Eesti uudised

Oktoobris on vähem sõitjaid, aga nelja parvlaeva on ikka vaja (4)

Maria Alas, 30. juuli 2016 04:00
Uus parvlaev Leiger. Foto: Tallinna Sadam
ASi Tallinna Sadam juhi Valdo Kalmi sõnul on sügiseks kindlasti vaja saarte vahele nelja laeva, muidu ei suudeta täita majandusministeeriumi kehtestatud sõidugraafikut. Kaks laeva hakkavad sõitma Rohuküla–Heltermaa vahet ja teist paari vajatakse Kuivastu–Virtsu liinile.

Praamiga sõitjaid on küll oktoobris suvekuudega võrreldes ligi poole vähem, aga laevafirmal on lepingud äriklientidega, kelle kaupa peab aasta läbi kindlal ajal üle mere viima. Seetõttu on Kalm kindel, et neli laeva on oktoobrist sõidus. Kuid ta arvab: "Need ei pea ju kohe kõige uuemad ja säravamad olema." Kalm tunnistab, et laevaliikluse kokkulepped on pingelised ega ole ASile Tallinna Sadam kindlasti kõige kasulikumad.

Kalm ei julge lubada, et kõik uued laevad jõuavad kavandatud ajaks Eestisse. Nende ehitamisel on olnud takistusi. Näiteks peatas Türgi riigipöördekatse seal korraks tehase töö. Poole tehases aga vahetus juhtkond, mis loomulikult aeglustas mõneks ajaks ettevõtte tööd. Samas pingutavad tehased täiest jõust, sest nad ei soovi leppetrahve maksta.

Uus parvlaev Leiger. Foto: Tallinna Sadam

Poolas käidi juba ka kohal, muudeti kuupäevi ja tehti trahvisummad suuremaks, et ehitajaid motiveerida.

Samal teemal

Võimalike trahvidega saadud raha lubab oktoobris mõneks ajaks laevu rentida, kui seda peaks tõesti vaja minema. Hea uudis on seegi, et esimene laev teeb juba Türgi vetes merekatsetusi. "Jah, juba liiguvad ja manööverdavad," ütleb Kalm.

Hiiumaal elaval Eerol on parvlaevaliiklusele palju etteheiteid, kuid ta usub, et halvemaks kui praegu ei saa oktoobris enam minna ja ehk läheb pärast pikka sisseelamisperioodi olukord paremaks.

"Praegu lüpsab eraäriühing dotatsioonide kaudu riiki, edaspidi saab ainult riik ennast lüpsta, sest on ju uus operaator tema omanduses. Uus olukord tundub mõistlikum," arvab ta ja loodab, et ehk hakatakse nüüd ka Rohuküla–Heltermaa liinil televiisorist pilti näitama. "Uuel operaatoril ei ole ilmselt autoriõiguse koha pealt vanu võlgu ja nad käivad ehk telepildi näitamise õiguste eest pisikese summa välja."

Kalm usub, et ühel ilusal päeval, kui kõik neli laeva opereerivad, on teenindustasegi teine ja sõitjad saavad tõesti televiisorit vaadata. Ta teab, et uute laevade salongimahutavus on palju suurem ja seetõttu ka mugavam. Samuti on praamis mängunurgad ja toitlustus.

"Kuuldavasti vahetub võim puhvetiteski, mis annab lootust, et õllehind ei tee iga natukese aja tagant košmaarseid hüppeid," ütlevad hiidlased, kuid ei looda samas suuri hinnaalandusi. Kõrgeid hindu on kaua aega alla neelatud ja keegi pole kõva häälega sõna võtnud. Samas ei usuta, et võileivad muutuksid kellegi kaeblemise peale odavamaks.

Hiidlased arvavad, et Regula ostmine oli siiski parim valik. Samas on saareelanikud 45 aasta vanuse laevaga sõitmisest juba tüdinenud. "See on ju vana saan," naeravad nad.

Parvlaev Regula. Foto: Mati Hiis

Saaremaal pakuti välja, et mandri ja saarte vahel võiks lennuliiklust suurendada. Siis, kui parvlaevad ei jõua õigeks ajaks kohale. Kuigi sellel liinil lendavad lennukid on miniatuursed, võib lennuliikluse tihendamisest olla siiski abi.

Kalm ütleb aga, et arvestades sõitjate arvu ja kaubaveo mahtu ei aitaks lennufirmaga koostöö tegemine aga kuidagi.

"Need lennukid on liiga väikese mahutavusega ja äriklientide kaupa ei saa nendega üldse vedada. See oleks kahjuks täiesti võimatu lahendus," tunnistab Kalm.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee