Sellised näevad seitse planeeti välja kunstniku kujutlusesFoto: NASA/JPL-Caltech
Piret Pappel 22. veebruar 2017 20:59
NASA teatas tänaõhtusel pressikonverentsil, et Spitzeri kosmoseteleskoobiga avastati erakordne tähesüsteem. Jaheda ja tuhmi tähe TRAPPIST-1 ümber tiirleb koguni seitse Maa-masti planeeti. Ilmselt kolm neist asuvad elukõlbulikus tsoonis ehk just nii kaugel oma tähest, et nende pinnal võiks leiduda vedelat vett.

Lühend TRAPPIST tähendab Tšiilis asuvat teleskoopi (The Transiting Planets and Planetesimals Small Telescope), millega kolm esimest planeeti avastati. Spitzeri kosmoseteleskoobi uurimismeeskond kasutas teiste maapealsete teleskoopide abi ning leidis ka ülejäänud planeedid.

Sellised näevad seitse planeeti välja kunstniku kujutluses Foto: NASA/JPL-Caltech

Spitzeri kosmoseteleskoobi andmete põhjal tegid astronoomid kindlaks planeetide suuruse ja nende võimaliku tiheduse. Suure tõenäosusega koosnevad need taevakehad tahketest kivimitest.

Haruldane tähesüsteem asub meile üsna ligidal, umbes 40 valgusaasta kaugusel Veevalaja tähtkujus. Siiski pole tõenäoline, et inimene lähimas tulevikus selleni lennata suudab.

NASA lootused on 2018. aastal kosmosesse startival vägeval kosmoseteleskoobil James Webb. Too peaks suutma kindlaks teha, kas TRAPPIST-1 planeetide atmosfääris leidub veeauru, metaani, osooni või mingeid muid elutegevusele viitavaid aineid. Samuti saab uue kosmoseteleskoobiga uurida planeetide pinnal valitsevat temperatuuri ja rõhku, mis aitavad samuti taevakehade elukõlbulikkust hinnata.

Samal teemal

Kommentaarid  (28)

krat pärnust 24. veebruar 2017 15:27
poliitikud ei valeta
migratsioon on hea
teadlased pole t'nap'eva preestrid
maa on kera
Mast33 23. veebruar 2017 11:10
Tore, aga siiralt kahju, et siiamaani ei ole maast reaalset pilti. Meie näeme ainult töödeldud kunsti.
skiso 23. veebruar 2017 14:37
ususekt MaaOnLapik on ka juba kohal. mis aineid te ka tarbite kui küsida tohib?
x2 24. veebruar 2017 13:42