Eesti uudised

Ajaloolane Vahtre: Punaarmeesse võetud mehed tõid kaasa selle, mida kodumaal kõige rohkem kardeti

Denes Kattago, 10. mai 2017 14:16

45 KOMMENTAARI

p
Papi/ 12. mai 2017 13:09
No väike vahe ikka on. Saksa poolel said sõjaliselt lüüa aga NSVL-Vene poolel anti panus Hitleri Saksamaa alistamisse. Saksamaa ei olnud kuigi kaugel võidust. Oleks Murmansk Soome abiga vallutatud nii et konvoid poleks saanud varustust tuua ja oleks Hitler vähe rohkem oma kindraleid kuulanud... Aga Siberi sõidust see Saksa võit vaevalt päästnud oleks. Needsamad "vabatahtlikud" oleks truuduse tõestamiseks suurema osa kaasmaalastest Siberisse küüditanud et "ühineda oma esiisade maaga". Tagastatud mõisatele oleks vast teatud kontingent tööle jäetud.
h
hassiid/ 11. mai 2017 20:52
1945. aasta 9. maid on peetud ka aškenazide võidupühaks sefardide üle.
1
11. mai 2017 20:51
1944. aasta 1. veebruaril kuulutati siiski välja sundmobilisatsioon, sest vabatahtlikke juba aastal 1943 ei jätkunud.
p
Pole päris nõus Vahtrega/ 11. mai 2017 16:12
Minu isa mobiliseeriti vägisi vene armeesse.Käis läbi tööpataljoni kus pooled mehed surnuks näljutati.Eesti Laskorkorpuses oldi olude sunnilja vargsi ikka loodeti oma riigi säilimist.Nendest meestest ei sõltunud küüditamine absoluutselt,see mäng käis kilomeetreid nende peade kohal.Pronkssõdur oli Palusalu,mitte keegi suvaline aljosha.Ja selle juures käidi kuni venelased selle okupeerisid oma meelsuse ja olekuga,nagu nad okupeerisid ka terve riigi.
j
11. mai 2017 12:51
JUBA TÕIN 1986 AASTAL TSERNOOBOLIST RADIATSIOONI KOJU. ja mitte üksnes mina.
o
Otu/ 11. mai 2017 09:30
Huvitav kas Laurike IRL-st juba kinga saand ja kaitseministeeriumist lahti lastud või praalib niisama ! Kuidagi liiga iseseisvad mõtted juba.
o
oh ja/ 10. mai 2017 22:48
kogu uuema aja ajaloosõja kokkuvõtteks
Suur mäng lõpeb ainult siis kui kõik surevad.
Joseph Rudyard Kipling
Igaüks töötab oma mõistusega eelkõige iseenda jaoks ning samal ajal oma mõistmatusega selle jaoks kes mõistab rohkem.
Tõe varjamise kõikseparem viis on nimelt selline, et tõde tuleb ära peita ja asemele tuleb pakkuda vähemalt kaks erinevat valet ning lasta siis tõeotsijatel otsida tõde erinevate valede vahel.
ilmekaks näiteks sobib järgmine saade ajaloost mille leiab kui sisestada otsingusse
Россия - Запад: историческое оружие. Право голоса
a
Alexander S./ 10. mai 2017 20:35
Isa jutu järgi oli ka saksa poole peal mobilisatsioon söja seaduste järgi,mis teadagi oli "mahalaskmise läbi",see oli eestipoiste valik söja ajal.Samas venelane näitas oma suurt armastust eesti rahva vastu juba 40 ndatel nii,et eestipoisi valik oli teadagi mis,kahest halvast vähem ... .

o
oot/ 10. mai 2017 20:03
vahtre, oled sa ise olnud mobilisatsiooni all? kui pole olnud, siis mida sa mulised asjust, millest ei jaga?
e
Eks ta ole/ 10. mai 2017 19:47
Ei saa vahtrega nõus olla.
Nn Uluotsa üleskutse oli osa sundmobilisatsiooni ettevalmistusest. Uluotsa kasutati lihtsalt ära.
Kõrvale hoidumine oli ohtlik ja võis lõppeda heal juhul koonduslaagris.
Aga juhtus ka nii, et kõrvalehoidjad leidsid end ükskord valiku ees: kas kohapeal mahalaskmine või vabatahtlik astumine Saksa armeesse. Ainus ellujäänu oleks veel aastaid hiljem väljaandja tapnud, aga ei teadnud, kes see oli.
Punaarmee suhtes on Vahtrel õigus.
Ainult soomepoisid said valida, kas ja kelle poolt võidelda. Ja kui oma kodumaa eest ei saanud, võitlesid nad Soome vabaduse eest nõukogude anastajate vastu.
Hm, Loone kreedo on sõnades, et tuleb ikka olla võitjate poolel.
Olnuksid sakslased võitjad, õpetanuksid Loone vanemad rassiteooriat ja Suur-Saksamaa ajalugu ning kaevanud Gestapole skeptiliste tudengite peale.
e
Esimesel Eestil puudub empaatia võime/ 10. mai 2017 18:39
Meie (ilmselt esimese Eesti) jaoks see ei ole 9. mai vabastamise ega vabaduse tuleku päev! Teine- ja kolmas Eesti oskasid sellist „vabastamist“ lugu pidada küll (tasuta kõrgharidus, tasuta arstiabi/hambaravi, tasuta korter/maja, tööpanusele vastav tunnustus jne jne) millest nad EW aeg ei osatud undki näha.
v
VL/ 10. mai 2017 22:44
Kas tõesti liigub veel ringi nii juhme kommuniste? Mitte ei mõista, kuidas maa neid kannab.
l
Leheneegritele/ 10. mai 2017 18:00
Kui Eesti ajalehed võtaksid end veidi kokku ega avaldaks selliste ullikeste tegemisi, siis oleks varsti ka 9. mail rahu majas. Need libaveteranid käivadki seal oma nelkidega poseerimas, et meid provotseerida ja häirida.
r
rahva luule/ 10. mai 2017 17:22
_Kuid üldjoontes võib öelda nii, et enamik eestlasi Saksa armees olid vabatahtlikud._
üldjoontes jääb poliitik poliitikuks, aga asjad peaksid selged olema sellele vaatamata.
Ka mitte ei ole aeg selleks küps, et avada uus mälestusmärk rahvale, kes kannatas selle sõja all. Minu onupoeg ja terve kursus võeti kutsekoolist püssimeeste valve alla ja viidi sadamasse sakslaste poolt kui nad taganesid. Kes püüdsid põgeneda neid lasti maha ja mu on, kes oli I MMS sõjainvaliid läks sadamasse ja nägi, et seal oli noorte meestehakatiste laipu, põgenemisel lasti maha. see lubab oletada millised inimkaotused pidid sakslastel olema, et koolipingist võeti 15-16.aastaseid poisse sunniv iisiliselt armeesse.
Venelane võib rinna kummis ette lüüa, aga ilma ameeriklaseta (pommitasid jaapanlaste sõjalaevu, vot kui jaapanlane oleks seljatagant tulnud, mis siis oleks saanud???) ta poleks seda sõda ka võitnud, seega see ei ole venelaste võit üksinda. Nii nagu Napoleon Waterloo all sai lüüa (erinevad maad
tekitasid ühisrinde) nii ka Hitler.
nii venelastele kui ka teistele tuletaks meelde, kolme mehe koos istumist, kus väidetavalt jagati maailmakaarti, mis ka kinnitab, et see ei olnud ainult venelaste võit.
t
Tartu on vaba/ 10. mai 2017 17:10
Tartus polnud 9. mail näha ühtki "Isamaasõja veterani" ega sellisega sarnanevat isikut. Mitte ühtki georgi linti, punast plagu või viisnurka polnud näha. Isegi pidumeeleolus okupante polnud.
p
Papi/ 12. mai 2017 12:58
"Vaba...?" Naljakas kui vabas riigis peidetakse oma sümboleid. Raadil käisid?
j
jossikese vabastusretk/ 10. mai 2017 16:48
Gräzin eile telekas seletas, et Punaarmee maailmarevolutsiooniline soldat pidi 41. Karpaatide kaitsvast varjust tungima Alpide, sealt Reini ja Elbe kaitsvasse varju, et jõuda Taani väinadeni. Põhjasuunast sama haare, et Euroopa pursuipesa saaks hävitatud, kõigi maade proletaarlased ühendatud.
m
meie mees/ 10. mai 2017 16:37
mulle meeldis yks lause yhelt mehelt---kui pronksmees ei lahku Tõnismäelt vabatahtlikult,jäävad temast järele vaid kirsad--aga isegi neid ei jäänud,vahva.

a
AR/ 10. mai 2017 16:29
Tõesti,mäletan noore poisina,et 9.mail panid niinimetatud legioni ja korpuse poisid koos pidu,kuigi ametlikult teist poolt polnud kutsutud.mehed ise organiseerisid. Ja minu onu Arno oli kahekordne veteran,sest oli mõlemal pool ja 90 aastatel kõis leegoni meeste kokkutulekutel,enne seda korpuse meeste.Rahu tema põrmule nüüd. Selline oli elu.
o
oh ja/ 10. mai 2017 16:17
ilma emotsioonideta peaks eelkõige oma silmas palki nägema ja seda vähemalt 1917 aastast alates, sest ajaloos olnud oma punaste mittetunnistamine ja mahavaikimine ei tee neid olematuks. Ajaloost näib, et Eesti nõndanimetatud eliit jagunes punasteks ja valgeteks ning sellest tingitud sisuliselt omavahelist kodusõda kasutasid ära oskuslikult võõrvõimud oma huvides millest ka sõnasõda tänapäevalgi. Näib, et kõik ajaloos olnud võib korduda kuna meite eliit on taas lõhenenud ja esialgu käib kodusõda sõnasõja tasemel
a
AR/ 10. mai 2017 16:14
50 aastat vene okupatsiooni elas eesti rahvas üle,kas sama palju saksa okupatsiooni? Jaan Kross Urmas Oti saates vastas: vaevalt.
k
kellel valikuid ja kellel mitte/ 10. mai 2017 16:02
lõpetage jama. ka need, kes punapoolel sõdisid, aeti kärbseid pähe et tulevad Eestit vabastama. lehvitati meelise juttudega saksa rüütli vastu võitlemisest kus keegi vist tuli venepoolel vaid appi jne.
saksa vägedest ja nn. vabast tahtest. niipalju kui mina olen kuulnud, siis poistel oli kaks valikut. kas relva-ss või abivägi. Kui valisid abiväe, siis kohe püssi alla. kui aga relva-ss-i siis said paar nädalat kodus olla. paljud tahtsid veel koju jääda, niipalju siis vabast valikust. see aga, et mindi mingi kindla veendumusega punameeste, ärge ajage naerma. ainsad isamaalised võib olla on need, kes ühinesid pitkaga, olid nn. soomepoisid või läksid metsa ja hakkasid nii sakslastele kui venelastele vastu.
j
Jaan/ 10. mai 2017 16:01
Lihtsõduri saatuse otsustas enamasti sünniaasta. Sõltuvalt sellest lihtsalt pidid poole "valima".
o
oh ja/ 10. mai 2017 16:26
mõlemal pool oli neid kes valisid poole siiski vabatahtlikult kas ajupesust tingitud patriotismist või siis omakasu ajendil
K
... 50 aasta pikkuse õudusunenäo.../ 10. mai 2017 15:52
Käisin 1972.aasta suvel Saksa Demokraatlikus Vabariigis (Saksamaa NSVL poolt okupeeritud piirkonnas) - Berliinis, Mecklenburgis, Frankfurt'is (Oder), .... Ei mingit õudusunenägu, elati hästi, rahvas oli rahul. Muidugi oli Volksvageni asemel Trabant, aga sai ka sellega sõita, polnud probleemi.
r
retro/ 10. mai 2017 17:01
Käisin 1998.a. Ungari Vabariigis, kõik kohad olid neid suitsevaid Trabante täis. Albumis on enamusel Ungari fotodel mõni Trabi taustaks, tõeline retrotunne.
s
stalinlikud-kommunistlikud okupandid / 10. mai 2017 15:43
punaarmee ei vabastanud eestit 40 aastal, vaid tegemist oli vene-nõukogude okupatsiooniga.
g
Grigooride riideriba/ 10. mai 2017 15:25
Venemaal on moodne ned lindikesi siduda kaela koertele ja kassidele. Sel on ka sügavam mõte. Kora ja kassiliha oli punaarmees igapäevane söök. Näguripäevadel kõlbas sakslastelegi. Seitsmekümnendatel oli see värvikombanetsoon vega pop vene pederingkondades. Ka Kastani baari ligidal hiilisid triibulised mehikesed...

v
10. mai 2017 15:11
Vaat, kuidas mõjub Kremli-meelsusetega flirtiva keskerakonnaga koalitsioonis olemine. Isegi tulihingeline isamaalane õpetab meile, kuidas me peame tundma ja miks me mardikamehi mõistma peame. Tänan, ei.
a
aga/ 10. mai 2017 15:30
Päris tõepärane jutt oli ju.
a
A / 10. mai 2017 15:10
Pole viga ,ka vene ajal panid endised Leegioni ja Korpuse mehed koos pidu ja viskasid viina - kes oli olnud ühes väes ,kes kahes ,kes isegi kolmes -ja mis siis !!
a
Arvan, et/ 10. mai 2017 15:03
väga mõistlik artikkel. Pole vaja õhutada viha ega vaenu. Aeg oli selline, ühe pere vennad olid nii Vene kui Saksa armees - olenes sellest, mis aastakäigu poiss oli. Mis mõtet on tagantjärgi vaenu külvata? Pärast sõda tuli halb variant - vene okupatsioon, kuid me saime siiski oma emakeelse hariduse ja jäime ellu. Elu oli selline oma heas ja halvas.
a
Arvan, et/ 10. mai 2017 15:20
niimoodi kirvemeetodil vaadeldes võiks ju nentida, et oleksime siis võinud hoopis Vene ikke alla jääda, elu oli nagu lill ja õnn õitses iga nurga peal ja kõik olid omavahel sõbrad ja venelased ehitasid meile Lasnamäe ,ja suured tehased ja kolhoosid saime ja sovhoosid ja palju sõpru teistest liiduvabariikidest, kes meie väikest maalapikest arendama tulid ja hing oli vaba ja piirid lahti ja sai kaks-kolm aastat Vene sõjaväes olla ja eluiga ei olnud eriti pikk ja neljakümnendatel saime tasuta pika ja põneva reisi Siberisse jne jne
r
Rudi / 10. mai 2017 14:57
Kes oskab lugeda, lugege "Enn Kalmu kaks mina". Küllaltki täpselt kirjutab Kuusberg oma raamatus, MIKS astusid eesti mehed Eesti laskurdiviisi...Ja miks sõdisid NLiidu poolel!
v
valgusta meid, oo Rudi!/ 10. mai 2017 15:09
r
Rudi / 10. mai 2017 15:15
Kui sa ise (Paul Kuusberg, Enn Kalmu kaks mina) lugeda ei oska, ei suuda sind keegi valgustada!
a
A/ 10. mai 2017 15:13
Kes lugeda ei viitsi ,võib ka `Inimesed sõdurisinelis `vaadata -vist oli tehtud sama raamatu põhjal
o
Odin/ 10. mai 2017 18:33
Leidsite kah, kelle propagandistlikku teost eeskujuks võtta. Sm kirjanik oli juba 1941.a. hävituspataljoni võitleja ja politruk.; II MS ajal PA ELK 917. polgu kapten ja politruk 1942-1944.a.. 249. kaardiväediviisi häälekandja „Tasuja“ toimetaja 1942-1946.a.; kuna oli lõpetanud ka NLKP KõrgemaParteikooli Moskvas, siis polnud tal raskusi Enn Kalmu lugude treimisega. Sai oma propagandistlike üllitiste eest veel ENSV rahvakirjaniku tiitliga pärjatud. Lugega parem Arved Viirlaidu.
t
to Odin. pole mõtet Rudi-taolistega vaielda/ 10. mai 2017 20:57
kellele meeldib rahvusetu politruk ja kellele meeldib eestlane...
k
kommude õigustajatele/ 10. mai 2017 17:10
MIKS...
AINUKE vastus sellele on, et pääseda töölaagrist!
mingit poliitilist ega ideelist ega "tagasi koju" varianti ei saa olla!!!
k
komm ei meeldi??/ 10. mai 2017 19:24
MIKS...
AINUKE põhjus oli et saaks töölaagrist minema!
mitte mingi "koju tagasi" või muu jura, mida keegi tollal ei uskunudki enam!
m
Mina ei/ 10. mai 2017 14:55
häbista Georgi riste mingi kangajupatsi kasutamisega.
Need kes kasutavad, ei tea mille eest riste saadi ja kellele
anti.
n
Neid saab osta/ 10. mai 2017 15:00
Balta turul. Lint odavam, kui pudel odekolonni.
t
Teeline/ 10. mai 2017 15:54
Seesama "kangajupats" kuulub Georgi risti juurde.
"Georgi risti kanti Georgi lindiga (vaheldumisi kolm musta ja kaks oranži ühelaiust triipu), mis sümboliseerivad suitsu ja tuld lahingus)"
p
Punane terror/ 11. mai 2017 01:20
Sellesama Georgi ordeni kandjaid ajasid tšekistid tuhandete kaupa auku.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee