Juhtkiri

Juhtkiri | Riigiautode kasutamisel kord majja (32)

Õhtuleht.ee, 27. aprill 2015 17:49
Foto: Teet Malsroos
Ei saa pidada õiglaseks, et riigiautoga saab teha isiklikke sõite, neist aru andmata ja jättes kõik kulud kodanike kanda. Kui masust taastunud Eestis on riigiautode park viie aastaga kasvanud kolmandiku võrra 2900 autoni, siis peaks see andma tunnistust kahaneva rahvastikuga riigi heast käekäigust. Kahaneva rahvastikuga Eestis räägitakse juba aastaid ametnike armee vähendamise vajadusest, ometi kasvab nii ametnike kui ka neid ringi sõidutavate autode arv. Kas väiksem arv ametnikke saab rohkemate autode abil riigivalitsemistööga tõhusamalt hakkama? Või hoopis mõõdutundetust priiskamisest, mida ei suudeta kuidagi pidurdada.

Loogiliselt suurima autode arvuga paistavad silma politsei-, pääste-, maksu-, keskkonna- ja veterinaaramet, aga ka kaitsevägi ja Kaitseliit. Kes meist ei tahaks, et päästjad ja politseinikud igas olukorras kiirelt kohale jõuaksid, eriti maal, kus vahemaad suured ja hulk konstaablipunkte ja päästekomandosid on kinni pandud. Ent kas iga lauaülem, muuseumi direktor või osakonnajuhataja ikka peab kodust tööle ja töölt supelranda veerema maksumaksja ostetud sõidukis, eriti kui kontroll selliste sõitude üle kipub hõredaks jääma?

Samal teemal

Kui maksuamet hakkas kontrollima ja pildistama eraettevõtjate sõidukeid spordiklubi parklas, pahandasid ettevõtjad väga, sest tundsid, et nende privaatsust on rikutud. Omaniku asi, kellel ja kus ta sõita lubab. Ent samas poosetab sadu ametnikke autodega, mille maksumaksja viimse sendini kinni maksab, saamata vastu vähimatki kontrolli võimalust sääraste sõitude üle. Kui me oleme uhked oma riigi üle, siis miks ei peaks kõik riigi kasutuses olevad autod saama kohustusliku logo või erilise numbrimärgi? Nõnda muutuks riik palju nähtavamaks, samas tekiks ka tõhusam sotsiaalne kontroll autode kasutamise üle.

Ametiautode teine tahk on nende kasutamine erasõitudeks. Riik maksab osa autode pealt erisoodustusmaksu, et ametnikud saaksid tööautot kasutada ka isiklikuks tarbeks. Kas maksumaksja ikka peab säärased sõidud koos maksudega kinni maksma? Möödunud aastal maksis ametiautoga tehtud erasõidud kinni 92 ametnikku. Autode ja ametnike hulka arvestades on seda ikka väga vähe. Halb näide selle koha pealt on maksuameti juht, kes parklaskandaali aegu ei pidanud paljuks kiidelda, kuidas tema võib erasõite teha, sest erisoodustusmaks on makstud. Makstud küll, aga maksumaksja rahaga.

Samal teemal

06.05.2015
Kas riigikogu liige saab autoostult soodustust?
25.04.2015
Politsei ei avalikusta peaministri uue Audi A8 hinda
25.04.2015
RATTAD ALLA: ametnikud väntavad tööasjus
17.04.2015
Taavi Rõivas: aktsiis küll tõuseb, aga kütuse hind võib sellegipoolest langeda