Eesti uudised

Tootja trikid ehk Pakendite sisu imeline kahanemine (76)

Maarius Suviste, 14. märts 2015 07:00
ANTIGRATIS! NÜÜD 20 GRAMMI VÄHEM: Valio Alma jogurt oli vähemalt 2006. aastal veel 400grammises topsis...Foto: TEET MALSROOS
Miks peab jogurtit olema 380 grammi, kui enne oli 400 grammi? Miks on kohvipakk 450 grammi, aga mitte enam 500 grammi?

"Uudis! Gratis! Nüüd 20 grammi rohkem!" võib vahel lugeda pakendeilt suurt ja punast kirja. Ja näib, et tootja annabki täitsa tasuta ära suurema koguse jogurtit, mahla vms. Vastupidiseid hüüatusi pakendile ei trükita, aga näiteid on oi kui palju.

Toidupoes riiulite vahel orienteerudes tasub teinekord lausa uurija karmi pilguga tootepakendit uurida, et kindel olla, kui palju sisu sees on.

Sest nendest nii mõnedki (näiteks jogurt, kohv ja margariin) on ajapikku kahanenud, üks rohkem või vähem kui teine. Ja ehkki hind võib muutuda sisu kahanemise tõttu isegi näiliselt odavamaks, siis kilogrammi toote eest küsitakse tavaliselt varasemast rohkem ehk sama raha eest saate kaupa vähem.

Teeme ringkäigu poes, et põgus ülevaade saada.

Miks kadus 20 grammi jogurtit?

Lähme esmalt sinna, kus on müügil kohv. Riiulile vaadates on pealtnäha ühesuurused pakendid, aga tegelikult – kui enamasti on kohv 500 g pakis, siis Gevalia Originaal on 450 g. Miks see nii on? Kas tõesti on kohvisõbrad kurtnud, et neil jääb alatasa 50 grammi kohvipuru üle või on poekott just 50 grammi liiga raske. Niisiis miks kaalub Gevalia kohvipakk 450 grammi?

Vastab Gevalia kohvi maaletooja, OÜ Mondelez Eesti müügijuht Andres Paal: "Toiduainete pakkeühikutel ei ole turul standardkaalu. Kõikidel toiduainetel on erinevad pakendid ja netokaalud. Kuigi meie toodetel on erinevad pakendid ja erinevad kaalud, on nad alati kooskõlas ELi määrustega."

Ta lisab, et kogu asjakohane teave, mis käsitleb muu hulgas konkreetse toote täpset kaalu, on alati nähtaval viisil pakendile kantud.

Kas panite tähele vastust küsimusele, miks on kohvipakk teistest 50 grammi kergem?

Võtame suuna piimatoodete letti. Kui aastaid tagasi oli Valio Alma jogurtitops harjumuspäraselt 400 grammi, siis nüüd on juba pikemat aega topsis 380 grammi. Tops ei paista olevat väiksemaks läinud. Äkki on topsi pakendatud õhk millekski vajalik? Siiski mitte.

"Suuremad, Alma 400grammised jogurtitopsid jäävad tõepoolest juba kolme-nelja aasta tagusesse aega ning ülemineku väiksemale pakendikogusele tingis tol hetkel turusituatsiooni muutus ja konkurents," ütleb ASi Valio Eesti turundus- ja tootearendusdirektor Krista Kalbin.

"Võib öelda, et pakendikaalude muutumist jälgivad tarbijad päris tähelepanelikult ning kui muutusi märgatakse, jagatakse infot ka laiemalt," lisab Kalbin.

Ta teab, et tarbijale see üldiselt ei meeldi, kuid muutuse tingivad turg, konkurents, tarbimisharjumuste muutus, tootmistehnilised võimalused vms, mis on tootjale enamasti möödapääsmatud.

Küsimusele – mida tegelikult tähendab, et ülemineku väiksemale pakendikogusele tingis turusituatsiooni muutus ja konkurents – vastust ei tule. Samuti jääb vastuseta küsimus, kas ja kui palju ettevõte võidab, kui muidu 400grammistes topsides on nüüd juba pikemat aega 380 grammi jogurtit.

Turusituatsiooni mõjudest ei pääse ka Tere, mille toodete puhul hakkab silma, et LaCrema jogurtid on 380grammistes topsides, aga Helluse jogurtid 400grammistes. Miks nii? Vaatamata korduvatele meeldetuletustele Tere turundusdirektor Alar Pink selgitusteks aega ei leia. Kuid ilma kommentaaridetagi on teada, et ülesande püstitus tootearendajale: tehke asi, mida saaks müüa väiksemas pakendis kallima hinnaga, ei vasta tõele ja on pahatahtlik väljamõeldis.

Farmiga on nii, et kui nende kooresed jogurtid on 400grammistes topsides, siis Kreeka-Türgi jogurtid on väliselt sama suurusega pakendites, kuid toodet on 370 grammi.

"Me elame maailmas, kus pole enam standardeid ja iga tootja otsustab ise, kui palju konkreetset toodet on mõistlik topsi panna. Iga tootja eesmärk on müüa rohkem," selgitab ASi Farmi Piimatööstus turundusjuht Ruta Kallaspoolik. Niisiis kogust vähendades müüakse rohkem.

Vaatame nüüd suuremas pakendis jogurteid. Kui enamasti oleme harjunud 1 kg jogurtiga, siis Alpenrose on eriline – toodet on 900 g. See on toodetud Eestis Rimi eritellimusel.

"Alpenrose joogijogurt pole kunagi olnud liitrises pakendis," ütleb ASi Rimi Eesti Food kõneisik Katrin Bats.

"Küll aga oleme läbi aegade tõesti osa hankijate toodete puhul sellist trendi märganud. Põhjuseid ei oska aga meie kommenteerida."

Rimi oskaks ehk kommenteerida, miks tehti Alpenrose jogurti pakk algusest peale 900grammine?

Margariin muudkui saleneb

Nüüd tahaks võid osta. Müügil on harjumuspärane võipakk 200 grammi (tõsi, leiab suuremaidki), aga Estover Piimatööstuse või on 150grammises pakendis.

"Võipaki suuruse kohta oleme saanud pigem positiivset tagasisidet. Sageli puudub inimestel soov soetada liiga suurt pakendit – põhjuseks hind, retseptis vajaminev kogus või väike leibkond," räägib OÜ Estover tegevjuht Hannes Prits, et toodavad võid üle kümne aasta ja on algusest peale teinud 150grammiseid pakke.

Ta lisab, et pakkemasina tööpõhimõte ei võimalda paki suurust muuta – masina pakkepesa on metallist valatud ja seda ei saa teistsugusele suurusele kalibreerida.

Delma margariiniga on omaette ooper. See oli 2012. aastal, kui kirjutasime Õhtulehe veebiväljaandes Delma trikist: karp sama suur, välja näeb ka enam-vähem sama, aga üle öö 500 grammi asemel 450.

Aeg on edasi läinud ja samas Delma karbis on ka 400 grammi. Tõsi, sellel on veidi teine disain.

"Unilever kindlustab alati omalt poolt, et meie Delma margariinide pakenditel oleks selge ja korrektne toote kogus kirjas. Isegi, kui oleme teinud muudatusi toote mahu suhtes pakendi sees, on see tarbijale alati selgelt pakendil kirjas," selgitab Delma maaletooja, ASi Unilever Eesti kõneisik Evelyn Hiielo.

Just-just, karbi põhja all on see kirjas, aga kas olete kunagi näinud karbi kaanel suurt punast kirja: "ANTIGRATIS! Nüüd 50 grammi vähem!"

Ketšupipudelis 30 grammi suhkrukadu

Jõuame poeringkäigul sinna, kus on ketšupiriiulid. Silma hakkab, et kui muidu on Felixi ketšup 1 kg, siis ilma suhkruta tomatiketšup on 970grammises plastpudelis.

Felixi turundusdirektor

Marek Viilol selgitab, et ketšupitel on erinevad soola- ja suhkrusisaldused, mis mõjutavadki ketšupi tootemassi.

"Ilma lisatud suhkruta tomatiketšupis on üle 30 protsendi vähem suhkrut kui tavalises tomatiketšupis," ütleb ta. Et siis suhkruvaba ketšupit lihtsalt ei mahu pudelisse rohkem kui 970 grammi, aga kui 30 grammi suhkrut juurde panna, siis mahub pudelisse kilo?

Nüüd tahaks magusat ka, näiteks kommi. Paljud mäletavad veel aega, kui kommipakk oli 200 grammi. Aga nüüd – juba pikemat aega on pakis 175 grammi. Peale selle tundub riiulil vaadates, et mitmesugused sordid on ühesuurustes pakendites, aga lähemal uurimisel selgub, et ühes on 175 ja teises 150 grammi. Kompveki enda suurus ja lapselukuga paber ei ole selle loo teema.

Et erinevat sorti Kalevi kommide pakid moodustaksid poeriiulitel ühtse terviku, on kõik pakid visuaalselt ühesuurused, selgitab ASi Kalev kommunikatsioonijuht Ruth Roht. Samas on näiteks vahvlikommid suuremad ja kergemad.

"Kui oleks soov ka neid panna pakki 175 grammi, tuleks selleks võtta juba märksa suurem kott, kui näiteks pumati- või pralineekommide puhul," lisab ta. Olgu öeldud, et ka praegu leiab mõne 200grammise kommipaki.

Roht annab teada, et Kalev ei ole juba rohkem kui kümne aasta jooksul teinud suuri muudatusi pakendite suuruses. Siis kujunesid välja ka optimaalsed kommipakkide kaalud: 150 ja 175 grammi.

"Tarbijad on need selle aja jooksul hästi omaks võtnud ja harjunud just sellist kogust korraga poest ostma," ütleb Roht, lisades, et väiksema koguse kommidega pakk on tarbijale taskukohasem.

Küpsisepaki kaalu määrab muster

Kui rääkida küpsistest, siis miks ei ole need 200grammises pakis, vaid on nii, et ühed Kalevi küpsised on 165grammises pakis (klassikaline küpsis), aga teised 180grammises (Ekstra teeküpsis). Ja kas pakid on siis tõesti nii erineva väljanägemisega? Ei ole. Disain erineb üksnes vähesel määral.

Kalevi kõneisik Roht selgitab, et küpsisepakid on samuti ühtse visuaalse väljapaneku saavutamiseks ühes mõõdus. Enamik küpsiseid on ühesuguse mustriga, kuid Ekstra küpsiseid valmistatakse ajalooliselt teistsuguse mustriga. Sellest tulenevalt on Ekstra küpsised õhemad.

"Kui neid sarnaselt teiste küpsistega 165 grammi ühte pakki panna, jääb pakk osaliselt tühjaks. Nii ongi neid pakis kaks tükki rohkem ja pakk 15 grammi raskem," selgitab magusatootja eestkõneleja.

* * *

Niisiis poodi minnes tuleb olla tähelepanelik, sest kuigi pakendid näevad ühesuurused välja, on ühes rohkem toodet kui teises. Õnneks on kauplustel kohustus hinnasildil näidata ka kilo-, tüki- või liitrihinda.

 

Tootja: ärge takerduge grammidesse, võrrelge kilohinda

Tarbijale, kelle jaoks on esmatähtis hind, soovitab ASi Farmi Piimatööstus kõneisik Ruta Kallaspoolik alati vaadata ja võrrelda kilohinda, mitte takerduda grammidesse pakendil.

Ta lisab, et Eestis tehtud uuringute põhjal võib väita, et ligi 80 protsenti tarbijaid vaatab toote kilohinda.

Felixi turundusdirektor Marek Viilol ütleb, et viimastel aastatel on tarbijad muutunud teadlikumaks ja järjest enam jälgitakse samaväärsete toodete puhul ostuotsuse langetamisel kilogrammi hinda.

"Kolmveerandi võrra täidetud margariini-, joogi- või jogurtipakid olid pigem masuaja eripära ja tänast teadlikku tarbijat selliste trikkidega ei peta. Pakend on muutunud pigem konkurentidest eristumise võimaluseks," räägib ta.

ASi Valio Eesti kõneisik Krista Kalbin lausub, et Emori andmetel loeb pakendi märgistust alati või sageli 44 protsenti Eesti elanikest ning see osa on võrreldes 2006. aastaga kuus protsenti langenud.

Kõige enam otsitakse pakendilt toote minimaalset säilivusaega, seejärel toote päritolumaad, koostisosade loetelu ning lisaainete olemasolu.

 

Pakendi ja sisu kahanemine seadustega reguleeritud ei ole

Tootjal on õigus määrata, kui suures pakendis ta toote turule laseb. Pakendi ja/või selle sisu kahanemine pole seadustega kuidagi reguleeritud, ütleb tarbijakaitseameti kõneisik Epp Joala.

Ta lisab, et tähtis on, et pakendile oleks märgitud toote netokaal, mille järgi saab tarbija kauba reaalse koguse teada.

Eelpakendatud kaupadel tuleb peale müügihinna avaldada ka ühikuhind (ehk kauba ühe kilogrammi, liitri, meetri, ruutmeetri, tüki jne hind).

"Pöördumiste põhjal võib öelda, et paljud tarbijad ei tutvu enne ostmist tootepakendil oleva märgistuse ja/või hinnaga ning see on põhjustanud hilisemaid probleeme," ütleb Joala.

"Siiski on ameti hinnangul inimesed hakanud üha rohkem tähelepanu pöörama tooteinfole."

 

0,9liitrine piim toodi turule, sest üksikud inimesed ei joo liitrit ära

11 aastat tagasi tekitas tormi piimaklaasis 0,9liitrise piimapaki tulek turule.

"Hinnatundlik tarbija saab osta natuke odavamat piima, üheliitrist pakki ei joo üksikud inimesed tavaliselt ära ning kliente huvitab väherasvane piim," olid Rakvere Piima tegevjuhi selgitused 0,9liitrisele lahja piima pakile.

"Absoluutselt mitte pole see tarbija petmine. See on ju hinnasildil ja paki peal kirjas, et on 0,9 liitrit. Inimesed ikka vaatavad, mida nad ostavad. Kunagi tuleb kindlasti ka 0,8-, 0,7- ja võib-olla 0,4liitrine pakk. Turg areneb ja see toob kaasa mitmesuguseid tooteid. Meil on ju ka õlle- ja veinipudeleid igasuguses mõõdus."

 

Kuidas valitakse pakendi suurus ja mis seda mõjutab

  • Seadmepark. Mida vähem erinevas mõõdus pakendeid, seda parem tööstusele.
  • Toote iseloom. Kindlasti peab eristama kahte mõistet: maht ja mass. Näiteks kodujuust, jogurt ja toorjuust on täiesti erineva tihedusega tooted, seega mahub nt 500 ml topsi erinev kogus vastavat toodet.
  • Pakendi suurus sõltub toote kasutamise iseloomust ja säilivusajast. Luksuslikku, naturaalset ja kallist toodet on õigem müüa väiksemas topsis. Seevastu toodet, mida kulub korraga palju ja tihti (joogipiim) suuremas pakendis.
  • Tarbijad on erinevad: teadupärast elanikkond vananeb ja leibkonnad on järjest väiksemad ning üksikul inimesel on raske ära kasutada nt pool kilo mingit lühikese säilivusajaga toodet. Seega peab valikus olema suuremaid ja väiksemaid pakendeid.
  • Traditsioonid. Inimesed on harjunud, et piima peab olema mingil põhjusel kindlasti liiter ja võid 200 g. Vähem või rohkem tekitab segadust ja vajab selgitusi.

Allikas: AS Farmi Piimatööstus

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee