Reis

Lend hilines või jäi ära? Võib saada kuni 600 eurot hüvitist (1)

Piret Parik, 19. august 2016, 04:00
KÜSI HÜVITIST: Kui sinu lend tühistati, oli üle­broneeritud või hilines üle kolme tunni, siis sul on õigus saada 250–600 eurot hüvitist. Summa suurus oleneb lennu ja hilinemise pikkusest.Foto: Vida Press
Lennu hilinemine, ära jäämine ja ülebroneerimine on reisiselli sagedased mured. Kuigi lennufirmadel on seaduslik kohustus reisijaid nende õigustest informeerida, ei kiirusta nad seda enamasti tegema.

Kõige sagedamini segab lennugraafikuid ilm, aga üha sagedasemaks on muutunud ka terrorioht ja streigid.

Paraku need probleemid reisijatele rahalist kompensatsiooni kaasa ei too, kuid tehnilised rikked ning kõikvõimalikest muudest põhjustest tingitud lennu hilinemised ja ära jäämised aga küll.

Õhtulehega suhelnud Mati ja Veikko kogemus kinnitab, et vahel tuleb hüvitise saamiseks appi võtta kas tarbijakaitseamet või mõni sellist teenust pakkuv ettevõte.

Kuni kolmandik läheb teenustasuks

Samal teemal

Ryanair püstitab uusi rekordeid
6. september 2016, 04:00

Eestlaste loodud veebifirma Helpflight vajab probleemiga tegelemiseks lennu andmeid ja edasisega tegelevad juba nemad.

Kui tuleb välja, et reisijal on õigus rahalisele hüvitisele – see tähendab, et lend peab olema alanud või lõppenud Euroopa Liidu õhuruumis, – võtavad nad teenustasuks 30% võidetud summast, kui taotlus aga ebaõnnestub, ei ole vaja midagi maksta.

"Ajakulu on üks põhjustest, miks reisijad ei viitsi kompensatsiooni nõudmisega lõpuni minna – see on lihtsalt nii tüütu ja veniv. Aga kui saad asjas selgusele, siis ei pea terve elu mõtlema, kas sain lüpsta või mitte," lausub Helpflighti juhatuse liige Kristjan Kask.

Alla kolmetunnist hilinemist ei hüvitata

Kuidas aga toimida, kui tõrge tekib? Esmalt peab lennufirmalt küsima, miks lend hilineb või on tühistatud. Põhjus ja hilinemise pikkus annavad aluse nõudeks.

"Alati on abiks, kui küsida lennufirmalt kirjalikku tõendit. Alles tasub hoida ka broneering ja pilet, kuid õnneks need on enamasti elektroonilised," ütleb Kristjan. Kui on alust kompensatsioonile, peab arvestama, et enne 3–6 kuud ei pruugi raha laekuda.

Kõige kindlam viis hüvitist saada on siis, kui lend on ülebroneeritud ja teid jäetakse maha. Samuti siis, kui lend on tühistatud. "Samas hüvitisele ei ole õigust juhul, kui lennuettevõtja teatas teile lennu tühistamisest 14 või enam päeva enne väljalendu või kui lennuettevõtja pakkus samaks teekonnaks alternatiivi, mille graafik sarnanes algsega," tõdeb Kristjan.

"Alla kolme tunnise hilinemise puhul ei ole õigust saada rahalist kompensatsiooni, küll aga peaks lennufirma pakkuma tasuta juua ja suupisteid. Üldjuhul jagatakse sooduskuponge, mida saab kasutada söögikohtades maksevahendina. Paraku teame kõik, kui kõrged hinnad on lennujaamades," nendib ta.

Enam kui kolme tunnise hilinemise puhul makstakse 250–600 eurot sõltuvalt lennu ja hilinemise pikkusest. Kuid kindlasti ei tasu vaid lennufirma hüvitisele lootma jääda. "Kõik teie tervise ja pagasiga seotud viperused katab ikkagi kindlustus," märgib Kristjan.

Aastaid tagasi hilines ka Kristjani lend üle kolme tunni. Selle eest pakkus lennufirma talle tasuta majutust, toitlustust ja esmavajalikke hügieenitarbeid. Lennujaamas küsis ta ka rahalist kompensatsiooni, kuid sellele vastati eitavalt.

"Tegelikult olime rahul, sest kõik oli korrektselt organiseeritud. Aga nüüd, kui olime oma õigustes kindlad, saime pere peale veel 1000 eurot valuraha," räägib ta ning lisab, et eks eitavalt vastamine on lennufirma eelistatud taktika. "Kui see õnnestub, lõpeb lugu nende jaoks soodsalt.

Reisijate põhiline mure on kiiresti sihtkohta või koju saada, oma õiguste peale üldjuhul ei mõelda."

Kolm kuud ootamist tõi kahjutasuks 400 eurot

Sellega Ryanair ei nõustunud. "Ausalt öeldes polnud ma varem lennureisija õigustega kursis, kuid suutmatus olukorraga leppida sundis mind analoogseid juhtumeid otsima. Leidsin mitmeid firmasid, kes on teatud tasu eest nõus aitama," räägib Mati, kes pöördus flight-delayed.co.uk poole.

Kompensatsiooni saamiseks kulus kolm kuud, kuigi tal oli soovitatud arvestada tunduvalt pikema ajaga. "Saime 400 eurot inimese kohta, millest 25% läks teenusepakkujale. Nende kohta võin aga öelda ainult kiidusõnu, sest nii suhtlemine, dokumentide saatmine kui ka tagasiside toimisid suurepäraselt."

"Vabatahtlikult ei maksa keegi hüvitist."

Veikko jäeti Amsterdami lennujaamas ümberistumisel maha Tallinna lennust. Ta ostis pileti KLMi kaudu, kuid tegelikuks vedajaks oli Estonian Air. "Probleem oli KLMi broneerimissüsteemis, mis kaotas kuidagi meie check-in’i ära.

Kokkuvõttes toodi meid kohale järgmisel päeval, küsisime ka hüvitist nii KLMilt kui ka Estonian Airilt, kuid mõlemad lükkasid vastutuse teisele," räägib ta. Siis pöördus Veikko tarbijakaitse poole ning kahe-kolme kuu pärast sai ta Estonian Airilt hüvitiseks 250 eurot.

Teine sekeldus tekkis tal TAP Portugaliga, kui lend Tallinnast Lissaboni hilines pea kuus tundi. "Hoidsime samuti piletid ja vajalikud paberid alles ning küsisime pärast reisi hüvitist. Mingit tagasisidet aga peale automaatvastuse ei tulnud.

Pärast kuuajast vaikust pöördusime taas tarbijakaitsesse, kelle järelpärimise peale hakkasid asjad liikuma ning kaks-kolm kuud hiljem laekus ka hüvitis," jutustab Veikko.

Seekord sai ta kahjutasuks 400 eurot. "Ehk siis vabatahtlikult keegi hüvitist ei maksa, peab olema äärmiselt järjekindel. Mina ei saanud lahendust ilma tarbijakaitse abita."

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee