Eesti uudised

GALERII | VAATA JA IMESTA: Plats puhtaks! Vali kord! Arukus ausse, jõukus majja! (5)

Maarius Suviste, 3. veebruar 2015, 07:00
EKSPERDID ARVAVAD: Jaanus Eensalu ja Rein Toomla ütlevad vanu valimisplakateid vaadates, et üldiselt on need läinud ajas mitu korda paremaks. Nii sisult kui ka väljanägemiselt. Foto: Aldo Luud
Kui hästi on teil veel meeles valimisloosungid "Vali kord!", "Aitab jamast!" ja "Tehtud!"? Aga "Plats puhtaks!" ja "Arukus ausse, jõukus majja!"?

Tartu ülikooli riigiteaduste instituudis Lossi tänaval on väljanäitusel erakondade vanad valimisplakatid. Sekka kamaluga valimisnänni, kommist kondoomini.

Et väljapanekust "Valimisplakatite virvarr: puhas plats, vali kord, kindlalt edasi!" asjatundjate abiga viimast võtta, valisime ekskursiooni teejuhiks kaks oma ala spetsialisti: politoloogia raskekahurväe esindajana Tartu ülikooli riigiteaduste instituudi lektori Rein Toomla ning Tartu kõrgema kunstikooli meedia- ja reklaamikunsti osakonna juhataja Jaanus Eensalu.

Kõige esimesel stendil on aasta 1992.

Toomla: "See on kõige kuulsam loosung: "Plats puhtaks!". Isamaaliidul on suured pildid, aga samas ERSP plakatitel on rohkem teksti ja väiksemad pildid. Samas kõrval on Eesti ettevõtjate erakonna reklaam – kohe näha, et rikkam rahvas ning neil oli võimalik ka klantspilte teha."

Jaanus Eensalu: "Isamaaliidul on siin veel see vana tuntud logo, mis on tugeva märgitähendusega. See töötab."

Järgneb 1995. Ka tol ajal olid kandidaatide reklaamidel päris palju teksti.

Toomla: "Siin hakkab pilt veidike kirevamaks minema. Värvitrükki on rohkem, need paistavad silma, kalendridki on tehtud."

Eensalu: "On näha, et korralikult tehtud kalendrite puhul on sekkunud kujundajad või kujundusbüroo. Tulnud on esimesed rahalaarid – on tekkinud raha, et osta kujundust."

Jõukus majja vana sara peal

Toomla: "Kui te mäletate, siis omaaegsed Parempoolsed eraldusid äkitselt Isamaaliidust. Nad ei saanud kusagilt raha ja nende valimisplakatitelt tuligi see hästi välja, et mispärast neil mustvalged reklaamid on."

Samal aastal tulid ka esimesed plakatid, millel ülisuurelt kandidaadi portree ja kahe-kolme sõnaga valimishüüatus, kandidaadi number ja muidugi nimi ka. Näiteks Isamaaliidul.

Toomla: "Kui vaatan Jüri Adamsi ja Peeter Oleski värviplakateid, siis esimene mõte liigub raha peale. Laar võeti küll maha, aga Isamaaliit jäi valitsusse. See tähendab, et kes võimul, sel ka raha."

Eensalu: "Juhin tähelepanu, et nii Adamsi kui ka Oleski plakatil on märgitud ametinimetus: justiitsminister ning kultuuri- ja haridusminister. Kui sa paned valimisplakatil ametinimetuse juurde, siis see on umbes nii, et vaadake, kes ma olen; usaldage mind, ma ju olen… Praegu ma seda nii väga tähele pannud ei ole."

Toomla: "Võib-olla nüüd eeldatakse, et teatakse niikuinii."

Reformierakonna puhul hakkab silma nende 1995. aasta loosung kollasel taustal: "Arukus ausse, jõukus majja!".

Toomla: "See plakat on mulle siiamaani meelde jäänud. Tallinna–Tartu maanteel Ardu kandis, Tartu poolt sõites paremat kätt on teest mõnikümmend meetrit eemal siiamaani alles kunagine heinaküün. Täiesti vana sara. Ja nad panid selle jõukus-majja-plakati selle sara peale!"

1999. aasta plakatitel vaatab ühel reklaamil vastu Villu Reiljani nägu.

Eensalu: "Seda aega mäletan hästi – siis tulid esimesed valimisteemalised kilekotid. Kes need kaks venda olid?"

Toomla: "Tõnisted?"

Eensalu: "Ei-ei."

Toomla: "Reiljanid?"

Eensalu: "Jaa-jaa. Villu ja Janno. Jannol oli kindlasti kilekott. Ma kindlalt ei tea, kas Villu ka oli. Kilekotte trükiti Tartus, kogused olid suured. Kilekotimajandus oli mõned aastad tagasi ka Reformierakonnal, kui Tartu valijatele neid tehti. Kilekotil on ka see tähendus, et sinna saab ka midagi panna. Näiteks kohvi."

Eensalu: "1999 oli valmisreklaamides põnev aasta. Oli rohkem värve, kujundus oli parem."

Siis tuli ka Keskerakond oma rohelisega. Oravad tegid seda kollasega neli aastat varem. 2003. aastast on meelde jäänud Res Publica tulek ja mitmetähenduslik loosung – "Vali kord!".

Eensalu: "Jälle üks suur aste edasi, täiesti erinev eelmistest valimistest. Vastandvärvid töötavad: Res Publical roheline ja punane ning 1990. aastatel Mõõdukatel roheline ja oranž."

2003. aasta valimistel tuli selline lähenemine, et erakonna kogenud ja tuntud poliitik kiidab lendlehekesel uustulnukat.

Eensalu: "See on usalduse märk. Usaldusmehed ütlesid, et teda võib valida. Ikka küsid teadja käest, kui ise hakkama ei saa."

Reformierakonna kollane reklaam punastest maasikatest ja maksudest toob silme ette poeketi.

Eensalu: "Siin on puhas kaubanduslik võte. Vaheta sisu ära, pane Reformierakonna asemele Maxima ja reklaam töötab: saad maasikaid 20 protsenti odavamalt! Otse Poolast! Mudel on väga lihtsalt ära mõistetav."

2007. aasta reklaamides hakkab silma IRL.

Toomla: "Kui võrrelda seda, et Isamaaliit ja Res Publica sulasid kokku, siis see siin on täiesti kolmas. Ei ole kusagilt näha vana Isamaaliitu ja pole ka Res Publicat kusagilt eriti näha."

Eensalu: "See on saksa keeles öeldes: gemüse. Ühepajatoit. On näha tagasiminekut algusaastatesse. Ei suudeta ära otsustada, mida valimisplakatite peal tegema peaks. Segadus on majas."

Savisaare suurele plakatile (sinimustvalge põse peal, nagu spordivõistlusel kaasaelaval eestimeelsel spordifännil) on märgitud tema ametinimetus – inglise keeles.

Toomla: "Minul liikus selline mõte peas, et järsku oli selliste plakatite rahvusvaheline konkurss ning peeti silmas, et plakat sinna konkursile saata."

Eensalu: "Seal võib olla veel üks kaval võte. Ehk taheti näidata, et ta ei ole ainult venemeelne."

Kokkuvõtteks.

Toomla: "Ühelt poolt tehnoloogiline areng ning teiselt poolt vähem juttu ja rohkem pilti. Võib-olla mõni loosung jääb paremini meelde, mõni mitte. "Plats puhtaks!" on vast kõigile meelde jäänud."

Eensalu: "Areng on muidugi väga suur olnud. Paremaks on läinud pildikeele selgus. Ringiga on tagasi jõutud selle juurde, et kandidaat ei ole mitte üksi pildi peal, vaid näha on ka pereelu, kodune elu. Et rohkem usaldust võita."

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee