Teadlased avastasid planeedi, mis tiirleb ümber kolme tähe (1)

Toimetas René Piik, 8. juuli 2016, 11:16
Kunstniku interpretatsioon avastatud päikesesüsteemist koos planeediga HD 131399AbFoto: L. CALCADA
Astronoomid avastasid kolme päikesega planeedi, kus vastavalt aastaajale on planeedil kas alati päevavalgus või kolm päikeseloojangut ja -tõusu, kirjutab CNN.

Leitud planeet, HD 131399Ab, on esimene, millel on püsiv orbiit ümber kolme päikese. Varem oletati, et selline süsteem on võimatu, sest ülimalt ebastabiilne gravitatsioon paiskaks planeedi tähtede seast kiiresti minema.

Arizona Ülikooli professori Daniel Apai sõnul asub planeet täpselt õigel kaugusel päikesesüsteemi suurimast tähest, et sealt mitte välja lennata. "Kui see asuks tähest kaugemal, poleks tal lootustki päikesesüsteemi pidama jääda."

"Meie arvutisimulatsioonid näitavad, et käesolevat tüüpi orbiit võib olla väga stabiilne, kuid vähimgi muudatus süsteemis teeb selle ülimalt ebapüsivaks."

Planeedi avastaja, Kevin Wagner ütles, et "ligi poole planeedi orbiidi ajal, mis kestab 550 Maa aastat, on teavas nähtavad kolm tähte."

"Meile ei ole hekel teada, kuidas avastatud planeet jõudis sellisele laiale orbiidile sellises ekstreemses süsteemis ja me ei saa öelda, mida see tähendab meie laiemale aru saamisele planetaarsete süsteemide kohta, kuid me oleme kindlad, et kosmos on senisest arvatust palju mitmekesisem."

HD 131399Ab asub Kentauri tähtkujus, ligi 320 valgusaasta kaugusel Maast.

Planeet leiti kasutades Euroopa Lõuna Observatooriumi (ESO) Väga Suurt Teleskoopi (inglise keeles Very large Telescope), mis on tundlik ka infrapunavalgusele. See omadus aitab teleskoobil ära tunda noori planeete nende soojuse järgi.

16 miljoni aastasena on HD 131399Ab üks noorimaid avastatud eksoplaneete, teatas observatoorium. Võrdluseks, Maa on 4,5 miljardi aasta vanune - 280 korda vanem.