Eesti uudised

Kirjutage kommentaariumi oma juhtumitest - nii negatiivsetest kui ka positiivsetest - Tallinna liinibussides!  

80aastane naine: "Ma kartsin just seda, et buss hakkab mind lohistama, siis ma olen surnud." (74)

Kristin Aasma, 2. detsember 2015, 14:58
Liinibuss Trummi peatuses Tallinnas. Foto: Arno Saar
Sõit linnaliinibussides pole põrmugi ohutu. Bussijuhte pingestab ühelt poolt närviline liiklus, teisalt hingab kuklasse sõidugraafik. Kokkupõrgete vältimiseks tuleb sohvritel sageli äkki pidurdada, mille tagajärjel peamiselt eakamad bussireisijad kukuvad ja saavad vigastusi. Selle juhtumi peategelane ei ole äkkpidurduse, küll aga kiirustamise ohver. Ega muuga ei oskagi põhjendada bussijuhi käitumist, kes bussiuste vahele lõksu jäänud ja tänavale kukkunud eakat naist kõigepealt süüdistama hakkas. Bussijuht lahkus, ilma et oleks huvi tundnud, mis šokiseisundis ja murtud käega vanaprouast edasi saab. 

"Ta tegi uksed lahti, et ma hakkasin minema maha, kui uksed kokku läksid. Hirm oli tohutu, kahelt poolt ta litsus mind. Ma kartsin just seda, et buss hakkab mind lohistama, siis ma olen surnud," meenutas 80aastane Hella temaga kaks nädalat tagasi juhtunud bussiõnnetust, mis võinuks lõppeda surmaga.

Samal teemal

Prantsatas bussiuste vahelt teele

Õnnetusjuhtum leidis proua Hella sõnul aset 17. novembri õhtul kella viie paiku Tallinnas Trummi peatuses. Vanaproua oli käinud linnas toitu ostmas ja sõitis number 23 bussiga koju Mustamäele. Ta oli istet võtnud pika bussi tagumiste uste lähedal, et raskete toidukottidega hõlpsamini väljuda. Buss oli tühi ning proua ei suutnud meenutada, kas eespool istus mõni reisija või mitte.

Mõlema käe otsas kott ei jõudnud naine veel bussist maha astuda, kui uksed kohinal sulgusid ja buss liikuma hakkas. "Võtsin kogu jõu kokku, et veel maha hüpata, sest kartsin, et buss hakkab mind kaasa lohistama," meenutas proua hetke, kui ta bussiuste vahele jäi. Appi hüüda või kõva häält teha Hella ei jõudnud, loota sai vaid enda jõule.

"Kukkusin maha ja nägin ainult külje pealt, et ma olen täiesti ninaga vastu maad bussi tagumiste rataste juures. Nägin ka seda, et kui nüüd buss edasi läheb, et ta vist läheb minust mööda, et üle ta vist ei sõida," kirjeldas proua Hella juhtumit ja teda vallanud hirmu, mille meenutamine tal hääle värisema võttis. "Tõusta ma ei jaksanud."

Bussijuht kiirustas minema

Aga siis buss peatus. "Kuidas see bussijuht mind seal ratta ees maas nägi, kui ta mind bussis sees ei näinud, ma ei saanudki sotti," imestas Hella.

Sohver tuli välja ja hakkas maas lamava ja armetus seisus vanaprouaga kohe kurjustama: kas ta ei tea, et eesuksest minnakse maha, sest bussijuhid ei näe tagumiste uste juurde ka siis, kui buss on tühi ja hästi valgustatud. Valust ja läbielatust šokis naine suutis öelda, et ta tõesti ei teadnud, et tagumisest uksest väljuda ei tohi. Ta öelnud bussijuhile vene keeles, et "ruka slomalas" ('käsi murdus').

Bussijuhi auks tuleb öelda, et ta aitas naise püsti ja korjas kokku ta laialipudenenud kotid. "Sirutasin oma terve käe talle, kui ta need kompsud mulle ulatas," rääkis proua Hella. Seejärel aga jätkanud bussijuht oma teed huvi tundmata, kas ta vajab terviseabi, kas tal on olemas mobiiltelefon või abistajaid. 

Kui poeg ema EMOsse viis, selguski, et vasaku käe küünarliiges on katki. Praegu on naise käsi veel kipsis. "Kips võetakse maha detsembri alguses. Käsi krigiseb ja ragiseb... ei tea, kas üldse enam seisabki, võib-olla on luud paigast ära," on vanainimene väga mures. "Ma kohe kardan seda aasta lõppu, oli seda nüüd vaja! Aga hea, et niigi on, ma liigun ja räägin."

Häirib, et tehti süüdlaseks

Ametnikele mingit nõuet pole Hella plaaninud esitada. "Peaasi, kui käsi terveks saab."
Suuremat muret valmistab naisele hoopis see, et bussijuht ta toimunud õnnetuses süüdlaseks tegi. "Et mina olen nagu süüdi, et ma hakkasin tagant uksest maha minema. Ma tõesti ei teadnud, et sedasi ei tohi. Mind häirib, et ongi nii, just nagu oleks mina seadust rikkunud."

Kui bussis on tagumisest uksest väljumine keelatud, miks siis bussijuht üldse tagumised uksed avas, kui peatuses ühtki inimest ei seisnud, küsib Hella, keda ajendas oma lugu avalikuks tegema mure teiste pärast: "Mõne teise inimesega võib sama asi juhtuda." 

Ametnik kinnitab: esiuksest väljumine on soovituslik

Tallinna Linnatranspordi AS-i (TLT) kommentaaridest juhtumile selgub, et proua Hella bussi korda ei rikkunud, et ta tagumisest uksest otsustas väljuda. Eesuksest väljumine olevat soovituslik. "Sellist korda ei ole, et bussist peab väljuma ainult esiukse kaudu," kommenteeris juhtumit TLT avalike suhete spetsialist Urmas Tooming. "Küll oleme aga pidevalt rõhutanud, et vanematel inimestel ning väikeste lastega emadel-isadel on soovitatav siseneda bussi ja väljuda bussist esiukse või teise ukse kaudu. See on nende enda huvides, sest siis näeb juht igal juhul, mis toimub. Pealegi on tagumise ukse juures mitu astet, kus vanemad inimesed võivad komistada."

Linnatranspordi ametnik kaitses bussijuhti ning tõlgendas tema tõrelemist kui soovitust. "Antud juhul tahtis bussijuht ilmselt samuti proua A-le soovitada, et ta edaspidi väljuks bussist esiukse kaudu. Kindlasti ei tahtnud bussijuht teda süüdlaseks teha, nagu proua ütles," kaitses Tooming ettevõtte töötajat ning põhjendas ka, miks bussijuht proua Hellat bussist väljumisel ei märganud.

"Trummi peatuse omapära on see, et buss jääb seal seisma vastavas bussitaskus. Kui on tegemist pika liigendbussiga, siis ei jää sõiduk seistes sirgelt ühele joonele, vaid moodustab väikese kaare, mistõttu juht külgpeeglist tõesti ei pruugi näha, mis tagumise ukse juures toimub," selgitas Tooming.

"17. novembril kella 17 ajal jõudis Trummi peatusse 1990. aastatel ehitatud Volvo liigendbuss, millel ei ole uste juures kaameraid. Kaamerad on ainult uutes linnaliinibussides, mille arv aina kasvab. Seega võiski juhtuda, et bussijuht ei märganud, et inimene on tagumise ukse vahele jäänud. Õnneks ta hiljem siiski märkas juhtunut ning tuli vanainimesele appi, mis oli kindlasti juhi poolt õige käitumine," kommenteeris Tooming.

Bussijuhti küsitleda pole võimalik

Tooming rõhutas, et kui sõitjaga ühissõidukis midagi juhtub (näiteks kukub), siis tuleb sellest kohe juhti teavitada. "Kui inimene ise ei suuda seda teha, siis peaksid kaassõitjad seda tegema. Sel juhul saab juht välja kutsuda TLT järelevalveosakonna patrulli ning vajadusel ka kiirabi ja politsei," rääkis Tooming.

Proua Hella juhtumi puhul jääb arusaamatuks, miks bussijuht ei kutsunud ei patrulli, kiirabi ega politseid, sest vanaproua ise ei suutnud seda teha. Proua ei mäleta ka, et bussis oleks olnud teisi reisijaid peale tema.

Õhtuleht tundis huvi, kuidas selgitab juhtumit bussijuht. TLT esindaja vastusest selgus, et bussijuhi käest ei ole võimalik seletust võtta, kuna juhtum on TLT-s fikseerimata. "Igast juhtumist peaks sõitja teavitama ka Tallinna Linnatranspordi AS-i ning ära märkima täpse kellaaja ja koha ning võimalusel ka ühissõiduki numbri. Sel juhul on võimalik juhi käest seletus võtta. Antud juhul proua A. kahjuks nii ei talitanud ning juhtum ei ole meil fikseeritud."

74 KOMMENTAARI

e
Ei väsi kordamast: 6. detsember 2015, 05:00
kes ikka fekaali pütti peale sohvriks ei kõlba, see kõlbab linnaliini bussijuhiks!!!!
b
bussisõitja 3. detsember 2015, 13:31
Täna hommikune nr 8 buss mis 8:46 Hobujaama jõuab, alustas Narva mnt-l korduvalt möödasõitu peatuvatest trammidest, kui neil veel uksed lahti olid. Näitasin veel lapsele ja hoiatasin, et alati trammist välja astudes peab üliettevaatlik olema, et mööduva auto v bussi ette ei astuks.
Loe kõiki (74)

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee