tõi tänavale hulga patrulle, kes võtsid paari tunniga maha üle 100 piletita reisija. Pealinlaste kõrval olid rikkujateks ka kaugemalt pärit eestlased, kellel puudub tasuta sõidu võimalus. „Süsteem on ajuvaba. Kõik Eesti elanikud võiksid tasuta sõita,“ arvab Kaido, kes on korduvalt piletita reisijana vahele jäänud.

Munitsipaalpolitsei (mupo) lauskontrollimine on rahvusraamatukogu juures kestnud kümmekond minutit ning iga bussist-trollist tuuakse välja vähemalt paar piletita reisijat.

„Teie maksud laekuvad kuhugi mujale? Siis peate sealt küsima soodustust,“ püüab mupo inspektor jagada nõu 43-aastasele Kaidole, kes roheliste mupo mehikeste saatel on bussi pealt ära toodud.

Samal teemal

„Lähen Lõuna-Eestisse, kus ma pole 20 aastat elanud, ja küsin soodustust Tallinna!?“ ei mõista Kaido öeldut.

Kaido oleks enda sõnul hea meelega rohelise kaardi piiksutaja ehk valideerija, kui tal see võimalus oleks. „Korteris, kus ma elan, elab üks „mäger“, kes ei anna sissekirjutust.“ Kui inimene ei ole rahvastikuregistris tallinlaseks märgitud, ei saa ta tasuta ühistransporti kasutada.

„Käisin selle üürilepinguga linnavalituses ja seal näidati mulle keskmist näppu. Näidati küll,“ vaidleb Kaido, kes teab, et peagi tiritakse ta uuesti bussist mupo poolt välja. Piletit ta ei ole nõus osta, sest tiheda liiklejana tuleks tal neid ühe päeva jooksul palju osta. „Üksikpilet bussis maksab 2 eurot. Sõidan tööle ja tagasi 2–3 bussiga. See teeks 12 eurot,“ põhjendab Kaido käitumist, mille tõttu on teda ka trahvitud.

„Ma ei maksa ka neid. Läheb paar aastat mööda ja siis need aeguvad,“ julgustab Kaido teisi. „Süsteem on ajuvaba. Kõik Eesti elanikud võiksid tasuta sõita.“

Ei kustu trahv nii lihtsalt midagi

Mupo juhataja Aivar Toompere sõnul on leidub rikkujaid, kes on üle antud kohtutäiturile ning kinnitab, et kedagi ei kavatseta unustada. „Päris niimoodi ei ole, et lihtsalt kustub. Küll midagi juhtub, arestida saab näiteks arveid ja vara,“ märgib Toompere.

Kuid trahvimised ja rahakogumine pole mupo juhi sõnutsi esmatähtis. „Oleme läinud leebemaks ja üritanud inimesi kasvatada, panna neid õiguskuulekalt käituma. Karistamine ei täida oma eesmärki,“ usub Toompere.

Mupo juhi Aivar Toompere sõnul ei pea valideerima sellepärast, et muidu saab karistada, vaid seetõttu, et saada teada, kui palju ühistranspordiga liigutakse ja kuhu täpselt.Foto: Teet Malsroos

Näiteks 20-aastane Jaan, kes on tallinlane, unustas enda sõnul valideerida. „Kaart oli kaasas, aga unustasin.“ Küsin, kuidas muidu tegutseb. „Muidu ka ei tee. Ma ei tea, pole kombeks.“

Mupo inspektorid teevad nüüdseks juba aastaid valideerimise kohta selgitustööd ning praegu ei paista, et sellele oleks lõppu tulemas. Siiani leidub neid, kellele tuleb selgitada, mis asi on roheline valideerimiskaart ja kust seda osta saab.

„Enamik on reisijad [kes liiguvad jaamade-sadamate vahet], noored, kes arvavad, et õhtul ei pea enam valideerima või tallinlased, kes arvavad, et nemad ei pea üldse valideerima,“ võtab mupo inspektor Lembi Jüris kokku rikkujate kontingendi.

Kuigi algselt lubati, et mupo hakkab kõik rikkujaid trahvima, lasti viimased minema hoiatusega ja said kaasa magusa lutsukommi. Karistuseks tuli jänestel omal käel järgmisesse peatusesse kõmpida ning seal uut bussi oodata.

Mupo kontrollis enne keskpäeva kahe tunni jooksul 72 transpordisõidukit ja 2770 reisijat. Valideerimata ühiskaardiga reisijaid oli 63 ja piletita 51. Lisaks oli 6 reisijat ilma igasuguse dokumendita.

Milleks vaja üldse valideerida?

Valideerima ei pea sellepärast, et muidu saab karistada, vaid seetõttu, et saada teada, kui palju ühistranspordiga liigutakse ja kuhu täpselt. Nii selgitas mupo juht Aivar Toompere inimestele, kes jänestena ühistranpordist välja tuuakse.

"Valideerimise andmeid kasutatakse Tallinna ühistranspordiga tehtavate sõitude arvu määramiseks. Samuti saame informatsiooni valideerimise kohta liinidel ja peatustes. Valideerimise andmeid kasutatakse ühistranspordiga tehtud liikumiste maatriksi koostamiseks, mis on üks osa andmetest käimasolevas uuringus liinivõrgu optimeerimine.

Sõidugraafikute korrigeerimiseks/ümberkorraldamiseks kasutatakse sõitjate loendussüsteemi andmeid liini peatustes sõitjate sisenemiste, väljumiste ja sõidukite täituvuse kohta. Vastavalt sõidunõudluse muutusele vajadusel korrigeeritakse ühistranspordiliinide sõiduplaane," ütleb Harjo.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee