Eesti uudised

Tänavate libedatõrje võib lõhkuda rattarehvid (30)

Kristjan Väli, 19. jaanuar 2017 12:54
Foto: Martin Ahven
Talviti tänavate libedatõrjeks kasutatavad teravad kivikesed võivad rikkuda ka pahaaimamatu liikleja rehvid. "Nagu oleks tegu naeltega!“ kurjustab kodanik.

Graniidist purustatud kivipuru ehk graniitsõelmed on ehitajate seas tunnustatud looduslik materjal, mida kasutatakse teede, õuealade ja väljakute pinnamaterjaliks. Kuna graniitsõelmed ei tolma ega määri, siis tihtipeale kasutatakse seda ka libedatõrjeks.

"Kahjuks see materjal torkab läbi rattarehvid nagu oleks tegu naeltega!“ pahandab Muuga elanik Rein, kelle pere on väidetavalt just terava kivipuru pärast korduvalt rehviparandust külastama pidanud. "Oleme  parandusse viinud kolm rehvi, igaühe eest tasunud 9 – 10 eurot,“ sõnab ta.

Jalgratta sisekummi hind algab tavaliselt neljast-viiest eurost, kuid uue väliskummi eest peab klient maksma vähemalt kümmekond eurot. Rattapoe töötaja Siim selgitab, et  terav killustik võib lõhkuda ka lapsevankri rehvi, mille asendamine maksab juba rohkem.

Pildil olev rehv on küll kulunud, kuid graniitkivi võib ka uhiuue kummi kergelt läbistada. Foto: Martin Ahven

Samuti kinnitab rattatehnik, et väga vahet ei ole, kas tegemist on lastevankri kummiga, mis visuaalselt võib tunduda paksem või peenikese jalgrattarehviga. Siimu sõnul ei pruugi ka sügav kummimuster aidata teravate graniitkivide vastu. "Seal ongi umbes pooleks, klaasikillud ja graniit,“ selgitab ta purunenud rehvide põhjustest.

Samal teemal

Kas inimesed pöörduvad aastaringselt katkiste rehvidega teie poole?

"November, detsember, kui lund veel maas ei olnud ja inimesed sõitsid rattaga edasi, siis ikka oli. Suvel on suhteliselt igapäevane, võib-olla on graniidikillud jäänud talvest?“ spekuleerib tehnik ja lisab: "Sügisperioodidel kindlasti kolm-neli korda nädalas.“

Muuga elanik Rein leiab, et tema perekonna rattarehvide kirstunaelaks sai just Pirita teedevõrgustik, kuid Pirita linnaosavanem Tõnis Mölder kinnitab, et probleemile on info puuduse tõttu keeruline hinnangut anda. "Siin võib olla mustmiljon erinevat versiooni!“ selgitab Mölder ja põhjendab: "Kas see on teelõik, mida hooldab kommunaalamet, kas see on teelõik mida hooldab linnaosavalitsus või eraomanik? Väga erinevad vastused on siis küsimusele“.

Kas talvine teehooldus erineb siis linnaosade kaupa?

"Tallinna linnas on teehoolduseeskirjad, mis sätestavad, millega võib teed hooldada ja kuidas võib teed hooldada,“ selgitab Mölder. Tallinnas on libedatõrjeks kasutuses peamiselt just graniitsõelmed, soola ning liiva kasutada ei tohi.

Möldri sõnul ei peaks katkise rehviga jäänud kodanik asja siiski niisama jätma, vaid fikseerima kindla asukoha ning asjaolud, et hiljem oleks võimalik selgeks teha, mis teehoolduses valesti ning kas peab midagi muutma.

Graniitkillustik lõhub rehve ka suvel, kuidas näeb välja kevadine koristus? "Ma tean perioode, kui veebruaris on lumi läinud ja õues on sulailm, ka siis käib osaliselt tänavapuhastus. Loogiline on kui vahepeal tuleb lumi uuesti maha ning jälle on vaja libedustõrjet teha, siis ei tehta seda. Teepuhastus ei käi ühekordselt, vaid puhastatakse kaks kuni kolm korda. Pestakse survepesuriga läbi ja masinad pühivad tolmu ning prahi kokku - see võtab aega.Seda ei ole mõistlik teha enne libedustõrjet,“ ütleb Mölder, kuid kinnitab samas, et linn annab endast parima, et graniitkivid võimalikult kiirelt tänavatelt ära saada.

Staažikas Tallinna kingsepp selgitab, et ka pehme tallaga kingad ei ole graniitsõelmete eest hoitud ja terava servaga graniitkivid võivad ka need ära rikkuda. "Kui jalanõu tald on pehmema kummiga, siis kindlasti rikuvad. Jäävad sinna sisse isegi, olen seda näinud,“ ütleb ta. "Kui king on nahktallaga, siis reeglipäraselt sealt ta siiski läbi ei tule,“ lausub kingsepp lõpetuseks.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee