Kommentaar

Erik Orgu | Sport ei pea olema valus (2)

Erik Orgu, personaaltreener, 20. september 2015, 18:15
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Õhtuleht uuris personaaltreener Erik Orgult, kas mujal maailmas levinud valu ülistavad militaarstiilis treeningud on ka Eestis populaarsust kogumas ja kas see on tõhus sportimisviis. 

Eestis on treeninguid, kus militaarstiili harrastav treener viib oma treenitavad maksimaalse treeningu piirile ning vahest ka üle selle. Kui on inimesi, kes nendes trennides käivad ja kellele taoline koormus sobib, siis kindlasti on need ka edaspidi toimumas.

Palju oleneb ka sellest, kui nii-öelda karm see trenn tegelikult on. Mõned trennid võivad luua mulje, et jälgivad militaarset stiili, kuid vahel on see ka rohkem turundususlik võte ja viis teistest eristuda ning tegelikult tehakse mõistlikul koormusel treeninguid.

Kui selliseid trenne teeksid vaid tõeliselt heas füüsilises vormis inimesed ja nad end ei vigastaks, siis oleks kõik väga hea. Valu ülistavad treeningud teevad aga pigem kahju, kui inimesel puudub piisav füüsiline vorm ja ettevalmistus. Kui treenitaval pole head harjutuste sooritamise tehnikat või koormus on liiga suur, siis võivad vigastused kergemini tekkida. Halvaks kisub asi siis, kui ülekaaluline või väga ebasportlik inimene läheb taolisesse trenni, lahkub veremaitse suus ja ei taha enam kunagi ühtegi trenni proovida. Kui trenni tuleb alla keskmise vormis klient, siis tuleb esmalt baasharjutused (kükk, väljaasted, kätekõverdused, pingile asted) selgeks saada ja alles siis liikuda näiteks plaksuga kätekõverduste juurde. 

Trenn peab olema mõnus 

Mõnes mõttes treenitakse profispordi tasemel samas stiilis, et saagu mis saab aga trenn peab olema tehtud ja tulemused saavutatud. Olen näinud paljusid profisportlasi, kes lõpetavad peale oma karjääri lõppu igasugused treeningud.

Minu soovitus oleks võtta treeninguid pigem mõnuga, kui valuga ja iga trenn lõpetada siis, kui tunned et sul on veel natukene energiat alles. Siis on alati kergem tagasi tulla. Siiski on võimalik, et mõningatele inimestele on hoopis valus ja militaarne stiil motiveeriv.

Üldjuhul saavad motivatsioon ja distsipliin aga alguse ikkagi inimesest endast. Kellel sellega probleeme, peab kannatlikust varuma, sest see võib olla aeganõudev protsess! Karmi ütlemisega treener võib kasuks tulla ja olen ise samuti oma klientidega otsekohene, aga karjumine või piinamine kindlasti kellelegi paremat vormi ei garanteeri.

"No pain, no gain" on saanud justkui loosungiks ja selles pole midagi halba, kuniks inimesed asjast õigesti aru saavad. Inglise keeles kõlab see tõesti löövalt, aga alati ei pea treenimisel tekkima valu, et saada tulemusi. 

Alustada väikestest muudatustest 

On erinevus valul ja ebamugavustundel. Trenn ei tohiks kunagi näiteks liigestes valu tekitada – siis tuleb trenn lõpetada ja välja selgitada põhjus. Valu ignoreerimine võib kaasa tuua tõsiseid vigastusi, millest taastumised on tavaliselt pikaldased. Kuna enamasti on treeningu eemärgiks saada tugevamaks, kiiremaks vms, siis teatud ebamugavustunne on paratamatu, sest pole võimalik saada paremat tulemust sama või väiksema koormusega.

Teine asi on trennijärgne lihasvalu, mis võib algajale treenijale veidi valu teha. Samuti tekib lihasvalu peale koormuse tõstmist või uue treeningkava tegemist ning see on täiesti normaalne. Kui trennijärgne lihasvalu kaob paari päeva jooksul, siis pole põhjust muretsemiseks. Lihaste taastumist kiirendavad piisav uni, tasakaalustatud toitumine ja vee joomine.

Oluline on ,et treeningutega alustataks rahulikult ja valitaks jõukohane koormus. Kui keegi on eriti valukartlik, siis tuleb sellest eelnevalt treeneriga rääkida, et ta oskaks sellele rohkem tähelepanu pöörata. Kindlasti ei peaks see olema põhjuseks, miks inimene treeningutest loobub või isegi mitte ei proovi.

Sportliku eluviisiga alguse tegemiseks on parimateks motivaatoriteks tulemused, milleks võivad olla näiteks parem sooritusvõime, tervisenäitude paranemine ja loomulikult väga hea enesetunne. Tervis on meie kalleim vara, seega peaksid kõik juba täna selle vara hoidmiseks vajalikke samme tegema. Pole vaja minna kohe jõusaali rauda tõstma, piisab pooletunnisest tempokast jalutuskäigust värskes õhus. Väikesed igapäevased muudatused toovad suurt ja püsivat kasu.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee