Eesti uudised

Ratsa rikkaks? Velotaksojuht 75-eurosest öösõidust: isegi odavalt said! (31)

Gerly Mägi, 8. juuli 2016 11:11
Foto: LAURA OKS
Neljapäeva varahommikul tabas kolme Õllesummerilt lahkunud naisterahvast ebameeldiv üllatus, kui velotaksoga sõidu eest Kristiinesse tuli välja käia 75 eurot. Delfi kirjutab, et sõidu pikkus oli kuus kuni seitse kilomeetrit ning selle läbimiseks kulus pool tunnikest. Hiigelsuure arve üle imestanud naised said juhilt vastuseks, et said niigi hinnaalandust, sest muidu küsib juht sellise sõidu eest ühe reisija kohta 35 eurot, mis teeks ühtekokku 105 eurot.

Hiigelsuur arve aga teisi velotaksojuhte ei kohuta. Endise juhi Kristo sõnul ongi velode sõiduhinnad tavataksost kallimad. Naiste kaebuse üle 75-eurose arve kohta küsib ta vastu: "Kas sulle tundub, et see on liiga palju?"

Sama meelt on ka neiu, keda võis neljapäeval Viru tänaval näha kliente ootamas. "See on odav, sest oli öö ja kolm inimest," arvab ta.

Krõbedad hinnad

Samas tunnistavad velotaksojuhid kui ühest suust, et nii hästi tasustatud sõite tuleb ette harva. Tavalisemad otsad on vanalinnast sadamasse või vastupidi, vahel tiirutatakse ka mööda vaatamisväärsusi.

"Näiteks kui klient tahab sadamasse sõita, siis kuni kaks inimest on 10 eurot, kui on kolm, saab ka 15 küsida," räägib teist aastat taksojuhina töötav noormees.

"Aga me teeme ka ekskursioone – guided tour, saad aru – see maksab 45–50 eurot. Sõidame mööda vanalinna, ma tutvustan kohti kuskil pool tundi kuni tund. Lõpuks nad saavad ise öelda, kus lõppeb."

Juhtide sõnul lepitakse hind kokku enne sõidu algust, et hilisemaid probleeme vältida. Õhtuti sõidavad taksod tavaliselt kella üheni ja kuni selle ajani kehtivad enam-vähem samad hinnad. Seega oli naiste öine üllatus suure arve üle pigem erandlik juhus. 

"Hind sõltub tavaliselt inimese kaalust, kui palju neid on ja kuhu sõidavad," selgitab taksopreili.

Kristo räägib aga, et sõiduraha kokkuleppimine ei ole tegelikult kohustuslik "Ega keegi ei tulegi suvalt. Nad enne küsivad, palju maksab ja kuhu vaja sõita." Noormees tunnistab, et võimalust napsuseid turiste kõrvupidi vedada ja öelda hind alles peale sõitu oli küll, aga ise ta seda ei kasutanud.

Velotaksojuhina väidetavalt rikkaks ei saa

Velotaksojuhi töö tundub pealtnäha imeline – hinnad on kõrged ja lisaks on see tasuta trenn, vajadusel saavad juhid ju abi ka elektrimootorist. Lisaks paistab lihtsal rahateenimise viisil olema veel mitu eelist – vaja pole juhilube, haridust ega ka erilisi oskusi.

Tegelikult ei ole aga juhid riskidest priid. Hommikuti rendivad juhid takso ning siis hakkavad kulutatud raha tagasi teenima. "Me maksame taksodele renti, vahel ei tea, kas saab raha tagasi, aga kõik sõltub ilmast, kui sajab nagu täna (eile - toim), siis inimesed ei taha sõita," räägib taksoneiu.

"Ma ei tea, kuidas nüüd, aga ma maksin 25–32 eurot takso rendi eest, nädalavahetustel oli kallim. Ja ega päris nii ei ole ka, et paar sõitu ja see rendiraha on tasa, mõni päev ongi kokku ainult paar sõitu ja siis jääd miinusesse," selgitab endine juht Kristo.

"Mul sõi see töö närvid ära – hommikul ärkad üles, maksad raha ära, võtad takso, siis muretsed poole päevani, kuidas see raha tagasi saada ja lõpuks ootad, et endale ka midagi jääks. On sellel mõtet?" arutleb noormees.

Kontrolli velotaksonduses pole

Kohustuste, nõuete ja maksude teemani jõudes muutuvad juhid napisõnaliseks. Kitsaskohti on siin mitmeid – hetkel on olukord selline, et velotaksodega võivad sõita kõik, ka need, kel pole lube ega liiklusohutusest või reisijate vedamisest aimugi.

Lisaks ei tea või ei taha juhid teada, et neil tuleb oma tulude pealt maksta ka riigimaksud.

Kristo meenutab, et huvi tema kui juhi vastu ei tundnud ka velotaksode rentijad. "Asi oligi suht lahtine, lähed sinna kohale, maksad raha, saad võtmed ja sõidad – ise oled oma peremees. Keegi ei kontrolli, et sul oleks load või kas oled üldse adekvaatne."

Küsimuse peale, mis saab klientide makstud rahast edasi, naeratab Viru tänava naistaksojuht kavalalt. "Kõik, mis teenime, saame omale, aga sellest ma ei taha rääkida." Sama kinnitab ka Kristo: "Absoluutselt, sa paned selle mustalt taskusse ja ongi kõik."

Maksu- ja tolliameti pressiesindaja Mailin Aasmäe sõnul maksab maksud töölepinguliste juhtide eest tööandja, juhutulu saavate füüsiliste isikute puhul peavad juhid ise kord aastas maksuametile märku andma. "Kui inimene sõidab sel suvel eraisikuna velotaksot, siis tuleb saadud tulu deklareerida 2017. aasta kevadel," selgitab Aasmäe.

Tehniliste ja ohutusprobleemide ülevaate puudumine saab Tallinna transpordiameti juhataja asetäitja Tiit Siimoni sõnul alguse ühistranspordiseadusest, kus puudub säte, mille alusel saaks velotaksode ohutust kontrollida. Ministeeriumile on seaduse täiendamiseks tehtud ettepanek, millega antaks velotaksode juhtidele teenindajakaart. Hetkel on jalgrataste kasutamine liikluses aga politsei kontrolli all.

Samal teemal

28.03.2017
Veretu sõda: tosin aastat kestnud võitlus Tallinna velotaksodega jõuab lõpuks riigikokku
23.07.2016
Velotaksod sõidutavad Tallinna vanalinnas kliente linnavalitsuse keelust hoolimata

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee