Psühholoogia blogi: võidab see, kellel on surres kõige rohkem asju (8)
Müügiedenduseks korraldatakse igasuguseid kampaaniaid, et inimesed läheksid kaasa massipsühhoosiga. Ostlejad vaatavad, et teine juba ostab ja äkki mul läheb ka vaja, äkki saab hinnaalandusega toode otsa.
Niiviisi just defitsiidi tunnet tekitataksegi, et inimesi koheselt ostma meelitada. See on mõjutamispsühholoogiast tuntud võte – defitsiidi tekitamine. Ja veel võte, kuidas ostuhullust tekitada on, et suurte hinnasiltidega tajutakse hindu väiksematena kui väikeste hinnasiltidega esitatud hindu.
Inimesed, just noored, kipuvad ennast jagama klassidesse selle järgi, kui palju nad suudavad osta.
Haridus või muu näitaja ei loe paljudele noortele. Riietuse järgi jagavad nad endid klassidesse selle järgi, kui palju nad saavad osta eelkõige brändi tooteid.
Noored usuvad, et bränditooted teevad neist erilised ja edukad isiksused. Tegelikult ostetakse brändi lubadusi, mis turundusjuhid on välja töötanud ja mõeldud ainult ostma meelitamiseks.
Öko on võlusõna mis müüb
Mina oma toidulaual väldin teadlikult e-aineid, sest need on tervisele kahjulikud.
Poes käin riidekotiga ja kilekotte enam ei osta, et loodust säästa. Tallinna Ülikoolis kommunikatsiooni magistrantuuris käisin praktikal Eesti Rohelise Liikumise keskkonna säästmist propageerivatel üritustel ja seal õpetasin ka teistele, et prügi tuleb jagada kuue prügikasti vahel: papp/paber; klaastaara; plastmasstooted ja pakendid; ohlikud jäätmed; biolagunevad jäätmed ja metall.
Koos Eesti Rohelise liikumisega käisin mitmetel üritustel praktika raames rääkimas keskonnateemadel, sealjuures tutvustasin tuuleenergia loodussõbralikku kasutamist. Hollandis käies nägin paljudes kohtades tuulegeneraatoreid, mis tootsid elektrit. Ma arvan, et tuuleenergia tootmist võiks Eestis rohkem olla. Propageerides ökoloogilist ja säästlikku eluviisi, pean ka ise väga oluliseks elada loodust ja keskkonda säilitades.
Paljud tootjad panevad oma toodetele ette sõnad öko ja/või mahe, et tarbijaid ostma meelitada. Need maagilised sõnad mõjuvad paljudele psühholoogiliselt ostma kutsuvalt, nagu vanasti sõnad tasuta või uus.
Toiduainetest võin kohe ära mainida Coca-Cola reklaami, kus tundeküllase reklaamiga kutsutakse ostma tervisele kahjulikku jooki, mis tekitab ka sõltuvust. Coca-Cola ei sobi üldse lastele joogiks.
Sõnadega "öko" ja "mahe" ostetakse alateadlikult tervist, õnne ja rahulolu. Ökotooted on sageli tavakaubast kallimad ja kõik inimesed ei saa neid endale lubada. Ökotoote tarbimine on ka maine küsimus.
Loomulikult olen ka ise tarbinud erinevaid öko ja mahe tooteid. Eriti meeldivad mulle mahe küüslauk, mahe sibul, mida laatadel ja turgudel müüakse ja mis säilitavad oma kvaliteeti järgmise suveni.
Veel meeldivad mulle öko-seebid, öko-küünlad, öko-kehamaskid. Riietest eelistan villast ja linast, sest need materjalid ei aja higistama ja lasevad õhku läbi. Mulle meeldib käia öko ja mahe tooteid ostmas Luige ja Jäneda laadal, aga ka Nõmme turul, kus ostan meelsasti Audru talu toodangut, sest pean lugu toidu heast kvaliteedist. Veel meeldib mulle talu kohupiim ja värke piim, otse talust.
Psühholoogina ei pea ma õigeks, et mõned inimesed on ainult taimetoidulised. Eriti taunitav on, kui pereema on taimetoitlane ja sunnib ka oma lapsi ainult taimset toitu sööma. Kasvav organism vajab erinevaid toitaineid ja vitamiine, kuna taimsest toidust kõiki vajalikke aineid ei saa.
Toit peab olema tasakaalustatud ning viis peotäit puu- ja juurvilja päevas, peaks sööma iga inimene, nagu me ootepaviljonide reklaamidelt oleme lugenud ja muidugi ka kala, kana, liha. Võimalusel peaks vältima pakendatud kaupa, mis sisaldavad süsihappegaasi,sest "elav" toit on ikka tervislikum.
Ma arvan, et tuleb vaadata kvaliteedi ja hinna suhet ja kui öko-toode on ikka palju kallim tavakaubast, siis ei maksa seda osta.
Netis surfates leidsin sõna öko kohta mitmeid huvitavaid vasteid: öko-mähkemed, öko-turismitalu, öko-ehitus jne. Sõnal öko ja mahe on võlujõud, mis meelitab tarbima ja seda paljud kauplejad oskavad ära kasutada. Mulle isiklikult öko tooted meeldivad, sest nad on kvaliteetsed ja ilusad, kuid igapäevase kauba ostan siiski tavakauplusest.
8 KOMMENTAARI