Maailm

Lennuõnnetuse põhjus siiani selgusetu 

Tõnis Erilaid, 23. mai 2016, 06:00
MEREST LEITUD: Egiptuse armee näitas ajakirjanikele esemeid, mis on leitud lennuki arvatavast hukkumispaigast. Foto: AFP / Scanpix
Kas plahvatus virutas eest piloodikabiini aknad? Kas põlengu lennukis põhjustas elektrilühis või terroriakt? Miks pooltühjas EgyptAiri lennukis oli tavapärase kahe turvamehe asemel kolm? Ajakirjandus jätkab arutelu Pariisist Kairosse lennul Vahemerre kukkunud lennuki saatuse üle, samal ajal kui mitme riigi sõjalaevad püüavad 2000 meetri sügavusest üles tõsta õhulaevas juhtunu kohta põhjalikumat infot sisaldavaid musti kaste.

EgyptAiri lennul MS804 olnud Airbus 320 pardal oli 56 reisijat ja kümme meeskonnaliiget, kui see 18. mai hilisõhtul kell 23.09 kohaliku aja järgi Pariisist õhku tõusis. Ühendus lennukiga katkes Kreeka ja Egiptuse lennukontrolliala piiril järgmisel varahommikul poole kolme paiku. Egiptuse lähima lennuväljani Alexandrias oli jäänud veel umbkaudu 290 kilomeetrit.

Mõni minut enne ühenduse kadumist teatas automaatne tehnilise kontrolli süsteem Acars suitsust ühes lennuki eespoolses WCs ja seejärel ka piloodikabiini all olevais elektroonikasüsteemides.

MEREST LEITUD: Egiptuse armee näitas ajakirjanikele esemeid, mis on leitud lennuki arvatavast hukkumispaigast. Foto: AFP / Scanpix

Plahvatus piloodikabiinis?

Anonüümseks jääda soovinud piloot, kes lendab A320ga suures Euroopa lennukompaniis, ütles ajalehele Daily Telegraph, et tema tõlgitseb Ascarsi teadet pisut teisiti. Ta oletab, et mingi plahvatus lõi eest piloodikabiini parempoolsed aknad ja automaatsüsteem reageeris teadet saates mitte suitsule, vaid aurule, mis täitis hetkega kabiini, kui õhurõhk sees ja väljas hakkas ühtlustuma.

See seletaks ka lennuki äkilise kursimuutuse ja pilootide püüde kiiresti kõrgust langetada.

Oma seletuse andis ajalehele The Guardian ajakirja Flight Global konsulteeriv toimetaja David Learmont.

"Algul tuli teade suitsust WCs, seejärel elektroonikakanalites ja paari minuti pärast ütlesid üksteise järel üles lendu kontrollivad arvutid. Mulle tundub, et piloodid kaotasid võimaluse midagi ette võtta – vahendid, millega tavapäraselt lennukit juhitakse, põlesid sõna otseses mõttes ära. Nüüd tuleb selgitada, miks niimoodi juhtus – kas tegu oli plahvatuse – järelikult terroriaktiga – või lühiühendusega elektrisüsteemis."

Samas kinnitas Egiptuse lennuõnnetusi uuriva komisjoni endine juht Shaker Kelada, et viimase nelja sekundi jooksul saadud lühiteated ei tähenda enam sisuliselt midagi. WCs olnud suitsu võis aga põhjustada sinna salaja sigaretti mahvima läinud inimene. Seda on varemgi lennukites juhtunud.

Mustade kastide signalisatsioon töötab pärast merepõhja sattumist vähemalt neli nädalat. Eile oli otsingupiirkonda saabumas Prantsusmaa uurimislaev, mille pardal on kõik vajalikud seadmed signaalide tuvastamiseks. Egiptuse merevägi saatis eile kohale ka allveelaeva, mis peaks aitama mustade kastide signaalide tuvastamisel.

"Me kukutame selle lennuki!"

Eile kirjutas New York Times, et paar aastat tagasi kirjutas kellegi kuri käsi araabia keeles sama lennuki kerele, mis nüüd õnnetusse sattus: "Me laseme selle lennuki alla!"

Toona arvasid lennujaama töötajad, et kirjutis on poliitilise surve alla sattunud nõndanimetatud Moslemivendade liikumise pooldaja kätetöö. Mõni aeg hiljem vallandas EgyptAir ja tema eeskujul ka teised Egiptuse lennufirmad kõik töötajad, keda võis vähegi kahtlustada poolehoius ekstremistlikeks kuulutatud liikumistele. Ühtlasi sõitis igal lennul kaasa kaks turvameest: üks lennuki eesosas kohe pärast äriklassi istmeid ja teine lennuki sabas. New York Times ei saanud vastust küsimusele, miks just õnnetusse sattunud lennul oli tavapärase kahe asemel kolm turvameest.

Turvameeste ülesanne on kontrollida vahepeatuste ajal lennukisse tulevate inimeste, näiteks koristajate dokumente, kuid nad ei vaata üle seda pagasit, mida reisijad lennukisse toovad.

Õnnetuslennuk seisis Pariisis ümmarguselt tunni ja alustas kohe tagasilendu Kairosse.

Vene lennukil kütuseluuk lahti

Eile ennelõunal palus Moskvast Hannoveri teel olnud Aerofloti lennuki kapten luba hädamaandumiseks Kaliningradi Hrabovo lennuväljal. Kapten teatas, et tal on pardal 150 inimest ja täheldab lennukil tehnovigu. Maandumisel keegi vigastada ei saanud. Lennuväljal tuli välja, et Moskvas oli lennuki kütusepaagi luuk sulgemata jäänud. Reisijad panid seda tähele ja tõstsid hädakisa.

Samal teemal

15. detsember 2016, 20:52
IKKAGI TERRORIAKT? Egiptuse eksperdid leidsid lennukatastroofi ohvrilt lõhkeaine jälgi
6. juuli 2016, 12:50
Uus info: EgyptAiri pardal oli enne alla kukkumist tulekahju
2. juuni 2016, 13:36
Prantsuse meedia: EgyptAiri lennuk tegi enne katastroofi kolm hädamaandumist
1. juuni 2016, 14:57
Vahemerel täheldati taas EgyptAiri lennuki musta kasti signaale

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee