Eesti uudised

Suured nimed Helsingis: Cartier-Bresson Ateneumis, Ai Weiwei HAM-is 

Kristjan Roos, kristjan.roos@linnaleht.ee, 29. oktoober 2015, 16:32
Mõjukas hiina kunstnik ja dissident Ai Weiwei Foto: Reuters / Scanpix
Tallinnast vaid paaritunnise laevasõidu kaugusel asuvas Helsingis on korraga avatud kaks maailmatasemel näitust.

Kuigi meie oma Kumu pakub regulaarselt väärtuslikke näituseprogramme, tasub sel sügisel seada sammud ka Helsingi muuseumitesse, kus on näitusega väljas mitu maailmanime.

Cartier-Bresson oli üks esimesi 35-millimeetrise filmi kasutusele võtjaid. Koos mõttekaaslastest fotograafidega asutas ta sõltumatu dokumentalistika agentuuri Magnum. Paljuski tänu temale arenes välja tänavafotograafia, mille suurimaid meistreid ta oli. „Bressoni huvitas objet trouvé põhimõte, mille kohaselt pilte pole tarvis konstrueerida, vaid leida – uskumus, et nn igapäevane tänavaelu pakub tunduvalt sürrealistlikumaid vaatepilte ja -mänge kui mis tahes fotolavastuse konstrueerimine stuudios või ateljees,” on Peeter Linnap Postimehes tema kohta kirjutanud.

Moodsa fotograafia isa Cartier-Bressoni näitus on ka justkui retk 20. sajandi maailma ajalukku. Pildistas ta ju nii Hispaania kodusõda kui ka Teise maailmasõja vangide vabastamist. Cartier-Bresson oli ka Indias pildistamas Mahatma Gandhit vaid mõned tunnid enne tolle mõrva. Mõistagi jäädvustas prantslane ka 1968. aasta Pariisi üliõpilasrahutusi.

Henri Cartier-Bressoni näitus on Ateneumis avatud 31. jaanuarini.

Sotsiaalne Weiwei

Samavõrra või ehk veelgi enam kõneainet pakub ühe praeguse aja maailma mõjukama hiina kunstniku ja dissidendi Ai Weiwei näitus kunstimuuseumis HAM (Eteläinen Rautatiekatu 8). Tegemist on Ai Weiwei esimese näitusega Soomes ja sel näitusel on ka rahvusvaheline mõõde, sest kunstniku kahte tööd polegi varem avalikkusele näidatud.

Weiwei näitusel näeb esimest korda tänavu valminud teost „Valge maja” – Qingi dünastia aegse maja karkass viitab kunstniku interpretatsioonis Hiinas toimuvale linnastumisele. „Prügikonteiner” on aga töö, mis on impulsi saanud Hiinas Guizhou provintsis prügikastis olles mürgituse saanud viie poisi surmast. Juba tänu neile kahele tööle on HAM-i näitus vaieldamatult maailma mõistes suur kultuurisündmus, millest on kirjutanud rahvusvaheline kultuuriajakirjandus.

Weiwei Helsingi näitusel on välja pandud 27 tööd, lisaks skulptuuridele ja installatsioonidele fotosid ja videoid. Tema puust suuremõõtmelised tööd on vaatamisväärsused ainuüksi visuaalselt, kuid iga töö taustainfo annab hiina kunstnikule juurde uue ja kunsti piire ületava dimensiooni.

Weiwei näitus on värskelt renoveeritud ja 1930. aastatel tennisehallina valminud muuseumiks kohandatud HAM-is avatud 28. veebruarini.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee