Eesti uudised

Erakonnad koguvad kokku valimisnänni riismeid (6)

Mattias Tammet, Teele Talve, 6. märts 2015 07:00
KÕIK TASUTA? Kommid ja šokolaadid, tõdesid erakonnad, on kõige kindlam ja lihtsam valimis­reklaam. Jagatakse ka veidi kallimat kraami, näiteks tasse. Foto: Teet Malsroos
Valimistel käiku läinud reklaamesemeid – igapäevakeeles nänni – levitati viimastel kuudel sadade tuhandete eurode eest. Kõik erakonnad tõdevad, et enamik nänni jagatakse laiali, sest ülejäävad asjad on puhas raiskamine.

Keskerakonna pressiesindaja Taavi Pukk esiti kõnedele-kirjadele ei vasta. Päev hiljem saabub siiski mõningane selgus, kui pressiesindaja Pukk palub vabandust ja ütleb, et jäi kohe pärast valimisi haigeks. Siiski tõdeb ta, et kulusid lüüakse alles kokku. Ta ütleb, et kandidaadid tellisid materjalid suurel määral erakonnast eraldi. "Selles osas me küll arvestust ei pea ja ei näe selleks ka vajadust," ütleb Pukk.

Samal teemal

Sotsiaaldemokraadid arvavad, et selle peaks siiski kokku arvestama. "Oleme alles tegemas kokkuvõtteid ja kampaaniakulude aruannet. Paljud kandidaadid tellisid kampaaniameeneid iseseisvalt ja kogume praegu sellekohast infot," ütleb erakonna pressiesindaja Raigo Jahu.

IRLi kontoris on alles suur valik nänni. Keegi ütleb, et seda on läbi käinud euroaluste kaupa. Selgub siiski, et see on liialdus. Hoopis huvitavam on tagaruumist leitud pappkarp, kuhu on peale valiku IRLi valimisreklaamist kogutud ka teiste erakondade oma. Näiteks Mihhail Kõlvarti (KE) nõelumiskomplekt. Ühtlasi näidatakse Tallinna keskkonnaameti välja antud raamatut "Mustamäe," kus sees abilinnapea Arvo Sarapuu pilt. See olevat ühele erakonnalasele näpu vahele antud tänaval. Vahel olnud ka Sarapuu erakonnareklaam.

EKRE aseesimees Martin Helme juhatab ajakirjaniku erakonna ruumi kolme või nelja lukustatud ukse kaudu. "Väga konspiratiivne," nendib ta muigega.

Helme ütleb peast, et jagatud nänni peale kulutas erakond 5000–10 000 eurot, mis moodustab kogu reklaamieelarvest umbes kümnendiku. Suurem osa on viimse piisani välja jagatud. Näiteks šokolaadid, reklaamsõnumiga peeglid ja vilkuvad tulukesed, mida saavad kasutada kas või ratturid. Alles on kaks karpi: üks skandaalsete tikkudega ("Tuld kooseluseaduse pihta") ja teine triiki täis karp Kaarel Jaak Roosaare praakflaieritega.

Reformierakond näitab rõõmuga kollaseid meeneid – tasse, jääkaabitsaid – kuid pressiesindaja Silver Pukk tõdeb, et kokkuvõtteid alles tehakse. Seetõttu ei ole teada, kui rohkelt asju telliti ja kui palju neid üle jäi.

Ainsana oskas konkreetseid kulutusi välja tuua Vabaerakond. Juhatuse liige Külliki Kübarsepp ütleb, et põhiliselt tehti neilgi kampaaniat visiitkaartide, flaierite, voldikutega, mille kogukulu ei ole veel selge. Meenetele kulnud raha on teada. Kübarsepp jagas laiali 2000 meresoolakotikest summas 277,60 eurot. Järva- ja Viljandimaal kandideerinud Ain Ostra andis valijatele 1000 porgandiseemnepakikest summas 656,64 eurot. Jüri Saar jagas 200 puhastusharjakest summas 200 eutor ning 5. valimisringkonna jaoks osteti ka 150 meepurki, mis maksid kokku 408 eurot.

Valimisnänni hulgast võis leida söödavat ka peale šokolaadi. Nii jagas näiteks Põhja-Tallinna vanem Karin Tammemägi ühe kaubanduskeskuse parklas saiakesi ja glögi tööpäeva keskel. Küsimusele, kas selleks on puhkus võetud, vastas Tammemägi, et ta on seal olnud umbes tund aega – lõunapausi arvelt –, kuigi esimesed teated sealolekust pärinesid juba mitu tundi varasemast. Saiakesed tundusid siiski populaarsed olevat.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee