Eesti uudised

Kütuseaktsiisi tõus uhab bussipiletitele hinda otsa (80)

Arvo Uustalu, 18. aprill 2015, 07:00
Bussifirmad valmistuvad juba ka selleks, et kahjumisse jäävad liinid tuleb sulgeda.  Aldo Luud
"Liinide optimeerimine on juba praegu valus probleem, aga valitsuse vastu ei saa," ütleb suure bussifirma juht eesootavast kütuseaktsiisi tõusust rääkides.

Bussiettevõtte GoBus juhatuse esimees Enn Randmaa kinnitab, et eelolev mitmehüppeline aktsiisitõus toob paratamatult kaasa piletite kallinemise, mis lumepalliefektina viib ka mõnegi kahjumisse jääva liini sulgemiseni.

Ühe tõusu elaks üle

Randmaa nendib, et valitsuse otsuse vastu ei saa ka siis, kui rahvas tänavatele protestima tuleb.

Samal teemal

"Küsimus ei ole ainult bussifirmades. Pall hakkab liikuma suure kiirusega. Kallimat kütust peavad ostma hakkama ju ka teised transpordifirmad ja põllumehedki. Bussiliikluse suretamine juba käib. Rongiliiklust toetab riik üsna suurelt. Hinnatõusu kalkulatsioone on praegu veel vara teha, aga bussiliinide kadumine teeb maal liikluse veelgi hõredamaks," tõdeb ta.

Jan Landrat Taisto Liinidest arvab siiski, et praegu on kütuseaktsiisi mõjust bussipileti hinnale veel vara rääkida.

"Esiteks pole kütuseaktsiisi tõus veel ametlikult kinnitatud ja teiseks pole teada, kui suur see tõus ikkagi on. Lõpptulemusena selgub bussipileti hinna muutmine või kas seda üldse vaja on, eelkõige kütuse turuhinnast aktsiisitõusu hetkel ja konkurentsist igal liinil," ütleb ta.

Samas tõdeb ka Landrat, et loomulikult ei vaata ükski ettevõte rõõmsalt sellele, kui avalik sektor suurendab tema kulusid.

"Meie jaoks on kõige suuremaks analüüsikohaks eelkõige nelja aasta perspektiiv, kuna ühekordne aktsiisitõus võib kütuse odava maailmaturu hinna tingimustes olla ka ettevõttele allaneelatav, räägib ta. "Neli aastat järjest kulude tõusu ei ole kerge aga ühelegi ettevõttele. Seega nelja aasta perspektiivis kindlasti bussipiletite hinnad tõusevad," tunnistab ta Õhtulehele.

Bussiliinide võimaliku sulgemise üle arutades ütleb Landrat, et seda tuli teha aktsiisitõusutagi, kui mullu tihenes reisirongiliiklus.

Eesti Bussi uue juhatuse esimehe Gunnar Obolenski kinnitusel ei saa firma iga lühiajalise hinnakõikumise peale piletihinda muuta, küll tuleb pikema aja jooksul seda igal juhul teha.

"Aktsiisitõusu esimese astmega saab lihtsam olema, kuna aasta lõpul kütusehinnad langesid. Eks siis edaspidi vaatame. Piletihinnad on piiri peal ja ilmselgelt on liine, mida aktsiisitõus mõjutab. Mõnes maapiirkonnas on sõitjaid vähe juba sõltumata sellest, kas kütus kallineb või mitte," räägib ta.

"Mingil hetkel muidugi piletite hind tõuseb. Riik võiks ära otsustada, kus inimesed elavad – kas jäävad ikka maale või kolivad kõik linna. Kütus ei ole pahe, nagu alkohol ja tubakas. Inimeste liikumisvabadust piirata ei tohiks," leiab ta.

Ettevõtted hakkavad Lätist kütust tooma

Bussifirma Arilix OÜ juhatuse esimees Toomas Hainla on kindel, et piletite hinnatõus on paratamatu.

"Kui tõus oleks neli protsenti, siis elaks aktsiisitõusu ehk kuidagi üle, aga kui 14, siis ei ole pääsu mitte kellelgi. Sõitjate arv on nii või teisiti vähenenud. Suurt mõju avaldab bussiliiklusele ka see, et riik doteerib hoogsalt rongiliiklust. Ükski eraettevõte ei hakka kahjumiga liini käigus hoidma. Praegugi saame vaevu ots-otsaga kokku, nädalavahetustel paneme teatud kohtadesse suuremaid busse ja kombineerime, kuidas suudame. Loodan, et valitsus ikka leebub ja tõus 14 protsendi peale ei lähe. See on väga halb. Kuuldavasti lätlased juba hõõruvad käsi ja ootavad, millal meie firmad sealt kütust ostmas käima hakkavad. Suurematel firmadel ei ole põhimõtteliselt vahet, kas osta kütust siit või naabrite juurest," ütleb ta. Hainla nendib, et aktsiisitõus viib ühel hetkel selleni, et riigil tuleb ka kaugliine doteerima hakata.

"Järgmine samm on, et riik hakkab neid doteerima, kuna keegi ikka maale elama jääb ja ei saa nõnda, et on suuri piirkondi, kus inimesed liikuma ei saagi. Ühel hetkel tuleb piletihinda tõsta. Ja kogemused näitavad, et reisijaid jääb sellega vähemaks. Mammikesed tulevad bussijuhi juurde aru pärima juba siis, kui hind tõuseb 10 sendi võrra," tõdeb ta.

Aktsiisitõus kui kuuvarjutus

Meeksi vallavanem Aleksandr Suvorov ütleb, et tema võtab kütuseaktsiisi tõusu paanikata, et võtab seda kui kuuvarjutust, mis tuleb siis, kui tuleb, ja ära jätta ei saa.

"Kahjuks on seejärel oodata üldist hinnatõusu, sest kõik kaubad ju liiguvad. Kui riigiisad leidsid, et see on vajalik meie rahva heaolu kasvuks, siis nii ongi. Kui inimestele aktsiisitõus ei meeldi, siis järgmistel valimistel saab oma arvamust avaldada," ütleb ta.

"Hakkame muutuma kalliks riigiks. Kahjuks ei ole meil Šveitsi palgad. Oleme viimastel aastatel bussiliikluse osas juba natuke räsida saanud. Meie jaoks oluline Saatse kaugliin kadus. Õnneks leidus firma, kes liini vastu huvi tundis ja selle taaskäivitas. Halvemaks on läinud bussiühendus Tartu ja Tallinnaga. Praegu sõidab osa lapsi kooli liinibussiga, kuid mõne bussiliini kadudes tuleb vallal ka nende lasteni koolibussiga jõuda. See tähendab aga kas veelgi pikemaid marsruute või lisabussi muretsemist," tõdeb ta.

80 KOMMENTAARI

s
Simmel 20. aprill 2015, 15:08
Varastavad rahvast ja ülbitsevad ka veel.Automaks on kord aastas aga kütuse pealt saab kõigi asjade pealt hinda tõsta. Toidukaubad,sõidupiletid ja tee...
(loe edasi)
k
Kati 19. aprill 2015, 19:28
Loe kõiki (80)

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
online@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee