Eesti uudised

Nimekiri otsustest Estonian Airi kohta, mille eest Riigikontroll otsustajaid nuhtles (18)

Mattias Tammet, 24. mai 2016, 17:01
MASKEERING: Estonian Air enam ei lenda. Aga osad lennukid küll – nüüd juba Nordica värvides. Foto: Heiko Kruusi
Riigikontroll võttis pulkadeks lahti Estonian Airi majandusraskustest päästmise ürituse, mis päädis Euroopa Komisjoni kriitika ja firma pankrotiga. Selgub, et kogu asi oli hukule määratud juba oluliselt varem ja ettevõtte päästmisel tehti üks viga teise otsa. Toome siin olulisemad välja.

  • Euroopa Komisjoni negatiivne otsus oleks olnud välditav. Selle jaoks oleks pidanud nende poole pöörduma 2010 aastal, kui selgus, et raskustes ettevõtet on tõenäoliselt tarvis restruktureerida. Komisjon võinuks seda eritingimustel lubada, ent neid ignoreeriti. Komisjonil oli üldplaanis vaid kaks põhimõtet: esiteks võib riik anda äriühingule raha, kui seda tehakse samal viisil, nagu seda teeks erainvestor. Teiseks tohib riik firmat toetada vaid korra kümne aasta jooksul. Ehkki 2010. aasta sissemakse (17,9 miljonit eurot, mille eest sai riik 90% firma aktsiate omanikuks) kuulutati tagantjärele keelatud riigiabiks, siis tegelikult lõi Komisjonil harja punaseks alles 2011. aastal välja kuulutatud 30 miljoni euro kasvustrateegia. Sisuliselt hindas Komisjon, et ükski erainvestor poleks sellist investeeringut sellesse firmasse teinud. Juba automaatselt olid kõik järgnevad abipaketid keelatud, kuna riik aitas ettevõtet rohkem kui ühe korra 10 aasta jooksul.
  • Tero Taskila pakkus välja Estoniani tegevuse ulatusliku laienemise ning hindas selle rahastusvajaduseks 130 miljonit eurot. Riik oli nõus andma 30 miljonit eurot. Kommertspank, kellelt laenu küsiti, ei olnud nõus 25 miljonit eurot laenama. Strateegia jäi siiski endiseks. Vähe sellest – Estonian Airi nõukogu kogunes laienemise tulemust arutama alles viis kuud pärast riiklikku rahaeraldust.
  • Esimesed riigiabianalüüsid tellis MKM alles 2013. aasta alguses, kuigi ohtu, et minnakse Komisjoniga vastuollu, oli viidatud juba vähemalt 2010. aastal.
  • Estonian Airi hädad tabasid valitsust iga kord justkui välk selgest taevast. Aastatel 2010-2015 arutati Estonian Airiga seonduvat valitsuses 25 korda ning kõigil kordadel kiireloomuliselt, mis ei jätnud aega analüüsideks ega isegi andmete läbi töötamiseks. Reegel näeb ette, et materjalid tuleb valitsusele esitada 7 kalendripäeva enne istungit. Seda ei tehtud kordagi.
  • 2012. aastal olevat majandus- ja kommunikatsiooniminister Parts leidnud, et ettevõtte restruktureerimine kukub tõenäoliselt läbi ja seega pole mõistlik selleks raha eraldada. Rahandusminister Ligi lisas, et raha eraldamine ei oleks ka ühisturu põhimõtetega kooskõlas. Järgmise aasta alguses tegi valitsus siiski otsuse eraldada Estonianile veel üle 16 miljoni euro laenu. Lisaks tehti põhimõtteline otsus hoida Estonian Air vähemalt Euroopa Komisjoni otsuseni tegevuses.
  • Rahandusministeerium andis endale pidevalt aru, et Estonianile antud laene tagasi ei saa. Kõige küünilisem näide on 2014. aasta, kui ministeerium kandis 28. novembril Estonian airile üle 12,1 miljoni eurose laenu ja kirjutas selle laenu juba 31. detsembril “korstnasse.”
  • Mitte ühelgi korral, kui valitsus otsustas Estonianile raha või laenu eraldada, ei olnud mitte keegi valitsusele esitanud terviklikku äriplaani, mida edaspidi tegema hakatakse.
  • Valitsus jõudis põhimõttele, et Eestile on tingimata vaja oma lennufirmat. Seejuures isegi ei tehtud korralikku analüüsi võimalikest alternatiividest.
  • Erinevalt Estonian Airist on riik käitunud uute lennuettevõtete – Nordic Aviation Group (Nordica) ja Transpordi Varahaldus (TVH) – rahastamisel suhteliselt mõistlikult, järgides riigivaraseaduse põhimõtteid. Siiski on ka seal kahtlaseid nüansse. Näiteks on Nordica lubadus kasumisse jõuda juba edasi lükkunud, aga kui palju, selgub tõenäoliselt juunis, kui avaldatakse ettevõtte esimese poolaasta tulemused. Samuti tellis riik sõltumatult eksperdilt hinnangu Nordica ja TVH äriplaanidele, ent tegi otsuse enne hinnangu valmimist. Eksperthinnang osutus siiski positiivseks.

Samal teemal

1. juuni 2017, 14:38
Endised Estonian Airi töötajad andsid Nordica koondamishüvitiste kättesaamiseks kohtusse
31. mai 2016, 06:00
Võimuerakonnale on riigikontrolli audit tühipaljas kaagutamine?
25. mai 2016, 06:00
Riigikontroll andis Estonian Airi päästmisele hävitava hinnangu
24. mai 2016, 12:46
Ligi Estonian Airi päästmise auditist: audit ei paljasta muud kui teada asju

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee