Eesti uudised

Edgar Savisaar: mis ühendab Estonian Airi ja Eesti Posti? (56)

Õhtuleht.ee, 10. november 2015 13:22
Edgar SavisaarFoto: Alar Truu
Keskerakonna esimees Edgar Savisaar kirjutab oma Facebooki sissekandes, et rahvusliku lennukompanii Estonian Airi ja riikliku postiettevõtte, Eesti Posti ehk Omniva saatuse vahele võib tõmmata selgeid paralleele. 

Esmaspäeva, 9. novembri Riigikogu istungil vastas peaminister Taavi Rõivas keskerakondlaste arupärimisele postkontorite sulgemise kohta. Arupärimist ette kandnud Riigikogu liige Siret Kotka rõhutas, et kui veel 2014. aasta lõpus kinnitas toonane majandusminister Urve Palo, et maapiirkondades laialdast postkontorite sulgemist ei tule, siis vähem kui aasta hiljem, on olukord hoopis teine: reformierakondlasest majandusministri Michali selge plaan on sulgeda viie aasta jooksul kõik (!) postkontorid ning asuda Eesti Posti erastama. Riigikogu saalis arenenud võrdlemisi terav dialoog peaministriga jõudis tõdemuseni, et Reformierakonnal on kindel soov riigifirma maha müümiseks.
Paratamatult kipub Estonian Airi krahh hetkel kõik teised majandusküsimused varju jätma, kuid samas saame tõmmata paralleeli kahe riigiettevõtte vahel – Eesti Õhk ja Eesti Post. Kui Estonian Airi tüüriti järjekindlalt huku poole, võttes vastu valesid strateegilisi otsuseid, mis viis ettevõtte lõpetamiseni, siis Eesti Posti osas on märgata teatavaid sarnasusi. Teha ettevõttega seonduvaid käike nii, et sellest oleks lihtne erastamise abil loobuda.

Teiseks väärib tähelepanu, et reformierakondlased on end ettevõtte otsesest juhtimisest püüdnud taandada. Nii loobus Meelis Atonen nõukogu esimehe kohast ning tema ameti üle võtnud Jürgen Ligi, kes seda tööd väga põgusalt tegi. Nüüd juhib nõukogu Michali ministeeriumi kantsler Merike Saks. Vormiliselt korrektne, sisuliselt Michali juhtida. Kindlasti ei tuleks avalikkusele suure üllatusena kui Eesti Posti ostmise vastu hakkaks suurt huvi tundma mõni ettevõte kes, nagu kunagi hiljem võib selguda, on mingil viisil seotud ka Reformierakonnaga. Või seob Reformierakond end selle ettevõttega. Burkhardti süüdistusi Michali suunas mäletate?

Kolmandaks on Eesti Post täiesti selgelt regionaalpoliitilise olemusega ettevõte, mis muuhulgas on suutnud ka pidevalt kasumis püsida. Kuna seadus paneb riigile kohustuse tagada postivõrgu toimimine, siis ei kao ettevõtte erastamisel kusagile riigipoolse postiteenuse tagamise vajadus. Tekib hoopis kohustus seda teenust sisse osta – aga eraettevõtted on hinnakujundusel teatavasti täiesti vabad, niisiis võime oodata hinna kasvu nii riigi kui ka tavatarbija jaoks.

Selge on see, et Eesti Posti erastamine annab järjekordse hoobi maaelule. Täpselt samamoodi, nagu mõjub Estonian Airi krahh meie riigi turismi-, kuid ka muudele sektoritele. Kuidas Eesti Posti Michali käest päästa? Käesoleva aasta alguses andsin oma allkirja Võsu rahva algatusele, millega protestiti Võsu postkontori sulgemise vastu. Kohaliku aktivisti algatusel koguti ligi 700 allkirja, mis andsid tulemust, Võsu postkontori sulgemise plaan jäeti katki. Täpselt samasugused aktsioonid on vajalikud üle Eesti, vaid nii on võimalik plaanile pidurit panna. Elektrijaamade erastamise suutis rahvas ühiselt seisma panna. Miks ei peaks seda suutma ka Eesti Posti puhul?

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee