Kommentaar

Tarmo Tamm | Maksutõusud rahva pahameele kiuste (16)

Tarmo Tamm, rahanduskomisjoni aseesimees, Keskerakond, 10. juuni 2015 17:33
Foto: Andres Varustin
Koalitsioon on riigikogus läbi surumas maksutõuse, millega opositsioon sugugi nõustuda ei saa ja mille nimel oleme valmis pidama pikki ööistungeid, et ära hoida muutusi, millele rahvas ei ole oma nõusolekut andnud.

Enne kevadisi riigikogu valimisi ei rääkinud ükski koalitsioonipoliitik, et tõstame bensiini hinda või paneme küttele aktsiisi otsa. Kogu maksumuudatuste paketti määritakse rahvale kaela kui paratamatust – te ju ise valisite meid ja nüüd peame selle raha kusagilt leidma. Rehepaplikult käe rahva rahakotti sirutamine ei ole aga lahendus.

Koalitsioonierakondade, eriti Reformierakonna, reitingud kukuvad kolinal, kuid valitsust see ei morjenda. Riigikogu on vaid kummitempel, mis peab maksutõusudele pimesi alla kirjutama.

Nii lihtsalt seekord aga ei lähe. Opositsioon võitleb riigikogus kõikvõimalikul moel inimeste heaolu halvendavate maksutõusude vastu. Lahingud ei ole seni olnud kerged, kuid meile annab innustust inimeste toetus. Esmaspäeval andis Keskerakond riigikogule üle ligi 30 000 allkirjaga protestikirja, millega inimesed väljendasid oma pahameelt kavandatava kütuseaktsiisi tõusu vastu. Sellist allkirjade hulka ei saa niisama lihtsalt ignoreerida. 

Bensiin kallineb 

Valitsus on keerutanud ja jaganud pooltõdesid algusest peale. Kütuseaktsiisi puhul on näiteks räägitud viie sendi suurusest hinnatõusust liitri kohta, mis olevat väga tühine. Kui me aga räägime, et paagitäis bensiini kallineb pärast maksumuudatusi tervelt kümne euro võrra, on pilt hoopis teine. Eriti nende jaoks, kes peavad iga päev maha sõitma mitukümmend kilomeetrit.

On analüüsimata, milline saab olema kütuseaktsiisi tõstmise mõju kütuse tarbimise vähenemisele ja majandusele tervikuna. Kütuseaktsiiside tõstmine avaldab mõju kogu majandusele. Inimesed tunnetavad hinnatõusu nii toidu kui ka teiste kaupade ja teenuste kallinemise kaudu. Kallinev kütus tõstab ühistranspordipiletite hinda ja riik peab hakkama maksma lisaraha, et bussigraafikud praegusest veelgi enam hõredamaks ei jääks. Kütuseaktsiisi tõusuga on suurimad kaotajad nii transpordiettevõtted kui ka põllumehed.

Diislikütuse aktsiis on meil juba täna Baltikumi kõrgeim, olles Lätist 18 ja Leedust 19 protsenti kõrgem. Bensiiniaktsiis on meil Baltikumi keskmine. Konkurentsiolukorda jälgides tuleks diislikütuse aktsiisi hoopis langetada, et transpordifirmad eelistaksid kütust tankida Eestis. Kui tõstame kütuste aktsiisi, on väga tõenäoline, et riik kaotab suures ulatuses aktsiisiraha, sest kainelt kalkuleerivad transpordifirmad suunaksid pooliku kütusepaagiga veoautosid tankima hoopis Lätti ja Leetu. 

Aktsiis tõstab kütte hinda 

Sellest aastast kergitas koalitsioon eesotsas Reformierakonnaga kergkütteõli aktsiisi 350 protsendi võrra. Sellest oli veel vähe ja uue maksupaketiga tõuseb järgmisel aastal kerge kütteõli aktsiis samamoodi nagu diislikütuse aktsiis 14 protsenti ja seejärel paari aasta jooksul veel 10 protsenti aastas.

Pärast maksumuudatusi võib küll öelda, et kütteõliga kütjad võivad sellele kütteliigile täielikult kriipsu peale tõmmata. Inimesed on aetud tupikusse, kust ei paista väljapääsu. Räägitakse küll küttesüsteemi vahetusest, kuid unustatakse ära, kui palju see maksma läheb. Kellel on tänapäeval tagataskust võtta 6000–10 000 eurot, pealegi veel lühikese aja jooksul?

Peale kütteõli antakse hoogu juurde põlevkiviõli ja kivisöe hinnatõusule. Põlevkiviõli aktsiisitõusu järel tõusevad näiteks Narva soojushinnad 16 protsendi võrra. Seni odavaks peetud kivisöe aktsiisimäär kerkib uuest aastast kolm korda ja see toob omakorda kaasa ligi 20protsendise kivisöe hinnatõusu.

Reformierakond peab vajalikuks maksutõusult juttu mujale viia ja üritab väita, et Keskerakonna protest maksutõusude vastu takistab lastetoetuste tõstmist. Kinnitan, et kütuse aktsiisitõusul ja lastetoetuse tõusul ei ole mingit otsest seost. Lastetoetuste tõusu toetab Keskerakond kahel käel ja see saab kindlasti vastu võetud ning õigel ajal ellu viidud.

Keskerakond seisab sama kindlalt ka maksupaketis sisalduva tulumaksuvaba miinimumi tõusu eest, mille nimel oleme teinud nn kobareelnõusse mitmeid muudatusettepanekuid. Ennekõike tuleks loobuda sotsiaalmaksu üheprotsendilisest langetamisest, aga samuti tuleb ära jätta kütuseaktsiisi tõus ja majutusasutuste käibemaksumäära tõstmine 14 protsendile. Need lahendused halvendavad inimeste heaolu ja nende muudatuste tegemiseks puudub valitsuskoalitsioonil rahva mandaat.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee