Maailm

Ajalehed: nägemine nõrgenes, piloot kartis, et lastakse lahti (18)

Tõnis Erilaid, 30. märts 2015, 07:00
PILOOT, KES ARMASTAS JOOSTA: Andreas Lubitz oli andunud tervisesportlane. Foto on tehtud Hamburgi 10 miili jooksul 2009. aastal. Foto: Reuters/Scanpix
Keegi ei oska öelda, millal Airbus 320 teine piloot Andreas Lubitz otsustas minna enesetapule koos 149 inimesega lennukis. Kas juba siis, kui 60tonnine lennuk kutsungiga Germanwing One Eight Golf end läinud teisipäeval kell 10.01 Barcelona lennujaama stardirajalt õhku rebis, või alles 10.30, kui lennuki kapten tualetti läks. Lubitz teadis, et piloodiametiga tuleb tal ilmselt hüvasti jätta – nägemisteravus oli 27 protsenti halvenenud.

Lennuki musta kasti kõnesalvestis võimaldab taastada minutihaaval, mis toimus Airbusi piloodikabiinis alates käsust "Go! Rotate!", kui lennuk stardirajal kiirust kogus, kuni kapten Patrick Sondheimeri karjeni "Jumala nimel, tee uks lahti!", sellele järgnenud asjatu katsega jalahoopidega kuulikindel uks lahti lõhkuda ja kapteni viimane röögatuseni "Ava see kuramuse uks!". Selle järgnes sekundeid enne seda, kui lennuk rohkem kui 700kilomeetrisel tunnikiirusel vastu mäekülge sööstis, reisijate hirmukarje. Minut enne seda oli Airbus tiivaga teist mäekülge riivanud. Kabiinist on kogu selle aja kuulda Lubitzi rahuliku ja igati normaalse hingamise taustal vaid autopiloodi mehaanilist häält. Kell 10.32: "Alarm! Kiire laskumine" ja "Maa on liiga lähedal! Tõmba üles! Tõmba üles!"

Samal teemal

Bild am Sonntag: musta kasti salvestis

Kapten Sondheimer vabandab reisijate ees, et väljalend Barcelonast hilines 26 minutit ja lubab, et meeskond püüab ikkagi õigeks ajaks Düsseldorfi jõuda. Kui Airbus on jõudnud lennukõrguseni 38 000 jalga (umbes 11 000 meetrit), soovitab Lubitz kaptenil tualetti minna: "Sa ju ei käinud Barcelonas". Kapten soovib siiski kõigepealt läbi käia maandumisprotokolli Düsseldorfi tarvis. Lubitz on napisõnaline, kuulda on vaid lüheldased vastused muu hulgas: "Loodetavasti" ja "eks me näe!" Paari minuti pärast tuleb ta uuesti tualetiteema juurde. Kaks minutit hiljem ütleb kapten "Võta juhtimine üle!". Kohe pärast seda peab Lubitz olema söötnud pardaarvutisse suhteliselt järsu laskumise kõrguseni 98 jalga üle merepinna – madalamale arvuti Airbusil laskuda ei võimalda.

Kell 10.29 registreerib lendu jälgiv radar lennuki laskumise, 10.32 pärib dispetšer põhjust, kuid vastust ei saa. Täpselt samal ajal annab autopiloot esimese kuuldava hoiatusmärguande. Prantsusmaa lennukontroll palub valvepüüdurhävitajal õhku tõusta.

Kell 10.35 on Airbus 7000 jala kõrgusel ja on kuulda, kuidas kapten taob vastu ust ja nõuab, et see lahti tehtaks. Lubitz vaikib. Kuni traagilise lõpuni kostab ainult tema hingamist. Andreas Lubitzi surnukeha – vähemalt selle säilinud osa – tuvastati eile.

Mure silmanägemise pärast

Uurijate kinnitusel ravisid arstid vähemalt kahel korral Lubitzi silmi. Ta nägemine halvenes kiiresti ning Lubitz otsis arstide juurest abi viimati 10. märtsil, kirjutab Mail on Sunday. Kuid Saksamaal on ravi kahe inimese – arsti ja patsiendi – vaheline asi ning Germanwingsi sellest ei teavitatud. Eeldati, et piloot teeb seda ise. Lennuettevõtte emafirma Lufthansa juhtkond märkis pressile: "Ta käis iga-aastases tervisekontrollis ja tunnistati lennukijuhtimiseks 100 protsenti sobivaks." Samas väidab Telegraph, et Lubitzi litsentsile ilmus pärast läbivaatust tähis SIC – vajab pidevat spetsiifilist arstlikku kontrolli.

Kuid ometi rebis Lubitz puruks talle antud haiguslehe ja istus Airbusi teise piloodi istmele lennuks Barcelonast Düsseldorfi. Pole isegi teada, kas ta vähemalt võttis korrapäraselt talle kirjutatud ravimeid, sest läbiotsimisel leiti tema eluruumidest "kuhjake" antidepressante. Welt am Sonntag tsiteerib politseid, kes arvab, et piloot kannatas läbipõlemissündroomi all. Telegraph osutab ka sellele, et teda kutsuti pilootide seltskonnas Tomati-Andy. See võib vihjata sellele, et ta varem töötas stjuuardina, aga osutada ka võimalusele, et oli kapi-homoseksuaal, kes üritas selle avalikuks tulekut iga hinna eest vältida ning naisi võrgutada.

Tüdruksõber jättis maha

Mail on Sunday kinnitab, et Kathrin kurtis sõpradele, et Andreases pesitseb kaks isikut – ta on nagu Jekyll ja Hyde. "Ma olen mures. Kord on ta viisakas ja lahke, siis kipub sõimama. Kogu aeg läks hullemaks," öelnud naine. Sõprade sõnul püüdnud Lubitz kontrollida Kathrini igat sammu, öelnud, kellega tohib rääkida, kui lühike võib olla seelik.

Tõenäoliselt püüdis Andreas Lubitz suhet paigata. Vaid kolm päeva enne traagilist teisipäeva oli ta Kathrinile kinkinud kalli Audi. Mõningatel andmetel saatis naine auto kohemaid poodi tagasi. Teise samasuguse oli Lubitz ostnud endale.

Samal ajal armastas Lubitz ise üle aisa lüüa. Viis kuud veetis ta hotellides öid stjuardessiga, kellest on teada vaid eesnimi Maria. Selle naise sõnul olnud Andreas igati pai poiss, kuid elas alalises hirmus, et võib lendurikutsest ilma jääda. "Ta teadis, et tõenäoliselt ta lennukapteniks ei saa, kuid lootis jõuda vähemalt suuremate lennukite peale," räägib Maria. "Kuid ta ärritus kiiresti, karjus mu peale. Kord pani tualettruumi luku taha ja keeldus ust avamast." Sageli ärkas Lubitz öösel hirmuhigis, karjudes: "Me kukume!" Ka kurtis mees alalist rahapuudust. Ta palk oli küll 130 000 eurot aastas, kuid osa sellest neelas tagasimakse Lufthansale lennukoolituse eest.

Uurijail teisigi versioone

Prantsusmaa uurimismeeskonna juht, san-darmikindral Jean-Pierre Michel märkis, et kuigi 150 inimese surmaga lõppenud lennuõnnetuses näib kõige tõenäolisem olevat Andreas Lubitzi süü, pole uurijad jätnud kõrvale ka teisi versioone. Näiteks lennuki tehnilisi vigu, märkis kindral Michel. Ka on võimalik, et Lubitz kaotas teadvuse, ei suutnud enam lennuki kõrgusekaotust ära hoida ega kaptenile ust avada.

Senimaani on leidmata Airbusi teise musta kasti sisu. Selle abil saaks kontrollida kõigi lennuki seadmete tööd.

Samal ajal jätkavad päästjad meeleheitlikku tööd lennuki tillemategi rusutükkide kokkukorjamisel ja inimsäilmete otsimisel. Ühtegi enam-vähem terviklikku surnukeha pole avastatud. Eilseks oli leitud umbes 600 mitmesugust kehaosa, mida spetsialistid püüavad tuvastada omastelt saadud DNA-proovide abiga. Tõenäoliselt kulub selleks veel vähemalt kolm nädalat.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee