Eesti uudised

KES MILLEGA SÕIDAB JA KUI PALJU MAKSAB? 1997. aasta masinaga sõitev rahvasaadik Martin Repinski saab ise auto remontimisega hakkama: see töö rahustab!

MARTIN HELME OMA 11 AASTAT VANAST AUTOST: kui remont läheb tüütuks, vahetan välja (83)

Maarius Suviste, 5. mai 2015 07:00
11 AASTAT VANA: Riigikogu liikme Martin Helme auto on 2004. aasta Chrysler Grand Voyager, mis linnas võtab kütust umbes 13-14 l/100 km. Välja vahetab ta auto siis, kui see hakkab nii palju lagunema, et remont muutub tüütuks.Foto: Arno Saar
Kui nii mõnigi riigikogu liige vahetab Toompeale saades oma auto uuema vastu, siis 11 aastat vana ja kütust õgiva autoga sõitev Martin Helme seda niipea ei tee. Oma 1997. aasta sõidukist hoiab kinni ka keskerakondlane Martin Repinski, kes remondib ise autot. Millal parlamendi uusliikmed siis vana autot vahetama hakkavad? 

Saatsime peaaegu igale uhiuuele rahvasaadikule küsimuse: millise sõidukiga nad ringi sõidavad, kui suur on liisingu kuumakse ja kas on auto eest maksmisel on juba kasutatud rahvasaadikule ette nähtud kuluhüvitist. 

Samal teemal

Helme kuluhüvitis kulub kütusele 

Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) fraktsiooni esimehe Martin Helme sõiduvahend on 2004. aasta Chrysler Grand Voyager. "See on seitsmekohaline auto, kuhu minu kuueliikmeline pere ilusti ära mahub ja natuke jääb isegi pakkidele ja pampudele," selgitab ta.

Auto ostis ta eelmise aasta märtsis. Liisingut ei ole. "Olen seda praktikat harrastanud, et ostan umbes kümme aastat vana auto kohe välja ja sõidan sellega umbes viis aastat. Ma ei armasta liisingut. Seega ilmselt paar aastat sõidan veel praegusega." Helme tunnistab, et ta ei ole pidanud väga kulutama hoolduse peale, küll aga pidi veeremit remontima. "Välja vahetangi auto siis, kui see hakkab nii palju lagunema, et remont läheb tüütuks."

"Kulu ongi eelkõige kütusekulu," märgib Martin Helme, et linnas võtab tema auto umbes 13-14 liitrit 100 kilomeetri peale: "Kui väga õrna jalaga sõita, siis ehk nõksa vähem, maanteel pisut üle kümne."

Kuigi sel kevadel on peaministri eestvedamisel aina rohkem räägitud säästlikuma auto soetamisest, ütleb Helme, et tema ei näe küll mõtet säästlikumat osta: "See kulu, mis on uue suure auto ostul, ei tule iial kütusesäästust tagasi. Ma peaksin selle autoga siis kümneid aastaid sõitma."

Aga soetaks siis väiksema auto? "Väiksemat autot ei saa ma pidada – meil oli enne neljanda lapse sündi pereauto Mazda, mis võttis palju vähem kütust ja ma olin väga rahul. Ega mulle need suured bensuarved üldse ei meeldi," tunnistab Helme.

Temagi kasutab riigikogu liikmele ette nähtud kuluhüvitist – bensiini ostuks: "Kui on pikemad sõidud, mis on seotud erakonnatööga. Neid on päris palju. Meie erakonna seisukoht on, et kuluhüvitised võiks ära kaotada, mitte midagi ei juhtuks," lisab ta. "Aga seni, kuni kõik teised selle vastu on, ei pea me end seepärast karistama ja jätma kasutamata."

Kui Martin Helme sõidab 11 aastat vana autoga, siis keskerakondlase Martin Repinski auto on 1997. aasta Seat Alhambra. Ta ostis selle kolm aastat tagasi kohe välja.

"Seati on äärmiselt odav hooldada ja remontida. Palju teen ise ära, kuna olen õppinud autolukksepa eriala ja mulle meeldib autot remontida – see rahustab," ütleb Repinski. Vahel mõtleb ta auto vahetamise peale, kuid seni veel otsustanud ei ole. "Kütuse osas – kindlasti. Liisingu osas – juhul kui vahetan autot, siis jah," lausub ta, kas ja kuidas ta kuluhüvitist kasutab.

Riigikogu kõige noorema liikme, Jaak Madisoni (EKRE) auto on 2008. aasta Saab 9-3, mis ei ole liisitud. Ta ostis selle 2013. aasta sügisel. "Kuna mu auto on ökonoomne ja vastupidav, siis ülalpidamiskulud on väga mõistlikud. Praegu ei ole mõttes olnud autot välja vahetada, sest auto tarbevahend, mis peab punktist A punkti B viima," selgitab Madison.

Parlamendi pesamuna ei pea õigeks kuluhüvitiste kasutamist autoliisingu tasumiseks, kuna saadiku põhipalgast peaks liisingu tasumiseks jätkuma. "Kütuse eest tasumine kuluhüvitiste arvel on iga saadiku vaba valik, kuid sellisel määral, nagu see hetkel on, ma ratsionaalseks ei pea."

Väliskomisjoni esimees Hannes Hanso (Sotsiaaldemokraatlik erakond) sõidab 2007. aasta Volkswagen Passatiga, mille ta ostis neli aastat tagasi. Liisingu kuukulu jääb 125 euro kanti. "Ei ole kuluhüvitisest liisingukulusid katnud," ütleb Hanso, kes Tallinnas liikleb enamasti jalgsi.

"Auto vahetust oleme arutanud juba pikalt. Põhjus pigem sõiduki suuruses, meil sündis perre novembris laps juurde, meid on kokku juba kuus." Hanso ütleb, et nende pere täiskoosseis enam viiekohalisse autosse ära ei mahu ja Saaremaale ning mujale pealinnast välja sõitmist on palju. "Kahe autoga pole seda kindlasti mõtet teha."

Kersna võttis ­hübriid-linnamaasturi

Hanso leiab, et auto on poliitikule samasugune töövahend kui telefon või arvuti. "Kuluhüvitise kasutamine, vähemalt mingis osas, on seetõttu normaalne praktika. Kui õige aeg käes, siis kavatsen seda teha," kinnitab ta.

Hübriidauto on tal eelkõige keskkonnasäästlikkuse tõttu – kui Eestis müüdav uus auto saastab keskmiselt 141 g/km kohta, Euroopa keskmine on 123, siis Lexus NX vastav näitaja on 116. Teistel sama suurtel keskklassi linnamaasturitel jääb see number 200 kanti, teab Kersna. Auto liisinguks ei ole ta kuluhüvitisi kasutanud.

"Keskkonnasäästliku ja hea auto omamine ei ole tänapäeva Eestis kindlasti enam patt ega kuritegu. Usun, et nüüd pöörab avalikkus oma karmi kullipilgu üha rohkem lahmakatele kütuseröövijatele-õhusaastajatele," loodab saadik.

Esimesel võimalusel, ja see juhtus juba eelmisel nädalal, sõ’idab Liina Kersna tööle Vespaga. "Käisin sellega tööl ja tegin linnasiseseid sõite terve eelmise suve kuni oktoobri lõpuni välja," soovitab rahvasaadik kaherattalise sõiduki peale tõsiselt mõelda teistelgi kolleegidel.

Kes millega sõidab ja kui palju maksab? 

YOKO ALENDER (Reformierakond): "Meie kuueliikmeline pere sõidab 2007. aastast enda omandis oleva kaheksakohalise pereautoga. Töösõitudeks plaanin liisida kuluhüvitise eest keskkonnasäästlikuma hübriidauto Toyota Auris. Kui uus auto soetada, siis võimalikult uut tehnoloogiat kasutav ehk siis võimalikult keskkonnasäästlik. Hinnaklass 20 000 eurot, liisingumakse 400 eurot kuus." 

TOOMAS KIVIMÄGI (Reformierakond): "Ei ole autot ostnud ega ka liisinud. Hetkel puhas rent, hetkel nii-öelda asendusauto. Rendimäär 400 eurot. Kasutan kuluhüvitist." 

KRISTJAN KÕLJALG (Reformierakond): "Sõidan Škoda Superbiga – rendiauto alates aprilli lõpust. Renditasu on 500 eurot kuus. Kasutan kuluhüvitist." 

ANDRES METSOJA (IRL): "Sõidan Land Cruiser 120ga. Soetasin auto jaanuaris ja maksan liisingut ise." 

HEIDY PURGA (Reformierakond): "Sõidan enda ettevõttele kuuluva autoga AlfaRomeo, mis on soetatud aastal 2009. Kuluhüvitis ei laiene ettevõtetele kuuluvatele sõidukitele." 

MIHKEL RAUD (Sotsiaaldemokraatlik erakond): "Sõidan viis aastat vana Chrysler Grand Voyager’iga, mille ostsin kaks aastat tagasi. Igakuine rendimakse on 270 eurot, pluss käibemaks. Riigikogu liikmele ettenähtud kuluhüvitistest palun kompenseerida selle osa, mis on seotud minu riigikogu liikme tööga seotud sõitudega." 

MÄRT SULTS (Keskerakond): "Sõidan 2009. aasta BMW 525 XI-ga. Ostetud liisingusse kuus aastat tagasi, liisingumakse 400-500 eurot kuus. Auto on kapitalirendis, mitte kasutusrendil. Riigikogu kuluhüvitist selleks otstarbeks ei kasuta." 
TANEL TALVE (Sotsiaaldemokraatliku erakonna fraktsioon): "Sõidan 2011. aastal soetatud Chevrolet Camaroga. Liisingut pole, seega ei kasuta selle eest tasumisel ka kuluhüvitiseks mõeldud summasid. Keskmine kulu on olnud 12 l/100 km kohta. Eks see sõltub ka sõidustiilist. Kütust ei ole ma samuti kuluhüvitistes veel kasutanud."

ARTUR TALVIK (Vabaerakond): "Mul on Mitsubishi Pajero, kolm aastat vana. Uuendada niipea ei kavatse. Liisingumakse on 370 kuus. Kuluhüvitist ei kasuta." 

JOHANNES KERT (Reformierakond): "Sõidan 2011. aasta Subaru Outbackiga. Liisingumakse on umbes 275 eurot. Kaalun kuluhüvitise kasutamist."

EINAR VALLBAUM (IRL): "Mercedes–Benz GL 350 bluetec 4Matic. Auto on ostetud 10. september 2014. Auto igakuine liisingumakse on 894,96 eurot. Rahvasaadikule mõeldud kuluhüvitist auto eest ei kasuta."

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee