(PantherMedia / Scanpix)

Üks võimalik juhtum elust: oma uuele luksusautole kümneid tuhandeid kulutanud mees jõuab sellega sõita vaid kümme kuud, kui vargad selle lömmi sõidavad. Õnneks on tal kaskokindlustus! Võiks eeldada, et tal pole vaja muretseda, sest kasko hüvitab omanikule auto turuväärtuse.

Tegelikkus võib aga olla sootuks kurvem: autole sõlmitud uusväärtuskindlustus ei pruugi kahjusid katta kuna läbisõit autol on lubatust suurem. Kui kompenseerimine toimub turuväärtuse järgi, võib see olla ostuhinnast üllatavalt palju madalam. Just sellepärast on oluline kindlustustingimustes põhjalikult läbi lugeda välistused ehk need kahjud või kulud, mida kindlustusselts ei hüvita. Millele võiks lisaks kindlustuskaitse ulatusele tähelepanu pöörata kaskokindlustust valides, räägib Swedbanki liiklus- ja kaskokindlustuse valdkonnajuht Kristjan Ahven.

1. Milline on sõiduki kindlustusväärtus?

Oluline on teha endale selgeks, mis on kahjujuhtumi puhul hüvitise arvutamise aluseks – kas sõiduki turuväärtusvõi  kokkuleppeline väärtus. Kui kindlustuspoliisile on märgitud auto kokkulepitud väärtus, siis võid rahulikuma südamega magada, sest tead alati, millisele väärtusele on sinu sõiduk kindlustatud. Näiteks Swedbankis lepitakse kaskokindlustuse sõlmimisel summa kohe kliendiga kokku ning turuväärtus hüvitatakse vaid juhul, kui see on kokkuleppelisest väärtusest suurem.

2. Millised on uusväärtuskindlustuse tingimused?

Kontrolli, kas sinu kindlustuslepingusse on määratud piiranguid läbisõidu osas. Miks see oluline on? Kui kindlustusseltsi poolt on määratud näiteks läbisõidule teatud piirang, siis autoomanikuna peaksid mõtlema, kas see on sinu puhul piisav - kui palju sa reaalselt autot igapäevaselt kasutad, millised on tavapärased vahemaad ja kas on plaanis pikemalt autoga reisida. Kui sõidad autoga väga palju, siis oleks hea valida kindlustusleping, millel läbisõidu piirangut pole. Vastasel juhul võib seatud piirang sulle kahjujuhtumi korral kalliks maksma minna. Kui aga sõidad vähem ja kasutad autot vaid linnasõiduks, siis tee kindlaks, et sa sellise piirangu eest üle ei maksa.

3. Kas hüvitamine toimub koos käibemaksuga või ilma?

Paljud kindlustusseltsid hüvitavad juriidiliste isikute kahjud ilma käibemaksuta summa ulatuses.  On ka kindlustuslepinguid, mille alusel hüvitatakse kahjusummad koos käibemaksuga ning ettevõtja ei pea kasutama oma käibevahendeid kahjujuhtumi järgseks remondiks.

4. Milline on seltsi kahjukäsitluse kiirus?

Kuna auto on enamikel meist igapäevases kasutuses, siis on operatiivsus kahju käsitlemiste puhul ilmselt olulise tähendusega. Kindlustusseltsidel on fikseeritud kahju hüvitamiseks maksimaalne aeg. Enne lepingu sõlmimist tee selgeks, kas saad oma kindlustusseltsiga vajadusel ööpäevaringselt kontakteeruda. Kindlustusseltsid on reeglina välja toonud ka selle, kui kiire on keskmine garantiikirja väljastamise aeg. Uuri, kas sinu kaskoleping kataks ka tasuta autoabi Eestis ja miks mitte kogu Euroopas.

5. Millised on asendusauto tingimused?

Kui õnnetuse järgselt ei ole sul võimalik enda sõidukit kasutada, pakuvad mitmed kindlustusseltsid lepingusse lisavõimalusena ka asendusauto kaitset. Samas tuleb jälgida, kas asendusautot pakutakse õnnetuse järgselt kohe või tuleb esimestel päevadel siiski ilma hakkama saada. Samuti on seltsidel erinev praktika selles osas millist autot võib asendusautona kasutada ja kui pikalt. Uuri, kas sulle pakutav asendusauto kaitse võimaldab sul ise valida, millist alternatiivset transporti (rendiauto, takso jne) kasutada ja kui pikalt pärast juhtumit kindlustusandja seda võimaldab.

Need punktid näitavad selgelt, et kaskokindlustust sõlmides tuleb hoolikalt tutvuda kõikide tingimustega. Vastasel korral võib soodne kindlustusleping kahjujuhtumi korral kokkuvõttes väga kulukaks osutuda.

Jaga artiklit

1 kommentaar

K
Kõigepealt  /   12:45, 12. apr 2016
tuleb võtta kass, õpetada käppa andma (muidu ei saa lepingut teha) ja siis saab teha kassko lepingu.

Päevatoimetaja

Triinu Laan
Telefon 51993733
Triinu.laan@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis