Kommentaar

Vambola Paavo | Aktsiisitõus suretab maal autoliikluse (12)

Vambola Paavo, ajakirjanik, 27. aprill 2015 17:41
Foto: Teet Malsroos
Reformierakond on vastandanud ennast rahvale ja avalikule arvamusele. Majandusanalüütik Ruta Arumäe on tark naine, kelle prognoosid ja tähelepanekud on alati värsked ja ajakohased. Kahju, et valitsus peale iseenda kedagi ei kuula.

Kütuseaktsiisi tõstmine on nõrgale jääle minek. Juba hauvad bussifirmad pileti hinnatõusu plaani. Rahva sõiduvõimalused kokkuvõttes ahenevad. Pikemaid autosõiduotsi hakatakse jagama – kui siiani sõideti üksi, siis pärast hinnatõusu võetakse linnaminekul kaasa ka  naabripere. 

Samal teemal

Maale hobutransport? 

Kui Lätis jääb bensiin meiega võrreldes odavamaks, hakatakse Valga- ja Võrumaalt sõitma  naaberriiki ning seal tankima. Eestis kütuse müüginumbrid kukuvad ja raha voolab riigist välja. Raskeveokid ei tangi Eestis juba ammu. Nad võtavad paagid täis Leedus või Riia lähistel, kus hinnad on soodsamad. Need veokid, mis veel mõnda tanklasse praegu keeravad, unustavad aasta pärast tee sinna lõplikult. Kui tanklate käive väheneb, peab suureneva kahjumi tõttu hakkama neid sulgema. Kokkuvõttes kaovad töökohad.

Lastetoetust lubatakse kolme aastaga suurendada 15 eurot ehk viie euro võrra aastas.  Kui kütuseaktsiisi tõstmisega tekib vanemate rahakotti aastas mitmesajaeurone lisakulu, siis mis toetusest me räägime. Last tuleb viia lasteaeda, kooli või trenni, tavaliselt tehakse seda autoga. Peaminister näeb elu ainult Tallinnas. Kas autoga Valgas, Võrus või Virus sõitmine on Taavi Rõivase meelest siis pahe, mida tulebki  aktsiisitõusuga välja juurida? Kas sellised mõtted oleks ta välja öelnud ka enne valimisi? Vaevalt.

Maal on auto inimesele  esmane liikumisvahend. Me ei tohi unustada sedagi, et kütuse kallinemine kiirendab üldist  hinnatõusu, sest kaupu peab ju ka poodi vedama. Üks eesmärke tundubki olevat hinnatõusu teadlik kiirendamine.

Kui kütus kallineb, siis teatavad ühel päeval politsei, kiirabi ja ka päästeteenistus, et neil ei jagu raha väljakutsetele sõiduks. Ühel hetkel peab riik appi tulema ja leidma lisaraha. Viis aastat tagasi elasime sarnase olukorra juba läbi, kui majanduskriisi ajal sõi päästeteenistuse raha ära maailmaturul kiirelt kallinenud  kütus. 

Transiitrekkad maksu alla 

Aktsiisitõus toob kaasa ka kaugkütte kallinemise. Selle ligikaudset suurust pole veel kokku löödud. 80% kütuseaktsiisist peab minema teedesse, kuid praegu lapitakse meie taskust võetava rahaga eelarveaukusid ning valimistel antud lubadusi.

Meie magistraalidel on praegu kohti, kus peaks tegema remonti. Tartu ringteel on suisa eluohtlik liigelda. Venemaa rekkad  on sisse sõitnud pikirööpad, vihmaga lainetab seal vesi . Ammu võinuks meil võõrast autonumbrit kandvale transiidile kehtida teemaks. Aga valitsus räägib Eesti vedaja teemaksust ja raskeveokite maksustamisest. Oma vedajat pole vaja koormata. Neil võiks olla teemaks ning kaotada tuleks praegu kehtiv igaaastane raskeveokimaks. Kehtima peaks põhimõte: mida pikema aja eest maksad, seda odavam  kokkuvõttes tuleks. Võõrale transiidile olgu teemaks näiteks 10 eurot ööpäevas.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee