Eesti uudised

"Jube mõelda, mis juhtub, kui kõripidi traatidesse sõita!" (50)

Kristiina Tilk, 5. juuni 2015, 07:00
ÕNNELIK ÕNNETUS: Ahti (paremal) ja Aare (vasakul) näitavad rajalt leitud traati ning leiavad, et Ahtil vedas kõvasti, sest oleks ta sellest täishooga läbi sõitnud, ei oleks saanud rääkida ehk vaid ehmatusest. Foto: TIINA KÕRTSINI
"Kui traati nägin, jõudsin kohe õla ette keerata ja see läks katki. Ei taha mõeldagi, mis juhtunuks, kui minu asemel oleks suure hooga rattal sõitnud laps," ütleb Ahti. Tema päästis metsarajale kõri kõrgusele tõmmatud peene traadi otsa sõites tasane kiirus.

28. mail oli Maardu ja Jõelähtme piiril asuval jalg- ja mootorratturite tarvis tehtud Kroodi rajal veel viis sarnast lõksu, räägib Ahti. Need olid tema sõnul pingutatud 200–300meetrisel lõigul üksteisele suhteliselt lähedal. Peale traatide varitsevad rajal rattureid pooleldi läbisaetud puud, mis tuule käes kergesti kaela võivad kukkuda.

Kui viis traati sõlmis Ahti puude küljest lahti ning tõstis rajalt kõrvale, siis üks traat jäi esimese hooga märkamata ning selle sõitis ta katki. Kui see uuesti üle raja venitada ning arvestada, millisel kõrgusel on rattur sõidu hetkel, ulatub traat täpselt kõri või pea kõrgusele.

"Eks ma sõidangi muidu ka rahulikumalt kui profid ja kuna olin enne traadi rajalt leidnud, siis juba otsisingi neid," selgitab Ahti. "Aga siin ei sõideta muidu ju väikestel kiirustel ja õige enduromees ei näegi traati, kui ta täiskiirusel tuleb. Jalgratturitele on traadid veel ohtlikumad ja nad võivad ikka väga kõvasti haiget saada. Neil ju ainult õhukesed särgid, kiiver ja kindakesed. Minul olid kaitsmed ka," ütleb Ahti. "Isegi kui juhtub, et traat läheb katki, võib see libiseda mööda kaela edasi ja tõmbab kõik puruks."

Rajale on pillutud ka teravaid metallriste

Ahtiga eile rajal kaasas olnud endurokomisjoni liige Aare Kattai, kes on mitu aastat Kroodi rajal võistlusi korraldanud, ütleb, et kellegi kuritegelik temp pole sugugi esimene.

"Eelmisel suvel leidsime rajalt kümmekond kokkukeevitatud ja otsest teritatud raudristi. Aga leidsime need kõik enne, kui võistlused algasid ja minu teada ei sõitnud keegi neile otsa – võistluste ajal vähemalt küll mitte," räägib Aare. "Sügisel märgistasime enne võistlust raja lintidega ära. Hommikuks oli terve rada väikesteks juppideks lõigatud linte täis."

Rada on endise fosforiidikaevanduse alal, mille kõrval on ühel pool maantee ja ühtegi maja selle servas ei ole. Ahti ja Aare ei mõista ega oska öelda, kellel võiks põhjust olla eluohtlikke takistusi rajale panna.

"Ei mõista – kas mõne noore lollus või tõsine motoviha. Samas sõidavad siin ka jalgratturid. Ei tea, kellele me varba peale astunud oleme, sest ütlema pole keegi midagi tulnud. Ka võistlusraja oleme suvilatest võimalikult eemale viinud, et müra vähem kosta oleks," räägib Aare. Müra ei saagi ülearu vali olla, sest endurodel on piirnormiks 110 detsibelli. Umbes sama palju häält teeb valjem kõuemürin.

Tsiklivõistluseks kasutatakse rada suhteliselt harva. Esimene peeti 23. mail ja siis oli rada puhas. Järgmine ning ühtlasi selle aasta viimane Kroodi raja võistlus on alles 5. juulil.

"Meil on kõik kooskõlastused olemas nii valla kui politseiga, luba on ka muinsuskaitseametilt ning võistluste kavad on kinnitatud juba möödunud aasta oktoobris," ütleb Aare. Rajale minnakse kell 8 hommikul ja hiljemalt kell kuus õhtul on plats puhas.

Kohalik: metsas sõitku palju tahavad

Ehkki fosforiidikaevanduse külje all elavad inimesed ei ole Aare sõnul kordagi neile öelnud, mis neid häirib, siis: "Seda on küll ette tulnud, et kui võistlused läbi ja siin raja ääres autasustamine käib ning nad (kohalikud – K. T.) ei saa tavapärase lubatud kiirusega tee peal sõita, siis tuututavad. Aga keegi ei ole pidanud mitut minutit seisma ega ootama," ütleb Aare. Pealegi on tema meelest motovõistlustest kasu – kui tullakse, siis viiakse ju koormate kaupa minema teeservadesse kantud prügi.

"Aga eks neid, kes rahul ei ole, leidub alati," ohkab Aare. Mitte ainult Kroodil. "Aitasin äsja Pirital rattavõistlustel piirdeid laiali vedada ja tuli mees pärima, et miks piire tema aia juures on? Ja läks linnaosavalitsusse kaebama."

Õhtulehega kõnelnud Kroodi raja kandis elavad inimesed ütlesid, et rajalt kostab põristamine nendeni küll, aga see ei häiri. Kuid hullem on siis, kui motohuvilised suvilate vahel ringi sõidavad. "Siin jalutavad ju teedel väikesed lapsed. Mõni sõidab oma pisikese rattaga. Nemad aga tulevad suurel kiirusel ja annavad veel gaasi ka," ütleb Ivan. Rajale traadi tõmbamine on tema meelest aga täielik kuritegu: "Metsas sõitku palju tahavad, see ei sega ju kedagi."

Sotsiaalmeedias kõneldi, et Kroodi rajal on traatide otsa sattunud ja vigastusi saanud mitu inimest. Teadaolevalt pole kannatanuid rohkem. On väga hea, et inimesed üksteist sotsiaalmeedias hoiatavad, kuid esmajoones tuleks sellistest asjadest teada anda politseile.

Politsei alustas kriminaalasja karistusseadustiku paragrahvi alusel, mis näeb ette, et teise inimese eluohtlikku või tema tervist raskelt kahjustada võivasse olukorda asetamise ja jätmise eest karistatakse rahalise trahvi või kuni kolmeaastase vangistusega.

Männiku traadimehed

Möödunud aastal tabati vanem mees, kes tõmbas tsiklimeeste teele traate Männiku kandis. See oli Talteri karjääri valvur, kes ülemuse sõnu liiga tõsiselt võttis ja tegutsema hakkas.

Nimelt oli ülemus mehele öelnud, et tsiklimehed rikuvad ringi tiirutades kaevandatava ehitusliiva ära. Valvur otsustaski, et seob puude külge üle raja traadid.

Politsei sai süüdlase kiiresti kätte. Mees näitas ka kõik traadid kätte. Aga üllatus, kui sai teada, et traadid on ohuks inimeste elule ja seetõttu algatati kriminaalmenetlus.

Samal ajal leidis politsei üles ka inimesed, kes olid traattõkkeid pannud Männiku lasketiiru ümbrusesse.

TOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee