Eesti uudised

Regula osteti saartele sõitma kõige mustema stsenaariumi vältimiseks (15)

Liis Vaksmann, 28. juuli 2016, 04:00
Foto: Teet Malsroos
"Kui neljast parvlaevast läheks katki, peaks meil olema võimalus seda asendada," põhjendab TS Laevad OÜ juht parvlaeva Regula ostu.

1971. aastal ehitatud parvlaeva Regula ostis 1997. aastal Saaremaa laevakompanii paari miljoni euroga. Kolmapäeval müüdi laev edasi Tallinna sadama tütarfirmale TS Laevad OÜ-le, kes pidi väidetavalt laeva eest, mida endine minister Juhan Parts vanarauaks peab, maksma 4–6 miljonit eurot. Majandusministri Kristen Michali sõnul pole aga varulaeva vanus üldse tähtis. "Varulaev ei pea olema kõige kallim ega kõige uuem," ütles Michal ERRi uudistele. Hinnas minister probleemi ei näe. "Ma mäletan ka, et pärast rahareformi olid asjad palju odavamad. Tegelikult lähevad asjad ikka ajas kallimaks ja eriti olukorras, kus turg on teataval määral piiratud."

Samal teemal

Kui TS Laevad ei suudaks ise 1. oktoobrist liiniveokohustusi täita, võib riik neid trahvida viie miljoni euroga. Iga ärajäänud reisi puhul võib riik küsida veel 25 000 eurot.

Valiti kümmekonna laeva vahel

TS Laevad OÜ juht Kaido Padar rääkis Õhtulehele, et Regula ost oli turul pakutavast parima hinna ja kvaliteedi suhtega. "Me käisime läbi kolmkümmend ettevõtet, kõik, kellel on praame – kas või Vahemerel. Helistasime nad läbi, et teada saada, kas kellelgi on parvlaevu müüa. Selliseid, mis meile sobiksid. Liistule jäi alla kümne laeva, millest osa välistasime suuruse, kaldarambi kõrguse, tehnilise investeeringu vajaduse ja muu säärase tõttu," kinnitab Padar. "Näiteks üks suhteliselt väike alus oli okei. Oleks mahutanud 32 autot ja 101 reisijat, aga ma ei kujuta ette, mida oleks siis kirjutatud, kui me oleks selle võtnud – hulluks olete läinud või, ostate mingi paadi merelaevaks," arutleb ta.

Kaido Padar Foto: ALDO LUUD

Miks osteti Leedolt?

Kui küsin, miks valik just Saaremaa Laevakompanii omaniku Vjatšeslav Leedo parvlaevale langes, hakkab Padar naerma. "Minul ei olnud absoluutselt vahet, kes seal taga on. Kas seal on Leedo, või on seal keegi teine. Seda pakkumist ja neid argumente on nämmutanud kokku umbes kakskümmend inimest ja see oli parim hinna ja kvaliteedi suhe, mis sellel hetkel saada oli," sõnas ta, põhjendades ostu ka majandusministeeriumiga sõlmitud lepinguga. "Ministeeriumiga sõlmitud sõitjateveo lepingus on kirjas, et kui neljast parvlaevast peaks üks katki minema, siis meil peab olema reageerimiskiirus: 24 tunniga peame suutma selle asendada parvlaevaga. Üks ärajäänud reis maksab 25 000 trahviraha. See ongi põhjus, et parvlaev peab olema, muud seal ei ole. Odavam on hoida üht parvlaeva varus kui hiljem hakkab jälle see agoonia peale, et kõik on pahasti."

Kus on uued laevad?

"Nende ehituslepingud on äärmiselt pingelised. Äärmiselt! Meie kõige suurem vaenlane on tõesti aeg. Aga me teeme laevu kahekümneks-kolmekümneks aastaks ja nende kvaliteet on oluline. Aga 1. oktoobril peab liinil olema neli laeva. Seepärast muretsema ei pea. Parvlaevaliiklus ei jää seisma. Võib tulla ajutisi lahendusi, aga võib-olla on uued laevad ikkagi kohal," ei oska Padar täpselt öelda. "Regula on nüüd olemas ja kui oktoobriks ei ole kolme uut laeva, siis praegu töötame läbi kõige mustemaid stsenaariume, sest me ei tea, mis siin kahe kuuga võib veel ette tulla."

Regula võeti Leedolt koos meeskonnaga. Seniks, kuni TS Laevad oma mehed välja õpetab. 1. detsembril jääb laev kai äärde ootama, et vajadusel remondi ajal mõnda teist laeva asendada. Aivar Sõerd on seda otsust kritiseerinud: "Kui laev lihtsalt seisab ja ootab tööd, siis ka see on kulu. Kui parasjagu pole asendada kedagi vaja, kas siis hakatakse seda laeva välja prahtima? Ei usu seda. Kas ikka on mõni äriplaan ka tehtud?"

Foto: Teet Malsroos

Häda ka Triigi–Sõru liiniga

Majandusministeerium on juba eelmise aasta sügisest otsinud operaatorit Saaremaa ja Hiiumaa vahelisele Triigi–Sõru liinile. Praeguse vedajaga, osaühinguga Väinamere Liinid lõpeb leping 30. septembril. ERRi uudisteportaali andmeil pole kolme riigihankega veel vedajat leitud. Tegemist oleks ajutise lepinguga, mis kestaks uue kaeva Soela liiniletulekuga eeldatavasti tuleva aasta mais. Ministeerium kaalub nüüd kahe võimaluse vahel: kas teha neljas riigihange või teha väljakulutamiseta läbirääkimistega hange turul tegutsevatele vedajatele.

15 KOMMENTAARI

k
29. juuli 2016, 15:56
Kui neljast parvlaevast läheks katki, peaks meil olema võimalus seda asendada," põhjendab TS Laevad OÜ juht parvlaeva Regula ostu. Kas see tähendab, et Türgi ja Poola kvaliteet on tuntud/teada headuses ja meie riigiissid otsivad backupi. irw See kõlab, rohkem nagu Leedo vaigistamisena, hahahaha
p
Partsu Jussi 29. juuli 2016, 04:40
Kriminaal vastutusele võtmise varjuks--Osteti Regula??
Loe kõiki (15)

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee