Eesti uudised

HINNAPIDU KÜTUSETURUL: tõenäoliselt jääb kütuse hind ka tänavu alla ühe euro liitri kohta (23)

Jane Saluorg, 23. veebruar 2016 12:47
Foto: ARNO SAAR
Veebruari alguses jõustus Eestis seadusemuudatus, mis tõstis mootorkütuste aktsiise. Vaatamata sellele ei välista ASi Olerex sisseostu- ja logistikavaldkonna juht Alan Vaht, et eelmise aastaga sarnaselt võib kohati tanklates langeda kütuse hind isegi alla 0,9 eurot liitri kohta.

Vaht sõnas, et mootorkütuste hind on üks-üheselt ja otseses sõltuvuses maailmaturu hinnast. "Üllatav on, et tarbijate arvates pole kütuste maailmaturu hind ja maailmaturul toimuv seotud hindadega Eesti tanklates," lausus Vaht.

Eestis on tanklad ainukesed kohad, kus on mootorkütuste varu. Bensiin ja diisel jõuab omakorda tanklatesse kahe peamise - Soome ja Leedu - tarnija kaudu. 

Kuna Eesti ostab mootorkütuseid sisse, ongi hind otseses sõltuvuses maailmaturu hinnast. "Kui koorem hakkab täna Eesti poole liikuma, siis on koorma hinnaks eilse, reedese ja neljapäevase maailmaturu keskmine hind," selgitas Vaht.

Eile nafta hind maailmaturul tõusis. Kas sellest järeldub, et kütus kallineb lähiajal ka Eestis? "Kui maailmaturul hind tõuseb, tõuseb see ka tanklates ja vastupidi, muidugi väikese viiteajaga," sõnas Vaht. Ta selgitas, et eilne maailmaturu hinna kasv oli tingitud uudisest, et USA puuraukude arv langes 2009. aasta tasemele -  langes ka USA kildnafta toodang. Siiski ei usu Vaht, et hind sel nädalal Eestis üles rühib. Tema sõnul on Eesti turule iseloomulik pigem käitumine, kus selle nädala jooksul tanklaketid hinda langetavad, et esmaspäeval seda siis uuesti tõsta.

Suurt hinnatõusu sel aastal oodata ei ole

Väikestest tõusudest hoolimata jätkub AS Eesti Vedelkütustevaru Agentuuri endise tegevjuhi sõnul kütuse madal hinnapidu ka sel aastal. Hinnatõusuni viib olukord, kui maailma juhtivad naftatootjad tootmist vähendaksid. Praegu turg selles suunas ei liigu - tootmismahud on jätkuvalt suured, vaatamata sellele, et toimunud on nõudluse kasvu järsk aeglustumine.

"Mahutid on täis ja ajavad üle ning selline "naftauputus" tingib ka madalama maailmaturu hinna," ütles Vaht.

Tema sõnul ei paranda olukorda ka Venemaa ja Saudi-Araabia vahel eelmisel nädalal sõlmitud kokkulepe, mille kohaselt külmutati tootmine jaanuarikuu tasemele. "Ajalooliselt oli jaanuarikuu tase rekordiline ja seega ajab kütus jätkuvalt pottidest hoogsalt üle servade," kommenteeris Vaht ja lisas, et sisuliselt lepiti kokku jätkuvas hinna languses. "Niikaua kui maailma juhtivad nafta tootjariigid ei suuda kokku leppida nafta tootmise vähendamises, nii kaua ei tõuse ka keskmine mootorkütuse hind Eesti turul," sõnas Vaht.

Tänase hommikuse seisuga oli Olerexi tanklates kütuse keskmine hind 0,993 eurot/liiter.Tavahind tarbija jaoks automaattanklates oli 0,998 eurot liitri kohta ja Olerexi 15 mehitatud jaamas natukene üle ühe euro.

Vaht ei välista võimalust, et kütuse hind võiks aasta jooksul langeda alla 0,9 euro liitri kohta. Põhjuseks olukord, et kuigi investeeringud uutesse ja suurematesse naftamahutitesse maailmamastaabis on tehtud, saavad ka need täis kui tootmine jätkub suunal, kus nafta podiseb mahutites üle ääre nagu supp, mis on liiga kauaks kõrgele temperatuurile keema jäänud.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee