Eesti uudised

MÜSTIKA: kaks piirivalvurit hukkusid mõne minutiga! (64)

Küllike Rooväli, 8. juuli 2016 04:00
TÜHI PAAT: Mootorpaat M-16 tiirutas tundide kaupa vee peal, kuni kütus paagis otsa lõppes. Foto: Politsei
Möödunud teisipäeval Haapsalu lähistel merel patrullinud kahe piirivalvuri surma põhjus on müstiline – paadi kiirendamisele ja järsule parempöördele pole seni selgitust leitud.

Lääne ringkonnaprokuratuuri juhtivprokurör Kristine Tamm oskas eile meediale öelda seda, mis praeguseks kindlalt teada: kogutud tõendid viitavad sellele, et see oli õnnetus.

Samal teemal

Kuigi eilsel pressikonverentsil politseimajas seda otsesõnu välja ei öeldud, on ainus loogiline stsenaarium meeste vettesattumisele seesama ootamatu manööver, mille tagajärjel paat järsku paremale keeras. Ilmselt lendasid just siis mehed inertsi mõjul paadist välja.

PPA sisekontrolli juht Raul Vahtra kinnitas, et kohtuekspert on oma esialgses arvamuses välistanud mõlemal ootamatu terviserikke: infarkti, insuldi. Samas puudusid meestel välised löögijäljed ning miski ei viidanud ka kallaletungile ega kaklusele. "Kohtuarsti arvamuse järgi saabus mõlema mehe surm kiiresti, vähem kui viie minutiga," võtab Vahtra kokku kohutava tõe.

Seegi räägib paadist väljapaiskumise kasuks, sest suurel kiirusel (54 km/h) liikuvalt aluselt vette kukkudes võivad (ka sisemised) vigastused olla sama suured kui asfaldile kukkudes. Näiteid võib leida veemotosportlastega viimastel aastatel toimunud õnnetustest, milles on olnud ka hukkunuid.

Foto: Politsei

Toksikoloogia tulemused kinnitasid, et mõlemad piirivalvurid olid kained ja nende veres ei olnud narkoainete tarvitamise jälgi. Kõigile analüüsidele veel vastuseid pole, kohtuekspertiisi akt pole veel valmis. Ka ei osanud politseijuhid eile öelda, mis märgiti surma põhjusena hukkunute peredele välja kirjutatud surmatõenditele. Oli see uppumine? Küsimus jäi vastuseta.

Saatuslik pööre paremale

Küll on uurimine üsna täpselt kindlaks teinud piirivalve mootorpaadi M-16 teekonna. See algas aluse GPS-süsteemi järgi kella 17 paiku Haapsalu kordonist. Patrullides kontrolliti Haapsalu lahel ja Noarootsi poolsaare ranniku lähedal nelja jahti. Viimati kell 18.20 kontrollitud purjeka meeskond kirjeldas piirivalvuritega kohtumist igati meeldivana: aluse roolis oli Tarmo Kammer, mõlemad mehed olid heas tujus ja soovisid purjetajatele head teed.

Pärast seda jätkas M-16 rahulikult 8-9kilomeetrise tunnikiirusega kurssi põhja poole umbes 600 meetrit. Kell 18.40 keeras kaatri roolis olnud piirivalvur seni teadmata põhjusel rooli vasakule ja kaater pöördus tuldud teed tagasi. Paat hakkas kiirendama, kiirus kasvas ruttu – paarikümne sekundiga 46 kilomeetrini tunnis ning jõudis poolteist minutit kestnud teekonna jooksul 54 kilomeetrini tunnis.

Aga kas võidi ka niisama hetkeks töökohustused unustada, gaasiheebli põhja vajutada ja lusti sõita? Seda ei saa praegu keegi kinnitada ega välistada.

Siis aga tuligi saatuslik pööre paremale. Kas rooli keeras paremale välja inimene või oli tegu mehaanilise rikkega, ei osata praegu veel arvata. Paadi roolisüsteem vaadati üle ja tüürina toimivat päramootorit liigutav tross oli terve. Selle katkemisel oleks mootori ühte pardasse paiskumine tavaline.

PPA valmisoleku ja reageerimise büroo juht Marti Magnus meenutas, et mõned aastad tagasi juhtus just selline lugu Haapsalu lähedal RIB-tüüpi kummipaadiga sõitnud purjetamistreeneritel. Mõlemad paiskusid paadist vette, kuid jäid terveks.

M-16 rool jäigi paremasse pardasse ja paat hakkas merel ringe tegema. Ilmselt oli paat sel hetkel juba juhtidest vabanenud.

Ehk sõitis paat otsa mõnele ujuvale objektile, palgile või parvele? Piirivalvekopter otsis vees ujuvaid esemeid, kuid midagi sellist ei avastatud.

Kivi või madalik? Seegi on välistatud, sest õnnetuspaigas näitab merekaart sügavuseks 3-4 meetrit. Kokkupõrke jälgi pole ka paadi kerel ega mootoril. Takistuse vastu sõites oleks paadi enese ahtrilaine sisse tulnud, kuid alus oli politseinike sõnul seest täiesti kuiv.

Halb ilm? See versioon ei tule kõne allagi. Meri oli sile, tuul väga nõrk ja laine pea olematu.

Põhjus võib jäädagi saladuseks

Ringe tegevat alumiiniumkorpusega paati märkas esimesena mees, kes koos abikaasaga oma kaatriga sellest mööda sõitis. Ta teatas leiust kell 19.13 hädaabinumbrile ning avastas kell 20.00 merest piirivalvur Tarmo Kammeri surnukeha. Paadijuht ei jaksanud Kammerit oma paati tõmmata, küll aga hoidis ta teda kinni oma paadi parda ääres, kuni saabus politseipaat ja mees välja tõsteti. Koht, kus politseinikud hukkunud kolleegi üle võtsid, on üsna lähedal paigale, kus kaater saatusliku parempöörde tegi.

Foto: Tiina Kõrtsini

Teise hukkunud piirivalvuri Reneè Karki leidis politseikaater viis minutit hiljem ja ligi 500 meetrit põhja poolt. Temagi hulpis M-16 poolt läbitud kursil.

Foto: Tiina Kõrtsini

Kas seni saladuselooriga kaetud õnnetus saab kunagi ka seletuse? Sada protsenti ei julge seda praegu keegi väita. Täpsema vastuse loodab politsei saada pärast kompleksekspertiisi, mille käigus pannakse kokku kõik detailid, mida koguda on võimalik. Sellist ekspertiisi Eestis ei tehta ja praegu otsitakse tegijat välismaalt.

Politsei otsib ka sündmuse võimalikke pealtnägijaid, kes võisid 28. juunil kella 18.39 ja 18.42 vahel paadiga toimunut märgata.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee