Eesti uudised

Politsei mobiilivabal päeval: paari aastaga inimeste arusaamu ei muuda (2)

Maarit Stepanov, 5. aprill 2017, 16:58
HOIAVAD SILMA PEAL: Politseinikud üle Eesti on kontrollimas autojuhte, et sõidu ajal ei tegeletaks kõrvaliste asjadega. Alar Truu
Täna võib üle Eesti silmata politseireide, sest koostöös Maanteeametiga korraldatakse mobiilivaba päeva. Autojuhte, kes tabatakse sõidu ajal mobiiliga rääkimast, võidakse korrale kutsuda nii trahvi kui ka koolitusega.

Politsei- ja piirivalveameti juhtiv korrakaitseametnik Kalmer Tikerpe selgitab, et mobiilivaba päev on kõigest üks osa Maanteeametiga korraldatavast kampaaniast “Kui juhid, siis juhi”. Sõidu ajal telefoniga rääkijatele on tema sõnul tähelepanu osutatud ka mitmel varasemal aastal, ent rikkujate koolitusele suunamine on esmakordne. "Täna annab seadus võimaluse suunata inimene sotsiaalprogrammi - nimetagem seda sekkumiskoolituseks," ütleb Tikerpe, et kui Tallinnas mobiiliga tegelenud autojuhid suunati simulaatorile kohapeal, siis päeva jooksul korraldavad politseipatrullid veel mitmeid reide, millele järgnevad simulatsioonid ja koolitused aprillikuu jooksul.

Tikerpe kirjeldab, et koolitused algavad loenguosa ja aruteluga. Pärast seda pannakse inimesed simulaatori taha autorooli: virtuaalse sõidu ajal tuleb hakkama saada autojuhtimise ja erinevate ülesannetega. Tikerpe sõnul peaks simulatsioon andma autojuhtile mõistmise, kui ohtlikud on erinevad kõrvaltegevused.

Telefon käes harjumusest

Täna lõunal kontrolliti juhte Tallinnas Ehitajate tee ääres. Paari tunni jooksul suunati kohaletoodud kaubikusse paigutatud simulaatorisse kümneid autoroolist telefoni kasutamast tabatud inimesi. 

Maanteeameti tellimusel simulatsiooni läbi viiv Riho Tereping osaühingust Autosõit kommenteerib, et simulaatsioonile suunatud juhtide hulgas on nii neid, kes sattunud virtuaalreaasuses õnnetusse, kui ka neid, kel läinud paremini. "Aga äkkpidurdusi on olnud kõigil," ütleb Tereping kindlameelselt. "Nii kui silmad on kuskile pööratud, on see oht olemas."

Riho Tereping: Äppidurdusi on olnud kõigil simulatsioonil osalenutel Alar Truu

Tereping lisab, et ainuüksi telefoni vaatamine teadmaks, kes helistab, röövib tähelepanu juba paariks sekundiks. "Linnakiirusel tähendab paar sekundit ligikaudu kolmekümmet meetrit: sel ajal on sul pilt täiesti kadunud,” ütleb ta vahetult enne seda, kui simulaatori taha juhitakse pika sõidustaažiga Andres.

Andres tunnistab, et rooli taga kasutab ta telefoni tihti. Pärast simulatsiooni ütleb ta siiralt: "Juhiload on mul olnud 35 aastat," ütleb ta. "[Simulatsioon] andis kindlasti mõtlemisainet, aga seda, et ma hommikul ülesse ärgates oleksin uus inimene - seda kindlasti mitte."

 Alar Truu

Andres pääses trahvita, kuid mõnel teisel nii hästi ei läinud. Tundmatuks jääda soovinud noormees ütleb, et politseinikud tabasid ta hetkel, mil tal oli telefon lihtsalt käes. "Ma ei rääkinud, ma ei helistanud - mul oli see lihtsalt käes. Mul on siuke harjumus, et ma hoian seda vahepeal lihtsalt käes," ütleb ta voltides politseilt saadud protokolli. Kas karistus paneb ta mõtlema? Sellele vastab mees: "Ma ise ei kasuta telefoni, ma ei räägi eriti telefoniga autoroolis." Kümmekond minutit hiljem sõidab sama mees mööda Sõpruse puiesteed, vasak käsi telefoniga vankumatult kõrva ääres. 

Kaks õnnetust päevas

Politsei-ja piirivalveameti pressiesindaja Seiko Kuik toob välja, et kolme kuu jooksul on politsei mobiiliga rääkivaid autojuhte tabanud üle 800. "Ümardatult on see kümmekond rikkumist päevas. Keskmine rikkuja on 40-aastane mees, keskmiseks rahatrahviks on 25 eurot," kirjeldab Kuik.

Ta nendib, et kui paljud õnnetused on juhtunud just autoroolis kõrvaliste asjadega tegelemise tõttu, pole teada. "Politseinikele tavaliselt ei öelda, et õnnetuse põhjustas kogu juhi tähelepanu neelav telefon. Maanteeameti uuringu järgi juhtub mobiiltelefonide kasutamise tõttu kaks liiklusõnnetust päevas."

Politsei- ja piirivalveameti juhtiv korrakaitseametnik Kalmer Tikerpe selgitab, et politseinike eesmärk pole kedagi trahvida, vaid tõsta inimeste teadlikkust. "Kui me mõtleme ajas tagasi, siis 1990ndatel sõitsid ju väga paljud inimesed turvavööta. Kui me vaatame praegu, siis pea 90 protsenti inimestest kasutab sõidukis sõites turvavööd," ütleb Tikerpe, et harjumuse tekitamiseks on tööd tehtud aastaid. "Samamoodi ei muuda me ühe-kahe aastaga inimeste arusaama, et telefoni kasutamine sõiduki roolis on taunitav või ohtlik tegevus"

Tikerpe selgitab, et tegelikult ei tasu rooli taga mitte ühtegi kõrvalist tegevus teha. "Lähiajast meenub bussiõnnetus Imavere lähistel, kus buss sõitis tee pealt välja ja jäi õnneks püsti. Juht ütles, et ta hakkas maast tõstma mingit nukku: ka see on ju tegevus, mis ei ole seotud juhtimisega," kommenteerib politseinik, et juba viiesekundiline tähelepanu haju tähendab maanteel jalgpallistaadionipikkust pimesisõitu.

Samal teemal

15. märts 2018, 09:20
Kõrvalised tegevused roolis: autodes istub palju tõsiusklikke, kes peavad end üliinimesteks!
10. mai 2017, 12:13
5 äppi, mis teevad autojuhi elu mugavamaks (aga sõitmise ajal ära nutifoni näpi!)
5. aprill 2017, 22:51
TÄNA ON MOBIILIVABA PÄEV: Kas sinagi oled eluohtlik autojuht?
4. aprill 2017, 09:21
Mobiilivaba päeva eel: loe liiklejate uskumatutest seiklustest ja jutusta oma lugu!

2 KOMMENTAARI

a
Agnes 6. aprill 2017, 01:18
https://www.youtube.com/watch?v=Xtz6laJXMMg
Äkki paneb natuke mõtlema kui see ära vaadata.
j
jupats 5. aprill 2017, 19:47
Elan tiheda liiklusega tänava ääres ja näen,et naisterahvad ei oskagi muidu sõita,kui mobla kõrva juures.Õppigu sõitmine enne selgeks,halb on naiste sõiduoskust vaadata.

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee