Vabariigi aastapäev

Paraadi ees­riide taga: kuidas näeb iseseisvuspäev välja soomukis istudes (2)

Mattias Tammet, 24. veebruar 2016, 19:49
Sisu XA-180 (Sisu Pasi): Kaitseväes kasutuses olevate Paside vanem variant. Kaalub 15,5 tonni. Kannab lisaks kaheliikmelisele meeskonnale 10 sõdurit. Diiselmootor veab masina maanteel ligi 100 km/h, ent kütusekulu on maanteel umbes 55L/100km. Maastikul arvutatakse kütusekulu veel umbes 20% juurde. Foto: Mattias Tammet
Kaitseväel on nüüdisaegsed soomukid juba üle kümne aasta, aga paraad on nende meeskondadele iga kord natuke uus. Ja samas päris lõbus.Paraad algab ametlikult kell 12, aga kella 11 paiku ootab kaitseväe masinapark ja nende meeskonnad Miinisadamas juba kärsitult väljasõitu. Sõit vanalinna pole sealt kuigi pikk. Masinad ei pruugi seekord isegi fooridest lugu pidada.

Punase baretiga kaitseväelased (ning politseinikud ja teised kaitseväelased) annavad soomukitele teed keelava punase fooritulegi ajal.

Samas sõidavad soomukid linnas igaks juhuks aeglasemalt kui nende võimed lubavad – kiirus rongkäigus ei kipu üle 30 km/h tõusma.

Samal teemal

Kohalejõudmine on ladus, aga siis tuleb oodata. Kuigi paraad algab keskpäeval, alustavad jalaväelased liikumist alles pool tundi pärast seda ning masinapark saab omakorda sõitu minna alles jalaväe järel.

Ootamise ajal annavad linnanoored ootavatele soomukiväelastele pisikesed Eesti lipud. Vabaduse väljakust üle lendavaid hävitajaid on mootorimüra taustal selgelt kuulda, aga suurt lootust väikestest akendest neid silmata ei ole, sest soomukist on üles väga nigel vaateväli.

Tundub, et pealtvaatajatelgi pole igav, sest suurem osa alguses märgatud nägudest on samal kohal ka siis, kui kella 12.40 paiku sõitma hakkame.

Erinevalt hävitajatest summutab mootorimüra orkestri. Juht otsustab katsetada, kuidas paraadilised autopasunale reageerivad. Soomuki roolil pole signaalinuppu (ega raadio-, telefoni- ja kiirushoidjanuppu). Selle asemel tuleb juhil laest rippuvat trossi sikutada. Masin laseb kuuldavale laevaliku möirge.

Rahvas akna taga lehvitab äkki palju agaramalt, paljudel läheb nägu naerule. Juhil ka. Ja nii möödub ülejäänud paraad soomukis pideva signaliseerimise taustal. Eriti tunduvad sellest lõbu tundvat lapsed, aga nii mõnigi paraadil mitte osalev sõjaväelane näitab käega: anna juurde! Juht annabki.

Tavaoludes meenutab masina juhtimine vaatamata suurele kaalule (umbes 15 tonni) eelkõige maasturit, mitte veoautot, kirjeldab juht.

Paraadil käimine pole juhtidele aga niisama igapäevasõit – isegi kogenud juhid on selleks paraadiks kümmekond tundi sõitu harjutanud, muu hulgas teisipäevaõhtusel peaproovilgi.

Raskeim on teiste soomukitega külg külje kõrval sõitmine. Soomukist on isegi ette suhteliselt nigel vaateväli, aga kõrvale ja taha on see veel palju hullem. Paraadil peavad aga soomukid isegi pöörates üksteisest vaid paarikümne sentimeetri kaugusel sõitma ja talupojamõistusest üksi ei piisa.

Kui paraadi lõpeb, jaguneb masinapark kaheks: osa jääb Vabaduse väljakule inimestele vaatamiseks-katsumiseks, osa (kaasa arvatud meie Pasi) sõidab tagasi baasi. Seal monteeritakse soomuk jälle igapäevasemaks (näiteks kuulipilduja: «Mis ta seal ikka laperdab?» pannakse jälle peale).

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee