Juhtkiri

Juhtkiri | Mis saab pärast kobareelnõud? (8)

Õhtuleht.ee, 16. juuni 2015, 18:32
Foto: Andres Varustin
Nüüd, kus riigikogu maksuteemalise kobareelnõu vastu võttis, peaksid vaidlused maksutõusude üle ühel pool olema. Tuleb ootama jääda hüvesid, mida kõrgemate maksude nimel lubati, ja loota, et eelarvesse kavandatud lisarahaga ei läheks samamoodi kui 47 miljoni euroga, mis pidi firmaautode maksumuudatusega eelarvesse laekuma (tegelikult laekus vaid murdosa kavandatust ja kokkuarvutatust).

Kütuse kallinemine ei saa ei tootjale ega tarbijale valutult mööduda, mis sest, et nafta hind maailmaturul praegu veel küllalt mõõdukas püsib. Kui maailmaturu hind peaks aga tõusma, siis saavutaks valitsus küll fossiilsete kütuste kasutamise ja keskkonnasaaste ilmselt enneolematu vähenemise (seda ju nii pidulikult deklareeriti), kuid seaks maksude alalaekudes ohtu valimislubadused. Mida teha, kui maksud ei laeku kavandatud mahus? Kas tõsta makse veel rohkem? Või loobuda üle jõu käivatest lubadustest?

Jah, suuremate perede võit võib olla suurem, kuid kui palju on meil neid lasterikkaid luni ja üle seitsme lapsega peresid? Ja kas ei hauka kütuse aktsiisitõusu seni sügavamalt analüüsimata tagajärjed nendegi pirukast märkimisväärset osa?

Me kõik tahaksime, et iga valitsuse samm aitaks vähendada vaesuses elavate laste arvu ning kasvatada sündivust. Sellest sõltub eestlaste ellujäämine rahvusena. Kuid ainuüksi sellest ei piisa: vaesuse ümberjagamise asemel tuleb lõpuks hakata ka majandust kasvatama. Sest muidu põgenevad Eestist nii ettevõtted kui töökäed ja siis neid enam ühegi peretoetuse ega emapalga abil enam tagasi ei meelita.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee