Eesti uudised

UURING: väikelaenu klientide finantstarkus on endiselt madal (2)

Õhtuleht.ee, 30. november 2016, 09:53
Foto: Jörgen Norkroos
Bigbanki ja Kantar Emori viimasest väikelaenu klientide uuringust selgus, et 76% tarbimislaenu taotlejatest ei küsi lisaks oma kodupangale ka alternatiivseid pakkumisi teistelt krediidiasutustelt. Kahe aasta taguse sarnase uuringu andmetel ei teinud seda veelgi rohkem – 89% laenajatest.  

„Uuringu andmetel on kolm neljast väikelaenu võtnud inimesest teinud seda nii, et küsis pakkumise vaid ühelt ettevõttelt ning läks tehingusse – see tähendab, et väiksemate summade laenamisel on valdav osa eestlasi kas liigselt laisad ning mugavad, et küsida mitut pakkumist, või usaldavad pankasid pimesi,“ rääkis Bigbank AS Eesti maajuht Andrus Kuus.

„Kui toidupoes on meil harjumuseks vaadata hindasid väga tähelepanelikult, siis raha laenamise puhul see kahjuks veel nii ei ole.“ „Raha on pankadel ühesugune ning ainuke erinevus on selle kasutamise hind ehk intressid, kuid miks peaksidki need alanema, kui tarbijad selle vastu ise suurt huvi üles ei näita,“ märkis Kuus.

„Puudulikke teadmisi raha laenamise puhul ilmestas ka see, et pea kolmandik kõikidest uuringus osalejatest ei osanud öelda, milline intress on piisavalt madal, et see ei ärataks kahtlusi laenuandja usaldusväärsuse osas – inimesed ei tea, milline on mõistlik intress. Küll aga leidis enam kui kolmandik ehk 36% vastanutest, et intress alla 5% äratab laenuandja suhtes kahtlusi.“ 

Bigbanki esindaja sõnul on eestlaste valulävi tarbimislaenude puhul võrreldes teiste Euroopa maadega küll veidi kõrgem, kuid olukord paraneb iga aastaga. „Vastanutest 30% arvates on intress üle 16% küll kõrge, aga see ei suuniks veel loobuma laenuvõtmise mõttest. 62% jaoks on aga intress üle 16% juba nii kõrge, et ei paneks isegi kaaluma laenu võtmist. Eesti Panga statistika kohaselt on aga keskmine väikelaenu kulukuse määr 19,49%.“ 

Uuringut korraldanud Kantar Emori uuringueksperdi Tanja Krigeri sõnul küsivad inimesed väikelaenu meelsamini oma kodupangast tõepoolest harjumusest ja mugavusest – põhjenduseks tuuakse, et lihtsam on hoida kõiki oma rahaasju ühes kohas. „Kodupangast väikelaenu küsimine tundub ka turvalisem – kodupanka, kust tavaliselt ka suurem summa kodulaenu võetud, ikka usaldatakse.“ 

„Lisaks üldise tuntuse ja nähtavuse suurendamisele peaksid alternatiivsed pangad rohkem esile tõstma pakutavaid teenuseid ja rõhutama just laenutingimusi – see aitaks neil jõuda inimeste top of mind’i ja seeläbi olla tõsisemalt kaalutavate alternatiivide seas,“ lausus Tanja Kriger. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee