Maailm

Terve aasta teadmatust 

Aadu Hiietamm, 6. märts 2015 07:00
TEADMATUS VAEVAB: Mullu 8. märtsil kadunuks jäänud Malaisia reisilennukis sõitnute sugulased läinud pühapäeval Kuala Lumpuris Thean Hou templis palvetamas. Foto: Reuters/Scanpix
Mullu 8. märtsil kadunuks jäänud Malaisia reisilennuk on endiselt leidmata.

Lennukompanii Malaysia Airlinesi reisilennuk Boeing 777-200ER jäi lennul MH370 kadunuks eelmise 8. märtsi öösel. See on õhusõiduajaloo suurim müsteerium, sest aastaga ei ole lennukist ega selle pardal olnud 239 inimesest leitud ainsatki reaalset jälge. Teadmatus sünnitab lennuki kadumise kohta üha uusi versioone.

Samal teemal

Värske teooria keskne tegelane on kadunuks jäänud reisilennuki piloot Zaharie Ahmad Shah (53), keda süüdistatakse lennuki teadlikus kukutamises merre. Lennuportaal Flightglobal kirjutab, et sellisele järeldusele jõudis Suurbritannia piloot ja lennu­ekspert Simon Hardy, kes analüüsis põhjalikult lennu MH370 teada olevaid andmeid.

Malaisia pealinnast Kuala Lumpurist Pekingile suuna võtnud lennukompanii Malaysia Airlinesi reisilennuk Boeing 777-200ER kadus nii Malaisia kui ka Tai lennujuhtimiskeskuse radariekraanidelt 8. märtsi öösel kell 1.21 ehk 40 minutit pärast starti. Õhusõiduk oli sel ajal Lõuna-Hiina mere kohal. Lennuki pardal oli 227 reisijat ja 12 meeskonnaliiget. Kell 1.28 registreerisid lennuki korraks Tai sõjaväelased ja pärast seda kadus lennuk jäljetult.

Ametlikel andmetel usuvad uurijad, et lennuk muutis mingitel seletamatutel põhjustel pärast radariekraanidelt kadumist järsult kurssi ja võttis suuna lõuna poole. Pärast tunde kestnud lendu sai kütus otsa ja Boeing kukkus India ookeani lõunaossa Austraaliast läänes.

Malaisia ja Austraalia tellimusel otsivad neli erivarustusega laeva lennukirususid India ookeani lõunaosas 60 000 ruutkilomeetrilt. Tänaseks on sellest põhjalikult läbi otsitud 40% ehk 24 000 ruutkilomeetrit.

Piloot juhtis lennuki teadlikult merre?

Simon Hardy usub, et kadunud lennukit otsitakse valest kohast. Ta väidab, et Boeing 777-200ER pendeldas pärast radariekraanidelt kadumist mitu korda Malaisia ja Tai õhuruumi vahet, tegi siis tiiru Penangi saare kohal ja sööstis merre.

Arvestades, et lennuki piloot Zaharie Ahmad Shah oli Penangi saarelt pärit, siis järeldas Simon Hardy, et ta soovis heita enne lennuki merre juhtimist oma kodusaarele viimase emotsionaalse pilgu.

Simon Hardy versiooni toetab ka tuntud Briti lennuohutusekspert David Learmount. Tema sõnul peavad Hardy juttu usutavaks ka Austraalia uurijad, kes koordineerivad MH370 rahvusvahelisi otsinguid.

Simon Hardy seevastu usub, et end üksi kokpitti lukustanud Zaharie Ahmad Shah suutis hapnikumaski abil teadvusele jääda ja juhtis lennuki merre kohas, mis asub arvatavasti sadakond meremiili eemal. Seetõttu ei ole ka otsingud seni tulemusi andnud.

Lennuk võidi kaaperdada ja alla tulistada

Eelmise aasta lõpul levinud vandenõuteooria järgi mullu 8. märtsil kadunuks jäänud Malaisia reisilennuk kaaperdati ja USA õhuvägi tulistas selle Diego Garcia saare juures alla.

Niisuguse versiooniga tuli välja Prantsuse kirjanik ja kunagise lennukompanii Proteus Airlines endine juht Marc Dugain, kelle arvates võttis lennuk pärast kaaperdamist kursi India ookeani keskosas asuvale Diego Garcia saarele, kus asub USA õhujõudude baas. Saarele lennuk ei jõudnud. Dugaini sõnul puhkes lennukis tulekahju või tulistasid selle Diego Garciale lähenemisel USA õhujõud alla.

Dugaini sõnul kartsid ameeriklased, et kaaperdajad võivad lennukiga sooritada terrorirünnaku.

Mullu mais müügilettidele jõudnud Londonis elav ameeriklane Nigel Cawthorne väidab oma raamatus "Flight MH370 – The Mystery" seevastu, et kadunuks jäänud Malaisia reisilennuk tulistati alla Lõuna-Hiina mere kohal ehk seal, kus side lennukiga katkes. Juhtus see aga kogemata samas piirkonnas, kus toimusid Ameerika Ühendriikide ja Tai õhujõudude ühisõppused.

Cawthorne toetub raamatus Lõuna-Hiina meres Vietnami rannikul asuval naftaplatvormil töötanud uusmeremaalasele Mike McKayle. Mees väitis vahetult pärast Malaisia reisilennuki kadumist, et nägi oletatava kadumise ajal taevas objekti, mida võis pidada põlevaks lennukiks. McKay informeeris nähtust ka tööandjaid ning tal tuli tunnistusi anda Vietnami uurijatele. Kuna meedia huvi McKay vastu muutus suureks, siis lasid tööandjad ta töölt lahti.

USA teaduskirjanik Jeff Wise toetab samuti kaaperdamisversiooni. Tema arvates ei kukkunud lennuk aga vette, vaid maandati kusagil, näiteks Kasahstanis.

Samal teemal

31.04.2018
50 KUUD TEADMATUST: lennu MH370 müsteerium ootab endiselt lahendamist
03.07.2015
BBC: pühapäeval leiti Reunioni saarelt jälle lennukitükke
31.06.2015
LÕPUKS OMETI: õhusõiduajaloo suurim müsteerium on lahenemas
07.00.2015
2014 — must aasta tsiviillennunduses