Eesti uudised

Maaeluminister Kruuse uus ametiauto ületab võimsuselt varasemaid (2)

Teet Teder, 1. september 2016, 04:00
ENNE: Varem, kui Kruuse sotsiaalministeeriumis töötas, oli tema kasutada samuti Audi A6. Pisut lahjem siiski. Foto: Teet Malsroos
Ei tohi olla lühem kui 4,8 meetrit, vedama peavad kõik rattad, mootori võimsus peab olema vähemalt 150 kilovatti – need on vaid mõned tingimused, millele peab vastama maaeluminister Urmas Kruuse uus ametiauto.

Ministeeriumi valik langes Audi A6 Lim 3.0 TDI Quattrole. Tegemist on sõidukiga, mis lausa ületab ministri nõudmised. Mootori maht pidi hankes esitatud tingimustel olema vähemalt 2500 cm3, Audi on aga kolmeliitrine. 150 kilovati asemel on masinal võimsust 160 kilovatti. Võrdluseks – tavalise Toyota Corolla võimsus on umbes 100 kilovatti.

Samal teemal

Ministeeriumist öeldakse, et sõiduki liisingmakse kuus on 1016,35 eurot koos käibemaksuga. Liisingperioodi pikkuseks on 48 kuud. Pakkumuse kogumaksumus on uuel autol 51 185,15 eurot, millesse on arvestatud rendimakse, korralised hooldused, energiatarve ja heitmed.

Riigikogu keskerakondlasest maaelukomisjoni aseesimees Siret Kotka on nii uhke auto ostmise peale pahane. Tema sõnul on põllumeestel niigi raske olukord, nende toetamiseks vahendeid ei leidu ja nüüd liisib valdkonna ministeerium kalli limusiini.

"Tegemist on selge priiskamisega, eriti kui võrrelda seda kitsikusega, kuhu valitsus on jätnud meie põllumajandustootjad," leiab Kotka.

Lisaks kolossaalsele hinnale huvitab Kotkast, mille alusel kehtestatakse ministritele soetatavate autode tehnilised nõuded. "Mind tõesti huvitab, miks peaks maaeluministri uus auto olema vähemalt 2,5-liitrise mootoriga ning võimsusega 150 kW?

Ka teatud lisavarustuse nõuded ei tundu olevat tingitud turvalisusenõuetest. Ma saan aru, et mugavus maksab, kuid selline priiskamine tundub paraja põllumeeste mõnitamisena."

Tõepoolest, kui nelivedu ära jätta, sest metsas ja mudas sellise esindusautoga ministrit ilmselt ei sõidutata, saaks tuhandeid eurosid odavama, aga suurema ja võimsama esindusliku Volvo S90.

Või kui nelivedu väga oluline, aga võimsuses järeleandmisi teha ja mõni millimeeter ka teljevahes (hanketingimustes nõutakse teljevaheks vähemalt 2850 mm), saaks ka kõige kallima Škoda Superbi (teljevahe 2841 mm) 13 000 eurot odavamalt.

Kas autole esitati sellised nõudmised, et sellele vastaks vaid Audi A6 limusiinversioon ja üldse miks soetatakse nii võimas masin?

"Auto liisimise hange oli avalik konkurss, pakkujaid oli kaks," tõrjub Kristo Mäe maaeluministeeriumi avalike suhete osakonnast.

"Võitis odavam pakkumine. Tehnilised nõuded tulenevad auto ülesannetest. Seda peab saama kasutada esindusautona külaliste transpordiks, see peab olema vajadusel alarmsõiduk jne."

Teine pakkuja, kes ministeeriumi nõudmistele vastas, oli Silberauto Eesti AS ja nende pakkumuse maksumus oli 51 733,38 eurot.

Riigihangete seaduse järgi on teise pakkuja pakkumuse sisu konfidentsiaalne ehk ei ole teada, mida nemad ministri autoks pakkusid.

Just hankes nõutud suur võimsus, mis enamasti auto kalliks teebki, tekitab aga küsimusi.

Kruuse on varem töötanud sotsiaalministeeriumis, kus tema ametiautoks oli bensiinimootoriga 145 kWse võimsusega Audi A6. Praegu on tema ametiauto 3,0liitrine nelikveoline Toyota Land Cruiser, millel 140 kWne diiselmootor.

Mõlemad autod olid lahjemad kui praegu minimaalselt nõutud 150 kW. Kusjuures Kruuse on varem meediale kinnitanud, et tahab januse auto kindlasti vahetada säästlikuma vastu.

Kas vahepeal on midagi muutunud, et auto võimsus peab hoopis suurem olema?

Ministeerium väga täpselt ei vasta. "Hankes esitatud tehnilised nõuded tulenevad hangitud auto ülesannetest (peab saama kasutada esindusautona külaliste transpordiks, see peab olema vajadusel alarmsõiduk jne).

Hangiti nelikveolist autot, mille puhul 150 kW võimsus sellises klassis autodel on pigem tavapärane," kostab Mäe.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee