Eesti uudised

GALERII | Taksojuhid võitlesid Toompeal Uberi vastu (11)

Mattias Tammet, 20. aprill 2016, 06:00
RAHULIK MEELEAVALDUS: Üldiselt olid taksojuhid nõus nendele mitte meeldiva seaduseelnõu algatajat Kalle Pallingut ära kuulama.  Mattias Tammet
"Kalle, Kalle, tule välja!" kutsusid taksojuhid saad ik Kalle Pallingut selgitusi jagama.

Eile kogunes Toompea lossi ette sadakond taksojuhti, et võidelda riigikogus esimesele lugemisele saadetud seaduseelnõu vastu, mis hakkab reguleerima niinimetatud kokkuleppevedusid.

Samal teemal

Taksojuhtide sõnul oleks see nende suhtes ebaaus, sest neile kehtivad karmid nõuded – alates litsentsist, lõpetades plafooni ja taksomeetriga.

Kui taksojuhid peavad nende asjade peale mõtlema, aga kokkuleppeveojuht ei pea, siis oleks ju viimasel tugev eelis, mille võrra võiks sõit nendega odavam olla.

Peamiselt on taksojuhtidele pinnuks silmas Uber, osal ka Taxify. Kõik Uberi autojuhid on privaatjuhid, aga ka osa Taxify juhte on tegelikult tavalised inimesed, kellel taksoveoluba ei ole. Rakenduse kasutajale võib vahe vähemalt sõiduki tellimise ajal olla ebaselge.

SILMAPIIRINI: Nii palju taksosid, aga kuhugi sõita ei saa… Meeleavaldus ise kujunes rahulikumaks kui taksojuhtide kohale saabumine, kuivõrd osad juhid otsustasid sõites endale tähelepanu tõmmata ja agressiivselt käituda.  Mattias Tammet

Praegu on politsei võtnud seisukoha, et kokkuleppevedu selles vormis, nagu seda teevad Uber ja vähemal määral Taxify, ei ole Eesti seadustega kooskõlas. Ometi sõidavad selles vormis Eestis sajad autojuhid. Ühistranspordiseaduse muudatusega saaks see plaani järgi seaduslikuks.

Taksojuhid kardavad kontrollivaba piraatlust

Meeleavalduse eestvedaja, taksojuhtide liidu esimees Lembit Poolak tõdeb, et iroonilisel kombel andis ta Taxifyle algul isegi nõu.

"Selgitasin, mida on vaja tarbijale ja mida on vaja taksojuhile," ütleb Poolak. Ent algul sai rakendusest tellida ainult tavalisi taksosid.

"Äpp iseenesest ei ole halb asi. Ta on rahva teenindamiseks ainult kasuks – kui seda tehakse taksoga," ütleb Poolak.

"Aga ta peab olema takso. Siis ei ole taksojuhile vahet, kas see on Uber, Taxify või keegi kolmas. Aga me oleme selle vastu, et seda kasutatakse erasõidukites. Sest sellisel juhul muutub see kontrollimatuks taksopiraatluseks," leiab Poolak.

"Ma arvan, et see miiting on liiga tsiviliseeritud, liiga vaikne!" ärgitas protestijaid keskerakondlane Peeter Ernits. Toetust avaldasid ka parteikaaslased Mihhail Korb ja Viktor Vassiljev.

Kui majast väljus üks eelnõu algatajaid ja selle eestkõnelejaks saanud riigikogu liige Kalle Palling (Reformieraoknd), kutsus taksojuhtide seltskond teda kõvahäälselt kõnelema.

Et Palling andis esialgu rahvusringhäälingule intervjuud, taksojuhte ei rahuldanud. Keegi püüdis intervjuud isegi megafoniga segada ja ülejäänudki taksojuhid otsustasid intervjueeritavale läheneda.

Üritust valvanud politseinikele tundus rahvahulga lähenemine riigikogu peauksele kahtlane ja neid paluti taanduda. Poolakul õnnestus taksojuhid maha rahustada.

Seejärel nõustus Palling taksojuhtidega rääkima. Ta möönis, et eelnõuga on veel tarvis tööd teha ja lubas, et muudatuste tegemise jaoks on laua taga koht ka taksojuhtide esindajatel.

Vastukaja Pallingu ülesastumisele oli ebaühtlane: mõni leidis mitu ideed päris head olevat, mõni sõimas saadikut aga lausa idioodiks. Lahku mindi siiski käepigistuste saatel.

KUULA NÜÜD, SA… Mõni taksojuht ei pidanud siiski paljuks nendega rääkima tulnud Pallingut läbi sõimata.  Mattias Tammet

Poolak tõdeb, et ta ei tea, mis tegelik lahendus peaks olema – kas taksojuhtide elu lihtsamaks tegemine või sõidujagamisteenuste keeruliseks tegemine.

"Selle üle tuleb lihtsalt mõelda. Ma ei oska seda täna öelda. Aastaid on taksondust karmistatud. Võib-olla oleks vaja asja liberaliseerida. Ja teistpidi jälle võrdsustada tingimused. Kui on ühesugused tingimused, siis langevad ära ka paljud probleemid. Ohutus ja muud asjad," pakub Poolak.

Palling kaitseb Uberit kogu hingest

Palling aga ütleb, et see pole aus võrdlus, sest sõidujagajatele kehtestatavad nõuded on juba praegu karmimad kui taksojuhtidele.

"Alustatades sellest, et Taxify ja Uber välistavad juhi, kellel on olnud ükskõik mis tahes kriminaalkaristus," ütleb Palling. "Seal on hulk nõudeid, põhiliselt seoses liikluskäitumisega."

Ta lisab, et on nõus need nõuded ka seadusesse kirjutama, praegu neid seal ei ole. Ent taksojuhtide kõige põletavam probleem – kui Uber ja muud sõidujagamisteenused tulevad lõpuks kogu jõuga turule, kas konkurents nülib siis senised taksojuhid paljaks?

"Ma ei taha küll seda väita. Seda ei näita ka ühegi riigi praktika, kus Uber on turul aktseptitud. Pigem on see võistlus sõidujagamise ja auto omamise ja kasutamise vahel," ütleb Palling.

11 KOMMENTAARI

k
klient 20. aprill 2016, 16:27
Te taksojuhid pistke oma taksomeetrid endale p.... Rääkige parem kui palju te kliente olete lüpsnud nendega.
e
Evolutsioon. 20. aprill 2016, 14:58
Kord saab see taksonduse aeg ümber ja nad surevad välja nagu dinosaurused. Mida aasta edasi seda rohkem mulle tundub, et taksojuhi amet on sobilik kas...
(loe edasi)
Loe kõiki (11)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee