Maailm

Istanbulis viibiv eestlanna jäi napilt eemale Atatürki lennujaamas toimunud rünnakust

"Meil läks väga-väga õnneks. Elu on habras." (20)

Maarit Stepanov, 29. juuni 2016, 15:35
Kiirreageerimisüksused Atatürki lennujaamaas terrorirünnaku järel.Foto: Reuters / Scanpix
"Kui ma kardan, siis see ongi see, mida ISIS tahab," on veendunud hetkel Türgis viibiv Jaanika, kes jäi napilt kõrvale teisipäevasest terroriaktist Atatürki lennujaamas.

"Meeleolu on inimlikus plaanis väga okei," nendib Jaanika, mõeldes algsetele reisiplaanidele, mille kohaselt oleksid nad reisikaaslasega pidanud viibima täpselt samal ajal samas kohas koos terroristidega, kes avasid lennujaamas tule. Viimasel hetkel otsustasid tüdrukud külastada veel mõningaid vaatamisväärsusi. "Meil läks väga-väga õnneks. Elu on habras," ütleb Jaanika nüüd ja tema häälest kostub tänutunnet.

Samal teemal

Telefonis vesteldes jääb ta Türgi õhustikku kirjeldades rahulikuks ning kinnitab, et Istanbulis on olukord kontrolli all. Esimesed teated lennujaamas toimunust jõudsid temani läbi helistavate ja sõnumeid saatvate tuttavate. Selleks hetkeks oli plahvatustest ja tulistamistest möödunud umbes kümme minutit. "Alguses ei olnud mingit infot saada. Kedagi ei saanud ka kätte, sest liinid olid nii hõivatud." Koos reisikaaslasega mindi kohalikest sõprade juurde, kes hakkasid uudiseid tõlkima. "Siis usaldasidki seda, mis uudistes oli, ja otsustasime minna lennujaama - toimub siis lend või mitte."

Lennujaama viivate busside väljumised olid tühistatud ning pärale jõuti jagades teiste turistidega taksot. "Meie lend pidi algselt olema kell 8 hommikul ning läksime juba öösel lennujaama. Kui me kella poole viie paiku sinna jõudsime, oli see veel lukus: kedagi ei lastud ei sisse ega välja," kirjeldab ta, kuidas lennujaamas veel plahvatuste tagajärgi koristati. "Seisime koos rahvamassiga väravate taga ja nägime, kuidas kiirabiautod sõitsid välja, arstid toodi sisse."

Selline hiline toimetamine on Jaanika sõnul mõistetav - terrorirünnakus oli ju hukkunuid ja haavatuid palju. Viimastel andmetel on vigastatuid 239 ja surma saanud 41 inimest.

"Kui olime check-inis ja üritasime omi asju korda saada, kõndisime ühest plahvatuskohast mööda. Seal olid laeplaadid, mis olid alla kukkunud, nagu internetis olevates videoteski on näha. Verepritsmetega laeplaadid olid seina ääres…" ütleb Jaanika, mis ta nägi ja teeb siis pausi. Rusud oli selleks hetkeks valdavalt siiski ära koristatud ning märke õhtusest vägivallast leidvat Jaanika sõnul vaid neid otsiv silm.

Türki lõksu kedagi ei jäeta. Lendusid hakati koheselt ümber korraldama ning inimestele pakutakse erinevaid lahendusi. Jaanika ja ta kaaslase väljalend on lükatud neljapäeva hommikule ning British Airlines on neile taganud nii toitlustuse kui ka hotelli. "Me ei pea põhimõtteliselt kuni homse lõunani muretsema, et kõht võiks tühi olla," lisab ta rahulikult.

Jaanika tõdeb, et selliseid asju võib juhtuda igal pool. "Me näeme seda ise, et ükski koht ei ole paraku kaitstud," mõtiskledes Brüsselis ja Pariisis toimunud terroriaktide üle. “Kui ma hakkan kartma ja kuhugi ei lähe, siis ongi täpselt see, mida ISIS tahab – et Euroopa oleks kinni." Tänavatel hirmu tunda ei olevat: "Kõik on möödunud üsna operatiivselt."