Eesti uudised

Ametiautosid omavad riigiasutused maksavad kinni ametnike isikliku autoga tehtud sõidud (53)

Karoliina Vasli, 29. aprill 2015, 07:00
TÖÖSÕIDUD ERAAUTOGA: Tervise arengu instituudi ees on teiste autode seas ka palju töötajate isiklikke sõidukeid, mida töösõitudel kasutatakse. Kulud katab riik. Foto: LAURA OKS
Kuigi riigi autopark on suur ja neelab ohtralt maksumaksja raha, lasevad paljud riigiametnikud ikkagi kinni maksta ka oma isikliku auto sõidukulud. Tuues näiteks põhjenduseks, et ametisõiduk on remondis või mõeldud kasutamiseks vaid ülemusele.

Exceli tabelid on huvitav nähtus, mis annab tegelikust elust omapärase pildi. Võtame näiteks andmed, palju riigiasutustes mullu isikliku auto kasutamise hüvitist maksti. Rannarootsi muuseum – kahest ametiautost hoolimata hüvitati viiel töötajal mullu isikliku auto kulusid 1664 euro ulatuses. Kusjuures kodulehekülje andmetel on töötajaid vaid neli. Direktor Ülo Kalm selgitab, et viies inimene oli muuseumi Ruhnu filiaali töötaja.

Kalm lisab, et eelmise aasta teises pooles muutis riik isikliku auto kulude hüvitamise tunduvalt keerulisemaks ja lõpuks löödi bürokraatiale käega – kui nüüd midagi vaja teha, sõidetakse oma kulu ja kirjadega. "Meie palgad on ju nii suured," sõnab ta sarkastiliselt. "Homme (täna – toim) sõidan Tallinna isikliku autoga, ei hakka ma kütuseraha tagasi nõudma." Aga muuseumi Ford? "Praegu on paranduses," nendib Kalm.

Kuhu on muuseumitöötajatel vaja üldse sõita? "Pärast Teist maailmasõda Eestisse jäänud eesti-rootslaste intervjueerimiseks, Korsi talu talgutel transpordi korraldamiseks, kultuuriüritustel osalemiseks," loetleb direktor oma asutuse töötajate sihtpunkte.

Muuseumid kuuluvad kultuuriministeeriumi valitsemise-alasse, ent Kalmu teada mingit juttu autopargi uuendamisest pole. Seda kinnitab ka Meremuuseumi projektijuht Jüri Paltser. Neil on üks ametiauto, millega sõidab vaid direktor Urmas Dresen.

"Ülejäänud sõitude puhul räägitakse kõik läbi valdkonnajuhtidega ja vaadatakse, kumb on soodsam, kas sõita isikliku auto või ühistranspordiga," märgib Paltser. Näiteks seoses koostöös Ahhaa keskusega Tartus on aeg-ajalt vaja sinna sõita. "Paljud asjad jääks tegemata, kui ei saaks autot kasutada ja tihtipeale mitu inimest autos tuleb soodsamgi kui rongi või bussiga," leiab ta. Meremuuseumis kompenseeriti mullu 20 isikul sõidukulusid kokku 3537 eurot.

Need numbrid kahvatuvad näiteks tervise arengu instituudi kõrval, kus mullu korvati isiklike sõitudega seotud kulusid 48 inimesel kogusummas 24 040 eurot. Instituudil on praeguse seisuga kaks ametiautot (mullu oli veel kaks).

Asutuse arendusdirektor Annika Veimer selgitab, et isiklikke autosid kasutatakse näiteks üle-eestiliste teadusuuringute küsitluste tegemiseks, kui tuleb järjestikku läbi sõita palju asutusi üle Eesti. Auto on vajalik ka koolituste ja infopäevade korral.

Andmetes torkab silma seegi, et siseministeeriumi valitsusalasse kuuluvates maavalitsustes sai isikliku auto hüvitist eelmisel aastal 206 inimest kogusummas 105 352 eurot, samas on 15 maavalitsuse peale 48 ametiautot.

Ministeeriumi pressinõunik Toomas Viks rõhutab, et arvestades maavalitsuste täidetavaid ülesandeid, maakondade suurust ja kasutada olevat sõidukiparki, ei ole võimalik püsivalt ametisõidukitega kõiki ametisõite teenindada. "Maavalitsustes lähtutakse isikliku auto kasutamisel teenistuslikest vajadustest, sealhulgas järgitakse ametisõitude tegemisel rangelt põhimõtet, et esimese prioriteedina kasutatakse maavalitsuse autot," toonitab Viks ja lisab, et vastupidiselt suurematele linnadele, puudub maakondades paindlik taksoteenuse kasutamise võimalus.

Allasutused üle Eesti

Ministeeriumide esindajad kinnitavad, et võimalusel kasutavad ametnikud töösõitude tegemiseks asutuse autot.

Näiteks justiitsministeeriumis on selliseid sõidukeid neli, ometi kompenseeriti mullu 45 töötajal sõidukulusid summas 6110 eurot. Asutuse pressiesindaja Maria-Elisa Tuulik selgitab: "Kindlasti mängib justiitsministeeriumi puhul suurt rolli see, et vanglate osakond on Jõhvis, mis eeldab ühelt poolt Tallinnas asuvate ametnike sõitmist töökohtumisteks Jõhvi ja vastupidi. Samuti asuvad mitmed haldusala asutused Tartus ja mujal Eestis, mis samuti tähendab vajadust sinna töösõite teha." Tuulik lisab, et sellises mahus lisasõitude tegemiseks on riigile soodsam hüvitada isikliku sõiduauto kasutamine, selle asemel et soetada asutusele lisaauto."

Keskkonnaministeeriumi (isikliku auto hüvitis 30 isikul kokku 71 480 eurot; viis ametiautot) kõneisik Berit-Helena Lamp ütleb: "Keskkonnaministeeriumi allasutused asuvad üle Eesti ning ühistranspordiga kõikjale ei saa ning ajakulu võib olla ebamõistlik. Samuti on autokompensatsiooni saajad lähtunud põhimõttest, et sõidutavad vajadusel ka teisi ametnikke." Tänavu on ministeeriumis isikliku auto kompensatsiooni saajaid kuus ja ühtlasi peavad nad sõidupäevikuid.

Ka majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis on number tunduvalt vähenenud – kui mullu sai 33 isikut kompensatsiooni 53 739 eurot (ministeeriumil ka kuus ametiautot), siis tänavu on see number seitse. Eelmise aasta sees muutus kord isikliku auto hüvitise suhtes tunduvalt rangemaks, ent näiteks siseministeeriumis ei saanud 2014. aasta peale isikliku auto kompensatsiooni mitte keegi.

"Siseministeerium tagab ametisõitude teenindamise üldjuhul olemasolevate üldsõidukitega. Ministeeriumi sõidukite hõivatuse korral kasutatakse linnasiseste ametisõitude korral ka taksoteenust," ütleb pressiesindaja Toomas Viks.

53 KOMMENTAARI

s
selge 29. aprill 2015, 18:53
Miks nüüd suur maksuametnik helme vakka on kui siga rukkis????? ilmselge,et riigipalgalised on kõige suuremad vargad aga tahavad näiliselt eesti töörahvast koorida.
h
Heinar 29. aprill 2015, 18:12
Milleks autod meil on E-Riik, Uskumatu raiskamine igas riigisektoris, Tallinna linnon nii väike et jõuad rattaga igale poole,
Loe kõiki (53)

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee