Tallinna velotakso anarhia tüürib rahvusvahelise skandaali poole (24)
Tosin aastat kestnud velotaksodega seonduv korralagedus on jõudnud piinlikku punkti, kus probleemile juhib tähelepanu juba teise riigi diplomaat. Tallinnas käinud Belgia kuningriigi suursaadik Philippe Beke sai šoki, kui siinne velotaksojuht esitas talle paarikilomeetrise sõidu eest üüratu 60eurose arve.
Belgia kuningriigi suursaadik Helsingis Philippe Beke pöördus ametliku kirjaga Tallinna linnapea poole, et pärida aru, mis asjaoludel dokumentideta velotaksojuht lühikese – Viru tänavalt Olümpia hotellini – sõidu eest temalt üüratu summa nööris.
"Pärast meeldivat õhtusööki Genti linnapeaga kutsus velotaksojuht mind temaga hotelli sõitma. Kuna ma leidsin, et tegemist on sümpaatse ja ökoloogilise liiklusviisiga, siis nõustusin. Suur oli mu üllatus, kui juht küsis pärast maksimaalselt kahe kilomeetri pikkust sõitu minu käest 60 eurot," pahandab suursaadik kirjas.
Selleks et arvet oleks võimalik vaidlustada või asja klaarida, palus ta, et juht näitaks enda dokumenti, ent seda polnud. Samuti polnud juhil anda tšekki. "Ma saan aru, et ma oleksin pidanud küsima sõidu maksumust enne, kuid ma ei mõista, miks pole juhil ühtegi dokumenti ega võimalust anda kviitungit? Ma loodan, et neil litsents ikka on," kirjutab suursaadik.
Kirjale vastas Tallinna tegevlinnapea Taavi Aas. Tema sõnul pole velotaksod Eestis seadustega reguleeritud. "Tallinn ei registreeri ega kinnita velotakso luba vedada inimest. Lisaks ei vastuta Tallinn jalgrataste kasutamise eest liikluses. Selle eest vastutab politsei- ja piirivalveamet," vastas Aas, kes lisab, et kaebuse saab esitada tarbijakaitseametile, majandusministeeriumile ja siseministeeriumile.
Hakkavad trahvi saama
Juba koomilisena tunduv jant velotaksode ümber on kestnud üle kümne aasta, kuid tänini pole lahendust leitud. Ka Kesklinna vanem Taavi Pukk tunnistab, et velotaksode problemaatika on kestnud liiga pikalt, kuid kahjuks on seadusemuudatuse tulemusi näha alles järgmisel suvel.
"Seaduses ei ole kohalikul omavalitsusel volitust reguleerida motoriseerimata sõitjate veoks kasutatavate sõidukite ohutust ja sõitjate mugavust tagavaid nõudeid ning nõudeid selliste sõidukite juhtidele," ütleb Pukk ning lisab, et majandusminister Kadri Simson saatis juuni alguses valitsusele autoveoseaduse eelnõu, millega muudetakse ka ühistranspordiseadust.
Puki sõnul kiideti eelnõu ka neljapäevasel valitsusistungil ka heaks.
Kui riigikogu eelnõu antud kujul vastu võtab, siis peab velotaksojuhtidel olema teenindajakaart. Samuti saab linn õiguse kehtestada sõiduki ohutust ja mugavust tagavad nõuded. Omavalitsus saab õiguse nõuete rikkumisel määrata ka rahatrahvi. Seadus on plaanitud jõustuma 1. detsembril 2017. See tähendab, et käesoleval suvel ei ole veel linnal õigust velotaksosid trahvima hakata ja karistamise luba on ainult politseil juhul, kui rikutakse liiklusseadust või avalikku korda.
"Kesklinna valitsus on palunud politseil ning munitsipaalpolitseil teha pidevaid patrulle probleemsetes piirkondades, et velotaksosid eemale peletada. See on aga mõistagi ajutine meede, sest tunni või vähema pärast on ebameeldivad tegelased jälle tagasi. Patrullringkäike teevad ka Kesklinna valitsuse töötajad," ütleb Pukk.
Linn paneb hoiatusmärgid välja
Kesklinna valitsus on välja töötanud hoiatusmärgid, mida soovime lähinädalatel paigaldama hakata, et inimesi velotaksode ebaseaduslikust tegevusest teavitada. "Olen nõus, et selline olukord on ebanormaalne ja muidugi vabandan Belgia suursaadiku ning kõigi teiste ees, kel on velotaksodega olnud ebameeldivaid kogemusi," ütleb Pukk.
Majandusministeeriumi pressiesindaja Mihkel Loide ütleb, et Belgia suursaadikuga juhtunu on kahetsusväärne, kuid õnneks on õigusliku olukorra paranemist näha. "Samas peavad sellised teenuse osutajad täitma tarbijakaitseseadust, mille kohaselt tuleb teenuse tarbijale anda kõikvõimalikku teavet pakutava teenuse kohta, et tarbija saaks teha teadliku valiku," sõnab ta.
Kommentaarid