Repliik

Juhan Telgmaa | Rail Baltic vajab vigade parandust (53)

Juhan Telgmaa, Eesti Looduskaitse Selts, 28. november 2016, 17:13
 Teet Malsroos
Siim Kallas kirjeldas Postimehes oma vahvat võitlemist Brüsseli-päevil – milline on vastuseis suurtele infrastruktuuriprojektidele kõikjal Euroopas, ja kui edukas oli Euroopa Komisjon, tallates jalge alla igasugused kohalikud tahtmised ja jättes alles ainult kümme võimsat transpordikoridori. Kuid endiselt jäi vastamata, mis kasu on Rail Balticust meie inimestele, kelle eluruum lõigatakse pooleks selle nimel, et soomlased oma metsasaadusi vedada saaks.

Hea ühendus Euroopa südamega on ülitähtis ja vajalik. Seetõttu tuleb teha kõik, et Rail Baltic õnnestuks. Tänaseks on tehtud vähemalt kolm fundamentaalset viga: eeldatakse, et jätkub lõputu majanduskasv, järelikult ka vedude mahu kasv ja seda veel vähemalt 40–50 aastat. Teiseks, trass läbi Pärnu ja mitte läbi Tartu oli poliitiline otsus, milleks ei olnud Brüsseli käsku ega mingeid analüüse. Kõik mõjuhinnangud ja analüüsid telliti Pärnu trassile. Tartu alternatiivi pole tõsiselt analüüsitud. Kolmandaks, kodanikuühiskonna häält on peetud kägisemiseks, millel ei tohi lasta suuri otsustajaid segada. „Kaasamiseks“ on sissetöötatud meetod: teie räägite, meie kuulame tuimalt ära, ütleme, et teie ettepanekud ei kõlba, ja olemegi avalikkusega arvestanud.

Samal teemal

Novembri keskpaigas avaldati küsitluse tulemused, kus enamik vastanuid pooldas Rail Balticut, sest nii saavat mugavalt, kiirelt ja odavalt Euroopa südamesse. Küsitletuid peteti – ka kõige kangemad promojad tunnistavad, et sellist reisiliiklust ei teki, sest pole piisavat reisijatevoogu ja sõit tuleb kallim kui lennukiga. Soome peaminister ütles selgelt: Soomet huvitab Rail Baltic vaid koos Tallinna–Helsingi tunneliga.

Eelmine valitsus säilitas ignorantse kurtuse ega kuulanud üldsust. Parem pole ka riigikogu – ainult keskkonnakomisjon pidas asja väärt arutamiseks, kuigi esiplaanil peaks olema sotsiaal- ja majandusmõjud. Aga neil komisjonidel on pead liiva all. Kas kardetakse kaassüüd?

Rail Balticu projekt tuleb uuesti ette võtta ja ulmeliste oletuste pinnalt reaalsusse tuua. Kiiret kaugrongi pole vaja, sest sellele ei tule sõitjaid. Kaubaveoks aitab kiirusest 120 km/h. Läbi Tartu kulgev Euroopa laiusega raudtee kuni 160 km/h kulgevatele reisirongidele annaks meile rahuldava riigisisese liikluse ja hoiaks ära Tartu provintsistumist. Selline kulgemine ei lõhuks väljakujunenud elu- ega majandusruumi, ära jääks looduse ümberkujundamine. Ka Lätist vaadates tundub loogilisem hea raudtee läbi linnade Riiast Valka, kui mööda tühja mereranda Pärnusse. Kuid ka läbi Tartu kulgedes mõjutab see pöördumatult loodust, inimeste elukeskkonda, asustusmustrit, majandust, regionaalarengut jne.

Uuel valitsusel tuleks pöörduda Euroopa Komisjoni poole, et nõuda ajapikendust ja alustada läbirääkimisi Lätiga. Siim Kallas oleks parim, keda valitsus võiks selleks tööks palgata. Kui valitsus ei saa hakkama, on ka kodanikuühendustel valmidus ühineda „Päästkem Rail Baltic“ loosungi alla ja koos komisjoni poole pöörduda.

Kõrge euroametnik Henrik Hololei on öelnud: veel ei ole jõutud punkti, kust pole tagasipöördumist. Võtame aja maha. Päästame Rail Balticu!

53 KOMMENTAARI

j
jah 3. detsember 2017, 11:48
Tallinnast Tartu-Valka on raudtee juba olemas, herr Telgmaa. Oma vahenditega võime ehitada kõrvale Euroopa laiusega tee - seda on suhteliselt krge teh...
(loe edasi)
a
A.K 4. detsember 2016, 00:05
Lugege Delfi Fortet; Soome ja Rootsi vahele tuleb kiirraudtee, juba kolme aastaga. Niiet Rail baltic on absoluutne jura, mida meile pähe proovitakse määrida.
Loe kõiki (53)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee