Eesti uudised

Taas häiritud kaardimaksed kruvisid pingeid. Mis lahti? (14)

Mattias Tammet, 21. mai 2015, 07:00
MAKSKE… KUIDAGI: Seesugune hoiatusplakat ootas tankijaid eile Statoili Tallinna sadama tanklas.Foto: Mattias Tammet
Eile hommikul tekkisid taas probleemid kaardimakseterminalidega, mis segas kaardimakseid terves Eestis. Lahendus võttis taas mitu tundi.

Paljudes tanklates on endiselt käibel "enne tangi, pärast maksa" süsteem ja inimesed on sellega harjunud. Seda enam tegi ehmatanud näo Tallinna sadama lähistel asuva Statoili soome aktsendiga klient, kes eile kütusepumbal punast makseterminali rikketeadet nägi.

Samal teemal

"Issand jumal, milline probleem. Mul läheb kohe laev…" ütleb mees pigem õnnetult, mitte pahaselt. Müüja pakub, et võib ju proovida, äkki kliendi pangakaardiga siiski saab maksta. Mees ostab katseks ühe Snickersi. Kaart töötab! Pärast tankimist tuleb mees juba jooksujalu tagasi ja proovib taas maksta – kaart töötab taas. "Läks? Ohh, no super!"

Eilne rike lahendati kiiremini kui üleeilne – maksed olid häiritud hommikul kella 7.09 kuni 10.34. Rikke kordumine tundus aga olevat poepidajatele ja klientidele palju häirivam kui teisipäeval, mis jättis endast ühekordse mure mulje. Nii tõdes Rimi pressiesindaja Katrin Bats, et kliendid jätsid oma ostukorvid kassa äärde vedelema ja poe töötajad pidid ostud jälle riiulitesse tagasi laduma.

Pangad suruvad kaardimakseid

"Eestlane peab kaardimakseid juba põhiõiguseks," nendib Bats, et Rimi poodides tasutakse kaardiga 60% ostude eest.

"Kõige suurem koormus on, et sa saad pahase kliendi viha endale. Mõeldakse ju, et kõik, mis on Rimi maja küljes, on ka Rimi vastutada," ütleb ta.

Näiteks oli üks Rimi töötaja saanud pragada selle eest, et rikke tõttu ei töötanud ka Smartposti pakiautomaat. Samas tõdeb Bats, et ettevõte saab aru, et tehnika ei saagi olla ideaalselt töökindel.

Märksa kurjema tooni võtab Maxima Eesti brändi- ja kommunikatsiooniosakonna direktor Ty Lehtmäe.

"Viimase kahe päeva kaardimaksete häired juhivad taas tähelepanu sellele, kuidas pankade surve kaardimaksete eelistamiseks toob rikete puhul kaasa tohutuid ebameeldivusi," ütleb Lehtmäe.

Tema sõnul võivad selle rikke kulud olla ettevõttejaoks viiekohaline summa, mida keegi ei kompenseeri.

Lehtmäe ütleb, et osa probleeme tuleb sellestki, et turul on vaid kaks kaardimaksete võimaldajat: Nets Estonia ning Swedbank.

"Tuleks hinnata riigi tasandil, kas küsimusele tuleks läheneda elutähtsa teenuse põhimõtetest lähtuvalt," arvab Lehtmäe.

Süüdi on programmijupp

Eesti Panga makse- ja arveldussüsteemide osakonna juhataja Mihkel Nõmmela tõdeb, et kahel päeval toimunud tõrge on viimaste aastate ulatuslikem.

"See näitab, et sarnaste olukordade jaoks on inimestel kasulik hoida rahakoti vahel väike kogus sularaha," soovitab Nõmmela, lisades siiski, et kaardimakse on üks kiiremaid ja turvalisemaid makseviise ja nii suure ulatusega tõrkeid tuleb ette harva.

Eesti Pank vaatab pärast probleemi põhjuste likvideerimist koos Nets Estoniaga üle, kas parandus- ja arendustööd võiksid edaspidi sarnaseid probleeme ära hoida.

Eile oli ettevõte probleemi põhjusteni jõudmisele lähemal kui üleeile. Nimelt olevat vähemalt osaliselt süüdi programmijupp, mis haldab öösiti kaardimaksete andmebaase, kuid polnud hommikul õigeaegselt tööd lõpetanud. See tekitas süsteemis kuue-seitsmekordse ülekoormuse. Ettevõte plaanis probleemi kõrvaldamiseks ööks vastu tänast hooldustööd. Kas see toimis, peaks selle artikli lugemise ajaks juba selge olema.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee