Juhtkiri

Juhtkiri | Uus vaesuse liik – trahvivaesus (29)

Õhtuleht.ee, 12. mai 2015, 16:36
Foto: Andres Varustin
Kas trahvi eesmärk peaks olema suunata kodanikke õiguskuulekalt käituma või täita riigikassat? Et võimuliit plaanis tõsta trahvide päevamäära kaks korda ja vaid mõni päev hiljem tõstis hoopis 2,5 korda, siis on selge, et liiklusohutuse ja õiguskuulekuse suurendamine jäi prioriteedina tagaplaanile. Ühes sellega murenes ka trahvitõusu plaaniga kaasas käinud udune selgitus, et kümne aasta jooksul, kui trahvimäärasid muudetud pole, on kurikaelte sissetulek märgatavalt suurenenud.

Möödunud aastal määrati Eestis liiklustrahve 15 miljoni euro eest. Ideaalses Exceli-maailmas suureneb see summa nüüd nagu võluväel ligi 40 miljonini, ja võib-olla isegi rohkem, kui poliitikutel õnnestuks riigikassa huvides survestada trahvijaid määrama karistusi võimalikult maksimumi lähedale. Riikliku plaani alusel karistamise ihalust oleme varemgi näinud, viimati justiitsminister Ken-Marti Vaheri umbusaldamiseni viinud mõõdikute skandaali aegu.

3000 euro suurune maksimumtrahv ei arvesta Eesti tegeliku elatustaseme ja palkadega. Selle maksmiseks peaks isegi riigi keskmist palka saava inimene töötama neli kuud, miinimumpalga saaja aga terve aasta. Kas üldse saab rääkida trahvi kasvatavast või õiguskuulekusele kutsuvast mõjust, kui selle tasumiseks peab SMS-laenu võtma või omavalitsusest sotsiaalabi küsima? Kui pärast trahvi tasumist pole perele ja lastele enam söögiraha, siis tuleb meil palgavaesuse kõrval hakata rääkima ka trahvivaesusest.

Jah, maksimumtrahvi tehakse suhteliselt harva, tavaliselt õnnestub karistuseks välja rääkida pool trahvimäärast. Ent paha tuju, tähtede seis või täitmist vajav riigikassa ei pruugi trahviva ametniku südant põrmugi pehmendada. Eestlane on järskude hinnahüpetega harjunud. Kuid pole mingit loogilist seletust, miks näiteks tulumaksuvaba miinimum tõuseb vaid ühe protsendi võrra, aga trahvid tervelt 250 protsenti. Seadust rikkunud inimese majanduslik ruineerimine pole ega saa olla karistuspoliitika mõistlik eesmärk.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee