SEB Foorum - Alustav ettevõtja | Sisuturundus

Start-up’i üks edu aluseid on korralik eelarve (2)

Getter Orusalu, vabakutseline ajakirjanik, 26. mai 2015, 11:56
Foto: SEB
Iga start-up ehk alustav ettevõte, mis soovib turule tulla ja alustada reaalset äritegevust, peab olema valmis kuludeks. Kui enda finantsid ei ole piisavad, aitavad välisinvesteeringud projektil edasi liikuda. See on aga moment, mil tiimil tuleb väga hästi läbi mõelda, mida teha, kust raha küsida ja kellega lepinguid allkirjastada.

Eelarvet mõjutavad pisidetailid

Vere annetajaid ja doonorikeskuseid ühendav start-up-ettevõte DonateIT on algusest peale moodustatud inimestest, kel kõigil on erinev taust. Meeskonnaliikmeid on arendajatest ja turundajatest tervisespetsialisti ja kohvipoisini välja. Alustava ettevõtjana pidid ka nemad ühe esimese asjana kokku puutuma eelarve koostamisega. „Meie algne eelarve oli tehtud kiiresti ja veidi rohmakalt, kuid juba esimeste nädalate möödudes oli olemas parem ülevaade, kui palju raha välja läheb,“ räägib DonateIT eestvedaja Vitali Pavlov. Ta lisab, et eelarvet mõjutavaid asju on palju: „Alates väikestest asjadest, nagu kleepsud, kuni suurteni, näiteks arendajate aeg ja töömaht.“

Alguses võib eelarve koostamine tunduda raske ülesandena, kuid Pavlovi sõnul pole tegelikult selles midagi nii keerulist. Asjad tuleb vaid korralikult läbi mõelda. „Meie arust on kõige tähtsam panna alguses paika kulud. Nii teame, kui palju peab rahavoogu suurendama või investoreid kaasama ja kui kauaks olemasolevatest vahenditest jagub,“ ütleb ta. Ühtlasi aitab kulude hea ülevaade luua ka hinnastamispoliitikat. DonateIT meeskond soovitab omadest kogemustest arvestada eelarvesse ka ootamatud kulud, kuhu kuuluvad näiteks olukorrad, kui arendus ei edene või investor hüppab alt ära.

Lugege lisaks: Alustava ettevõtja trump on planeerimine

Investeerimise allikad

Võimalikke investeeringute ja finantseerimiste allikaid on mitu: alates erainvestoritest ja lõpetades rahvusvaheliste fondidega. Pole õiget ega valet valikut, vaid võimalused, mis sobivad isesugustele ärimudelitele. „Mis ühele sobib, ei pruugi teisele üldse vastuvõetav olla,“ teavad nad. Variante on mitmeid ja seetõttu soovitavad nad proovida ja katsetada.

Selleks, et oskaks üldse millestki alustada, on vaja paika panna ärimudel. Tihti on see kas B2B ehk ärikliendilt ärikliendile või B2C ehk ärikliendilt erakliendile suunatud. DonateIT on aga huvitav start-up, sest nende projekt on sotsiaalne ja suunatud tervishoiule. „Meil pole otsest B2B ega B2C müüki, mistõttu pole meil päris sama mudel mis enamikul alustavatel ettevõtetel,” teavad nad.

Üritustelt leiab häid kontakte

Tihtipeale on alles alustaval ettevõtjal ärimudeli paikapanemisel abi vaja. Selleks soovitab DonateIT meeskond näiteks Garage48 ja Tehnopoli, aga ka Ajujahi ettevõtluskeskkondi. „Nende korraldatud üritustel saab palju häid kontakte ja ka abi. Oma ideest rääkimine ja suhtlemine võib tuua põnevaid lahendusi ja ettepanekuid.“

Vitali Pavlov soovitab kõikidel alustavatel ettevõtjatel lugeda teemakohaseid artikleid ja otsida kogenud inimesi ja start-up’e, kellega rääkida. „Muidugi ei tohiks kõiki nõuandeid – ka miljonäride omasid – puhta kullana võtta, sest iga ettevõte on erinev. Mis ühele sobib, võib teisele ainult kahju tuua.”

SEB Start Talksi projekti raames on nad rääkinud oma mentori Andrei Korobeinikuga Ajujahi žüriist. „Küsisime nõu, mis oleks tema vaatepunktist õige investeerimisallikas ja ärimudel. Tema arvamus oli meie valitud variandiga kooskõlas ja praegu proovimegi seda ellu viia.“

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee