Maailm

Saksa piloodid: uus kokpiti kaheinimesereegel on mõttetu (15)

Aadu Hiietamm, 31. märts 2015 07:00
KOKPITIS: Pärast Germanwingsi kaaspiloodi Andreas Lubitzi väidetavat sihilikku surmalendu kehtestavad lennukompaniid üksteise järel nõndanimetatud kaheinimesereegli, mille järgi peab ühe piloodi lahkumisel kokpitist tema koha ajutiselt täitma keegi lennusaatjatest. Foto: Vida Press
Prantsuse uurijate versiooni kohaselt juhtis end kokpitti lukustanud kaaspiloot Andreas Lubitz nädal tagasi sihilikult reisilennuki vastu mäekülge. Pärast 150 inimese surmaga lõppenud lendu teatasid paljud lennukompaniid, et kokpitis peab edaspidi alati istuma kaks inimest. Saksa pilootide arvates ei muuda uus reegel lende turvalisemaks, vahendab Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Kogenud pilootide sõnul kujutab kaheinimesereegli kehtestamine avalikkuse rahustamiseks mõeldud näidisaktsiooni, millel puudub reaalne mõju lendude turvalisusele. Selle asemel, et reegleid kiiresti muuta, tuleks hoopis võtta aeg maha ja mõelda, kas see muudatus on ikka vajalik.

USA lennukompaniides kehtis kaheinimesereegel juba ammu. Pärast nädalatagust Saksa lennukompanii Germanwings reisilennuki Airbus A320 katastroofi kehtestasid analoogilise reegli paljud teisedki lennukompaniid.

Samal teemal

Ka Germanwings ja selle emafirma Lufthansa lubasid kaheinimesereegli kohustuslikuks muuta. Täpsemalt, kui üks kahest piloodist soovib kok­pitist oma kohalt lahkuda, et tualetti minna, siis istub tema asemele keegi pardapersonalist, on see siis stjuuard või stjuardess.

Lennuki võib kukutada kahe sekundiga

Uus reegel ei muuda lennuohutuse seisukohalt tegelikult midagi. "Kui piloot tahab, siis võib ta lennuki kahe sekundi jooksul pöördumatult katastroofikursile suunata," tsiteerib FAZ.NET kogenud lendureid. Piisab vaid ühest tugevast nupule­vajutusest koos samaaegse tugeva löögiga vastu juhtimishooba ning lennuk hakkab spiraalselt maa poole sööstma. Samuti piisab lennuki kukutamiseks mootorite väljalülitamisest kriitilises olukorras. Julgestuseks piloodi kõrvale istunud stjuardess paiskub sel juhul kokpiti lakke. Või kui ta oli jõudnud turvarihma kinnitada, siis jääb ta abitult istmele.

Teisisõnu, kui ikka vaimselt haige piloot soovib lennuki kukutada, siis ei suuda stjuardess teda takistada. Pealegi puudub pardapersonalil tavaliselt lenduriväljaõpe ning kõrvalt istmelt vaadates ei pruugi stjuardess aru saada, mida piloot teeb või teha kavatseb.

Kaheinimesereegel ei anna isegi 0,01 protsenti rohkem turvalisust," tsiteerib Frankfurter Allgemeine Zeitung lennueksperti, kelle nime ei nimetata.

"Absoluutset julgeolekut ei ole olemas. See on reaalsus," ütles ajalehele Kölnische Rundschau 34 ja poole aastase staažiga endine piloot ja koolitaja Walter Keuenhof, kes samuti suhtub kahtlevalt kaheinimesereeglisse. Ta meenutas üht juhtumit 1982. aastast, kui piloot kukutas tahtlikult lennuki McDonnel Douglas DC-8 ning kokpitis samal ajal viibinud kaaspiloot ja lennuinsener ei suutnud teda takistada.

Ajaloost on teada teisigi juhtumeid, kus piloot lennuki tahtlikult kukutas. Neist üks tuntumaid on lennukompanii EgyptAir lend 990 Los Angelesest Kairosse 1999. aasta oktoobris. Lennukis oli tookord koguni kaks meeskonda ning 20 minutit pärast starti võttis juhtimise üle varumeeskonna teine piloot, kes esimese piloodi äraolekul seiskas mootorid ja autopiloodi. Tagasi kokpitti rutanud esimene piloot ei suutnud olukorda enam päästa ja Boeing 767 sööstis koos 217 inimesega Atlandi ookeani.

Saksa pilootide ametiühing Cockpit leiab, et kaheinimesereegli kehtestamine on pärast kaaspiloot Andreas Lubitzi väidetavat surmalendu esimene abinõu, mis peab aitama usaldust tagasi võita. Reaalselt suudavad aga kokpitti suunatavad lennusaatjad vaid siis aidata, kui nende kõrval istuva piloodi tervisega midagi juhtub. Surmalennu mõtetega piloote nad peatada ei suuda ning seetõttu ei saa kaheinimesereegli kehtestamist pidada lõplikuks lahenduseks.

Kasu asemel kahju?

Pilootide foorumis on arutletud sellegi üle, et uus reegel võib kasu asemel hoopis kahju tuua. Nimelt on lennusaatjaid pilootidest palju rohkem. Seetõttu kasvab tõenäosus, et kokpitti sattub mingil hetkel psüühiliste probleemidega või poliitiliselt radikaalne inimene, kes on saanud juhtnöörid lennuki kukutamiseks.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee