Eesti uudised

Uus paduvihm võib juuli lõpul valmima pidavat Majaka tänava sajandiprojekti taas venitada (6)

Juhan Haravee, 19. juuli 2016 04:00
Ennäe imet: Mannekeen Majaka tänava poodiumil st äärekivil.
Kui loodus halastab, võib uue teo ja näoga Majaka tänav end Lasnamäe veerel pealinlaste jalge ette lahti rullida juba selle kuu lõpus. Ülemiste vanakesele tal sellega rõõmu teha siiski ei õnnestu – tühjagi see Tallinn kunagi valmis saab!

Argipäeva hommikul kella 10 paiku käib Lasnamäe serval ­Majaka tänaval kibe töö. Sellist helkurvestides töömeeste, keda asjaomaste sõnul on kokku 40-50, ja võimsa tehnika kontsentratsiooni ei näe pealinnas iga päev.

Aastaid kohalike ja siin äri ajavate ettevõtjate hulgas sajandi hädaoruks peetud tänav on jõudnud oma taassünnivalude viimase piirini. Uueneva Majaka tänava liiklusjoonisest annavad praegu aimu trammiteed, asfaltkatte saanud sõidutee ja killustikuga kaetud alal turritavad äärekivid. Sõidutee näikse muutuvat varasemaga võrreldes tunduvalt kitsamaks, andes rohkem ruumi jalakäijatele ning küllap ka jalgratturitele. 29. juuli – see olevat praeguse seisuga paika pandud objekti lõpetamise kuupäev.

"See 10. juuli paduvihm pani meie tähtaja tõsiselt ohtu," räägib eelmise aasta sügisel Majaka tänava uuendamise üle võtnud Nordecon ASi projektijuht ja objekti tähtsaim mees Arto Lille Õhtulehele. "Lasnamäelt alla voolanud vesi uhtus ära suure osa liivast, mille olime Majaka tänavale täiteks toonud. Sellist õnnetust oli võimatu ette näha ning see-tõttu pidime mitme tööga uuesti alustama. Nüüd oleme siia tööjõudu juurde toonud ning teeme kõik endast oleneva, et juuli lõpus saabuvast tähtajast kinni pidada. Olen juba Tallinna kommunaalametit teavitanud meid tabanud tagasilöökidest. Tahaks loota, et enam sellist veekogust taevast alla ei tule, ja me saame oma tööd siiski õigel ajal lõpetada."

«10. juuli paduvihma ajal Lasnamäelt alla voolanud vesi uhtus suure osa täiteliivast.» Nordecon AS projektijuht ja Majaka tänava objekti ­tähtsaim mees Arto Lille (vasakul).

Lille sõnul võib ehitajaid segama hakata ka märksa väiksem kogus vihma, sest kvaliteetsest asfalteerimisest sellistes tingimustes juttu olla ei saa.

Projektijuht palub veel viimast kannatust varuda nii Majaka tänava elanikel kui ka kõigil teistel pealinlastel, kes Majaka tänavat pidi liiklevad. "Meie ülesanne on teha inimestele liikumine võimalikult mugavaks, kuid nad peavad aru saama, et tegu on siiski ehitusobjektiga, kus on pidevalt töö käimas," palub Lille linlastelt mõistmist.

Majaka tänava rekonstrueerimise esialgse tööprojekti pidi koostama Leedu päritolu projekteerimisfirma UAB Kelprojektas, mis aga kahjuks ebaõnnestus.

Uus hange ehitustööde tegemiseks ja UAB Kelprojektase projekteerimise lõpule viimiseks kuulutati välja täpselt aasta tagasi, 15. juulil 2015. Lille sõnul jätkas hanke võitnud Nordecon AS Majaka tänava projektiga eelmise aasta sügisest. Eelkäijate panusesse suhtub Lille aga pehmelt öeldes kriitiliselt, heites eba­õnnestunud UAB-le Kelprojektas ette erialast asjatundmatust.

Majaka tänav pole enam autodele

"Et tööga jätkata, pidime projektis nii mõndagi ümber tegema ja vead kõrvaldama," jääb Lille ­kõrvale tõrjutud konkurentide töövaeva hinnates tagasihoidlikuks.

Ennäe imet: Mannekeen Majaka tänava poodiumil st äärekivil.

Ajutiselt ümber tõstetud ­Majaka põigu bussipeatuse juures kioski pidav Tatjana ei usu, et tänava rekonstrueerimisega seotud kannatused kunagi otsa saavad. Viimasel ajal tekkinud ehituselevus annab ärinaisele siiski veidi lootust.

"Ma ei oska enam öelda, kaua need tänava parandamistööd siin käinud on," lausub Tatjana mõtlikult. "Minu meelest on juba viis aastat püütud midagi ära teha ning siiamaani songitakse edasi. Minu ärile on need ehitusaastad mõjunud täiesti laostavalt. Ja minu äri pole ainus kannataja. Kõik Majaka tänava ärid on seeläbi kõvasti kannatada saanud, mõni on vist pidanud ka ukse sulgema."

Tatjana, kes on harjunud mööda Majaka tänavat autoga sõitma, ei saa kuidagi aru, miks on tee-ehitajad võtnud nõuks ühest äärmusest teise hüpata ja sõidutee osa nüüd peaaegu kaks korda kitsamaks teha. "Kellele on seda vaja, et tänav on nüüd vonklema pandud nagu uss," ei mõista kioskipidaja Tatjana projekteerijate kavalat plaani tulipäiseid kihutajaid ohjeldada.

Lasnamäe veerel asuva kioski juures, kust eelmisel pühapäeval tulvasid alla enneolematud vetevood, otsivad inimesed siin kunagi asunud trammipeatust. Paari minuti jooksul jõuavad kolm härrat oma mure kurta.

"Kuhu te, kelmid, peatuse panite?" väljendavad mehed julgelt oma suhtumist uuendustesse ja oranžides vestides tee-ehitajatesse. Lahke projektijuht Lille ­juhatab eksinuid mäest üles, sadakond meetrit eemale, kus võtab reisijaid peale Tallinna ühissõidu au ja uhkus – Hispaania tramm.

Käivad jutud, et 1. augustil kavatsevad linnaisad või nende asemikud rekonstrueeritud Majaka tänava pealinnale kohase pidulikkusega avada. Seda muidugi siis, kui järjekordne ootamatu uputus kena plaani korstnasse ei läkita.