Eesti uudised

Raudteeühendus Tallinn–Moskva on seiskunud. Mis saab edasi?  (17)

Juhan Haravee, 20. mai 2015, 07:00
Nii tühjaks kõik on jäänud: Raudteesõidud lõpetava GoRaili tehnika müüakse ilmselt kas Venemaale või sinna, kus sellisest vaguni- ja veduripargist veel lugu osatakse pidada. Foto: Teet Malsroos
"Selles jamas on süüdi küll vaid Vene võimud. Nad panid rongiliiklusele sellised maksud peale, et ohoh-hoo," pahandab eile hommikul viimase GoRaili Moskva rongiga Tallinna saabunud pensionär Nikolai.

Eilsest valitseb ajaloolise raudteeühenduse Tallinn–Moskva suhtes teadmatus – reisiliiklus raudteed pidi on seiskunud!

Samal teemal

Viimane GoRaili viiest vagunist koosnev reisirong saabub naaberriigi pealinnast üllatavalt täpselt, valmistamata vähematki muret kümmekonnale vastutulijale. Jõutakse lilled kenasti paberist lahti pakkida ja sealt see päevinäinud helesinine koosseis tasahilju kohale roomabki – täpselt sõiduplaani järgi 10.46.

Olga ootab viimase rongiga külla saabuvat ema, kellel on tavaks igal aastal mõned kuud Eestis tütre pere seltsis veeta. "Olen kuulnud, et see on vist viimane selline rong – see tuli vähemalt meile suure üllatusena," räägib ootusärevusest õhetav keskealine naine. "Kui me ema külaskäiku planeerisime, ei rääkinud sellest veel keegi. Nüüd tulebki mõelda, kuidas ta kolme kuu pärast tagasi koju saab. Ta on juba 73aastane ja lennukiga lendamisest eriti lugu ei pea. Peame nüüd kohe mõtlema hakkama, kuidas seda organiseerida. Rongiliikluse lõpetamist Moskva ja Tallinna vahel me aga heaks küll ei pea. Olen kuulnud, et selle otsuse taga on majanduslikud põhjused ja liini kahjumlikkus. Nüüd aga jääme ilmselt viimastestki turistidest ilma."

Esimesele teele saabunud Moskva rongi kõrval kiirustab sportliku rühiga vanem proua, käigupealt lilli paberist välja

õngitsedes. "Tulin sõbrannale vastu," lausub naine kergelt hingeldades. "Et see on viimane rong, saime alles hiljuti teada. Õnneks on meil mitu kuud aega ning küllap me selle ajaga välja mõtleme, kuidas ta koju saab."

Nikolai: kõiges on süüdi Vene võimud

Perrooni pidi oma ratastega kohvreid kärsitult kunagise esindusliku jaamahoone poole sikutavad daamid ei häbene oma pahameelt väljendada: "Mulle näiteks üldse ei meeldi see, et enam rongiga Tallinna ei saa," ütleb nooremapoolne moskvalanna pahaselt. "Käin Eestis emal külas ja see rong oli mulle väga mugav lahendus. Mis edasi saab, ma ei tea, aga rongiliiklus peaks ikka kindlasti säilima."

"Täiesti õige," lausub just rongilt perroonile astunud Nikolai (64), kes saabus tagasi koju. "Selles jamas on süüdi küll vaid Vene võimud. Nad panid rongiliiklusele sellised maksud peale, et ohoh-hoo. Teate üldse, kui palju rongipilet praegu maksab?"

Nikolai võtab taskust rahakoti ja selle vahelt pileti. "Vaata, mis hind siin seisab! See ajab ju hulluks," kurjustab Nikolai. "Varem sai selle kopikate eest, kuid nüüd suudavad seda endale vaid vähesed lubada." Nikolai piletil seisab hind – 7818,40 rubla (eilse päevakursi järgi ligi 140 eurot). GoRaili kodulehel on kirjas, et kupeevagunis Moskvast Tallinna saamiseks tuli välja käia 132 eurot. Kahe otsa pileti eest seega maksta umbes 260 eurot.

Tallinna–Moskva odavamad edasi-tagasi lennupiletid jäävad vahemikku 220–300 eurot, sõltuvalt reisiks valitud nädalapäevast.

Nikolai elab Eestis, kuid käib tihti Venemaal külas oma üheksakümnendatesse jõudnud emal. Hiljuti uuris ta internetist välja, et Tallinna ja Moskva vahel plaanitakse käima panna bussiliin, mille üheotsapilet hakkavat maksma umbes 45 eurot. "See on suurepärane," ütleb koju kibelev Nikolai edasi rühkides. "Kuid kõik need küsimused raudteeliikluse säilitamise kohta oleks tulnud Putinile esitada, kui ta televisioonis rahvale mullikesi ajas."

Mis edasi saab?

"See on viimane rong," ütleb Tallinna–Moskva–Tallinna ekspressi 034P viimase vaguni viimase ukse juures vagunisaatja

Tatjana murelikult naeratades. "Kaua see kestab, et Tallinna ja Moskva vahel rongi ei käi, teavad ehk vaid ülemused. Meie oleme homsest päevast alates koondatud. Eks me siis oota, mis edasi saab. Praeguseni pole meile veel mingit tööd asemele pakutud. Eks me kuidagi ikka ellu jää!"

GoRaili arendusjuht Jolan Ševtsov jagab Balti jaama perroonil intervjuusid paremale ja vasakule ning jätab südamlikult hüvasti koondamisteate saanud kolleegidega.

"Päris ootamatu see Tallinna–Moskva rongiliikluse lõpetamine meie jaoks siiski ei olnud," räägib arendusjuht kevadiselt päikeselisel perroonil ajakirjanikele. "Oleme seda võimalust arutanud juba jaanuarist alates. Nüüd on siis otsus langetatud ja kuskil umbes 50ühikulisele vaguni- ja veduripargile tuleb leida uus omanik. Soovijaid on, ärge muretsege!" Jolan Ševtsovi sõnul pole naaberriikides Lätis ja Leedus erinevalt Eestist nii tähtsat reisisuunda erakätesse usaldatud, kuigi majanduslikus mõttes olevat neil toimetulekuga probleeme rohkemgi kui Tallinnast Moskvasse rongiliiklust korraldanud GoRailil.

Go Groupi tegevjuht Jüri Etverk on süüdistanud riiki soovimatuses eraettevõttele raskel ajal vastu tulla ja maksukergendusi pakkuda. Nii Peterburi kui ka Moskva rongiliinile sai tegevjuhi hinnangul saatuslikuks ennekõike rubla odavnemine ning Venemaa majanduslangus, millele lisandusid veel erimärgistusega odavama kütuse kasutamise keelamine Eestis ja infrastruktuuri tasud, mis käisid vedajale üle jõu.

Kümmekond minutit pärast viimase GoRaili Moskva rongi saabumist leiab lõpuks oma ema üles ka Olga, kes ei suuda kuidagi mõista, miks talle teatatud numbriga vagunit koosseisus polegi. Ta ei mõista, et hädas GoRail võib olla oma vagunite müügiga juba algust teinud.

Vedurijuht Aleksander viipab kabiiniaknast: "Ma lähen vist pensionile!"

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee