(Hendrikson & Ko)

OTSEÜLEKANNE

Riigikogu majanduskomisjon ja riigieelarve kontrolli erikomisjon arutasid täna avalikul istungil riigikontrolli aruannet Eesti, Leedu ja Läti valitsuse Rail Balticu raudteeühenduse arendamise kokkuleppe kohta. Õhus on küsimusi, millele ei ole üheseid vastuseid. 

Riigikontrolör edastas eelmisel nädalal riigikogu liikmetele ülevaate sellest, mida käsitleb parlamendis ratifitseerimisel olevat Eesti, Leedu ja Läti vahel sõlmitud Rail Balticu raudteeühenduse arendamise kokkulepet. Õhus on mitmeid küsimusi, millele riigikontrolli sõnul ei ole seni üheseid vastuseid.

Kuidas Rail Balticu projekti rahastatakse? Kui suur rahaline kohustus riigile võetakse? Kas kokku on lepitud selge otsustusmehhanism juhuks, kui projekt läheb kavandatust kallimaks või ei jõua tähtajaks valmis või muutub rahastamine? Riigikontrolli analüüs näitas, et eelnimetatud küsimuste kohta ei leia üheseid vastuseid ei riikidevahelisest kokkuleppest ega selle ratifitseerimise seaduse eelnõu seletuskirjast.

Majanduskomisjoni aseesimehe Toomas Kivimägi sõnul on riigikontrolli analüüsis juhitud tähelepanu õigetele asjadele, ent seal ei ole midagi uut, mida varasemalt ei teatud. „Küsimust, kust leitakse katteallikad ehituse kallinemisel võiks küsida iga suurema objekti puhul, aga ei küsita. Eesti riigi võimekuses Rail Balticu mõningasel kallinemisel lisaraha leida pole küll vähimatki kahtlust,“ ütles Kivimägi ning lisas, et need summad pole nii suured, kui neid soovitakse näidata.

Tänasele riigikogu istungile on kutsutud õiguskantsler Ülle Madise ning riigikontrolli, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi, rahandusministeeriumi ja välisministeeriumi esindajad.

Avalik instung on järelvaadatav.

  • 13:49
    Marvel Riik

    Kokkuvõttes mingeid vastuseid ei tulnud. Poliitikud küsisid riigikontrolli ülevaate kohta täpsustavaid-selgitavaid küsimusi.

    RB projekti lõplik saatus otsustatakse riigikogus, kui saadikud hääletavad RB lepingu ratifitseerimise poolt või vastu. Kui lepinguga ollakse nõus, tuleb Eestil RB-ga lõpuni minna. Kui seda ei tehta, ei tule raudteed üldse.

  • 13:44
    Marvel Riik

    Ligi: me ei arutanud RB vajalikkust, vaid selle õiguslikkust. 

  • 13:44
    Marvel Riik

    Olgo: kui projekt läheb kallimaks, siis EL-i rahad ei tule sellega kaasa. See on omafinantseering.

  • 13:42
    Marvel Riik

    Karis: RB on geopoliitiline projekt.

  • 13:41
    Marvel Riik

    Põlluaas: numbrid on laest võetud, reisijate ja kaubaveo arv. Kas ei peaks selle poolega ka tegelema?
    Karis on mõttekas nõus. "Ei ole keeruline numbreid läbi mängida."

  • 13:39
    Marvel Riik

    Henn Põlluaas: tegelikult on riigikogu protsessist välja jäetud. Keegi ei hakkaks maja ehitama, kui ei teaks omaosalust.

  • 13:37
    Marvel Riik

    Sults: Hankeid ole tehtud, numbrid on hinnangulised. Tuleks panna lagi, milleni ollaks valmis maksma.

  • 13:36
    Marvel Riik

    Küsimus on siiski õhus, mida tehakse siis, kui Euroopa Liit ei anna raha, et RB ehitada? Jutt puudutab toetusi alates 2021. aastast.

  • 13:32
    Marvel Riik

    Ligi: vaja on aru saada, millised on õiguslikud ja majanduslikud riskid.

  • 13:28
    Marvel Riik

    Kivimägi: kui lepingut ei ratifitseerita, ei tule RB-d, kuid tulevad  muud tagajärjed.

  • 13:24
    Marvel Riik

    Õiguskantsler: kui riigikogu otsustab lepingu ratifitseerida, tulevad Eestile kohustused ehk järgnevaid lepinguid tuleb täita.

  • 13:20
    Marvel Riik

     

    Toomas Kivimägi: RB infrastruktuur on pikas perspektiivis isetasuv.
    Esimesel 4–5 aastal tuleb riikidel peale maksta 28–29 miljonit, ehk Eestil kuni 10 miljonit. Vedajale eraldi peale maksta ei tule.

  • 13:14
    Marvel Riik

    Ligi: Euroopa rahad kaovad siis, kui RB hakkab minema.

  • 13:14
    Marvel Riik

    Märt Sults ja Jürgen Ligi vaidlevad projekti ja lepingu üle. Sultsi sõnul alustas seda Ligi. Ligi pole väitega nõus.

  • 13:13
    Marvel Riik

    Detailidesse pole mindud, kuid kinnitati, et tulevikus kaasrahastamise probleemi ei tule.

  • 13:12
    Marvel Riik

    Ligi huvitab, kuidas mõjutab RB struktuurset tasakaalu.

  • 12:59
    Marvel Riik

     

    CEF ühisprojektide rahastamine on RB osas olnud 19.11.2015 ja 15.11.2016. CEF3 leping peaks tulema suvel.

  • 12:56
    Marvel Riik

    Õiguskantsler Ülle Madise sõnul ei ole vastuseid lihtsatele küsimustele, nagu kes tellib asjad, kes otsustab maksmise, kust tuleb selleks raha?

  • 12:51
    Marvel Riik

    Riigikontroll hinnangul tuleks esitada tegevuskava juhuks, kui projekt lähebki kallimaks.

  • 12:49
    Marvel Riik

    Selgusetu on see, mis saab siis, kui RB projekt läheb oodatust kallimaks?

  • 12:46
    Marvel Riik

    Riigikontroll juhib tähelepanu sellele, et pole selge, kui suure rahalise kohustuse Eesti võtab.

  • 12:46
    Marvel Riik

    Riigkontroll ei ütle lepingu ratifisteerimise kohta midagi, kuid toob välja: riikidevahelise (Eesti, Läti, Leedu) kokkuleppe ratifitseerimata jätmisega suureneb risk, et RB projekt jääb pooleli.

  • 12:42
    Marvel Riik

    Riigkontrolli peakontrolör Tarmo Olgo kaardistab Rail Baltica (RB) projekti.

  • 12:34
    Marvel Riik

    Riigikontrolli Alar Karise sõnul ei ole kõik poliitikud projektiga detailselt kursis.
    Tasuvushinnanguid riigikontroll ei teinud.

  • 12:32
    Marvel Riik

    Inimesed on kogunemas. On kuulda, et inimesed ei tunne kella ning hilinevad.

16 kommentaari

Ü
Üks aborigeenidest  /   17:25, 29. mai 2017
Lugege otse, mitte ridade vahelt.
Operaator tuleb saksast ja kogu opereerimistasu sinna. meile jääb taristu ja kohustus seda korras hoida. Meie kui aborigeenid maksame kinni EUROOPALE kuuluvate maavarade transpordi emamaale ja tolmu pühkimine on ka meie mure.
Kõik asjaomased, olgu siis kesikud või reformarid või sotsid saavad oma noosi ja aborigeenidele jääb vaid maksukoormus.
  /   18:56, 29. mai 2017
ajalugu kordud, aina sama nagu lauluski - tule mannike õunapuu alla, sest õunapuu all on nii hea... nagu tln tv -ski, kuid kes veastutust võtaks küll kanda, kui midagi juhtuma peaks ? eks see võta vastutust kanda, kes ülevalt vaatab kõik pealt. aga karjapoiss istus puu otsas, sõi õunu ja vaatas kõik pealt, ja karjapoiss tuli puu alla, ja vastutab kõik selle eest. karjaposid oleme meie , kes vastutavad.
R
rehepapplus  /   16:04, 29. mai 2017
Kolm päeva tagasi olid Läänemere riikide transpordi-targad (Balti Assamblee ning Balti Ministrite Nõukogu) koos ja arutasid et väga kasulik projekt. Kiitsid Tallinna TV-le usutluses aga see mida kiideti oli Berlin-Warsaw-Kaunas-Riga-...-"Ivangorod". Nende arvates vist peatusi Eestisse ei tule - väga otse tee vene kaupadeni. Link ( 1:50 / 3:07 ):
http://tallinnatv.eu/uudised/uudislood/13730-2017-05-26-euroopa-esindajate-sonul-on-rail-baltic-vara...
M
mall  /   15:32, 29. mai 2017
Eesti riigi võimekuses Rail Balticu mõningasel kallinemisel lisaraha leida pole küll vähimatki kahtlust,“ ütles Kivimägi
Kivimägi teab täpselt, et see raha leitakse maksumaksja rahakotist. Ülbust jätkub.
K
kaasaku teadlasi,  /   13:40, 29. mai 2017
mitte ametnikke ega saadikuid, viimased pole pädevad vaid kummitemplid.
N
no kossa, kossa  /   13:52, 29. mai 2017
Meie riigikogu koosnebki teadlastest ja akadeemikutest. Nemad juba teavad ,mis maarahvale heaste mekib ja Brüsselile meeldib.
Otsus tuleb igati positiivne ja tulevikku arvestav .
N
nõustun Juku'ga  /   13:16, 29. mai 2017
juba algselt on korruptsiooni maik üleval, peaks tõesti koheselt kaasma KAPO ja prokuratuur.
  /   18:57, 29. mai 2017
ja kes nende peremehed on ???
  /   13:05, 29. mai 2017
Nagu nii ei tule seda.See on otsustatud ammu.Lihtsalt on teema üleval,et oleks näiliselt palu tööd ja mida arutada.
U
Udu  /   12:34, 29. mai 2017
Suured toetajad ongi need kes sealt katlast suure nutsu omale tasku saavad ajada. See ongi kogu tõde RB vajalikkusest. Rahvale aetakse aga udu
A
ab   /   12:29, 29. mai 2017
kõigepealt eelnevalt tuleks uurida, kellel on huvid raudteeehitusvaldkonnas, mitte mängida tallinna raadi!
H
huvid huvideks  /   13:19, 29. mai 2017
tehakse valmis ja tuleb valdusfirma niinagu Elering kellele kümnist peab hakkama plekkima...
seekõik meenutab rakvere ,,Targa maja ,, saagat.
A
aga tulebki tark otsus  /   13:58, 29. mai 2017
häda on vaid selles, et see tark otsus arvestab vaid ligi taolisi ,kes meid suure armastusega ESM ja EFSF külge aheldasid.
K
Kadril  /   12:25, 29. mai 2017
on pool rehkendust tegemata ehk kust leida raha, kui käivitub plaan B või plaan C
J
Juku  /   11:57, 29. mai 2017
Seda petuskeemi tuleb põhjalikult arutada - KAPO ja prokuratuur tuleb kaasata
D
dr. Mõngel  /   13:15, 29. mai 2017
Nad on juba kaasatud. Mitte uurimisse vaid ahnitsemisse.

Päevatoimetaja

Triinu Laan
Telefon 51993733
Triinu.laan@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis