Eesti uudised

Kuidas eksperdid arvutavad välja liiklusõnnetuse kiiruse? (23)

Marvel Riik, 31. oktoober 2016, 04:00
Eesti kohtuekspertiisi instituut hakkas pärast Pärnamäe liiklusõnnetust uurima õnnetuse täpsemaid asjaolusid.Foto: Arno Saar
Alatihti on kuulda, et pärast liiklusõnnetust on algatatud ekspertiis, et selgitada välja selle asjaolud. Liiklusõnnetusi uuriv Janek Luppin räägib teooriast, kuidas eksperdid selgitavad sõidukite kiirusi välja.

Läinud nädala alguses kaotas Tallinnas Pärnamäe teel Viimsi keskkooli abiturient juhitavuse Audi A4 üle ja paiskus sellega teelt välja vastu puid. Autos oli veel kaks Viimsi abiturienti, kes hukkusid koos juhiga silmapilkselt. Kohtuekspertiisi instituut analüüsis juhtunu asjaolusid ja auto kahjustusi ning arvutas välja, et Audi kiirus oli õnnetuse hetkel ligi 140 km/h. Pärnamäe teel on suurim lubatud kiirus 50 km/h. Põhja prokuratuuri pressiesindaja Kaarel Kallas ütles, et Audi kiirus oli nii suur siis, kui juht kaotas auto üle kontrolli ja jättis teele esimesed jäljed. Seega oli sõiduki kiirus kokkupõrkel puudega mõnevõrra väiksem.

Samal teemal

Kuidas tehakse auto tehnilist ekspertiisi, et saada teada selle kiirust liiklusõnnetuse ajal? Riiklikult tunnustatud autotehnika ekspert, TTÜ lekotr ja tehnilise konsultatsiooni ettevõtte Lettore OÜ töötaja Janek Luppin, kes konkreetse ekspertiisiga seotud pole, selgitab, et kiirus arvutatakse kineetilise ehk liikumisenergia hindamisel. "Kui ekspert hakkab tegelema sõidukiga, siis ta hindab ja mõõdab sõiduki vigastused üle. Ta annab auto moondumise ulatuse põhjal hinnangu, kui suurt energiahulka on selleks vaja, et selline moondus tekiks," selgitab ta.

Näiteks Pärnamäe tee liiklusõnnetuse puhul on teada, et enne kui auto seisma jäi, põrkas see vastu puid, mis tekitas sõidukile suuri kahjustusi. "Nüüd on eksperdil võimalus tugineda arvutustele või kasutada vigastatud autode andmebaase, kus on nii laboritingimuste katseandmed kui ka reaalsete õnnetuste andmed. Kui sõiduki purustused on sarnased sellega, mida on võimalik andmebaasidest leida, saab anda hinnangu, kui palju energiat kulus, et autole selliseid kahjustusi tekitada."

Eksperdid saavad rekonstrueerida liiklusõnnetuse ja arvutada välja õnnetuse-eelse kiiruse. Alustatakse auto seismajäämisest kuni viimaste nähtavate jälgedeni. Nii nagu Pärnamäe tee puhul, leiab teistestki õnnetuspaikadest jälgi, näiteks märke pidurdamisest või külglibisemisest, mis näitavad, kuidas sõiduk liikus õnnetuse ajal. Pidurduse või külglibisemise jäljed on Luppini sõnul käsitletavad kui energiakaod, neid kokku liites ja kokkupõrke energiale lisades saab välja arvutada kiiruse, mis põhjustas nähtavaid jälgi ja purustusi.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee