Eesti uudised

Kütus on odavnenud, miks ei saa siis pileti hinda soodsamaks teha? (28)

Maarius Suviste, 28. jaanuar 2015 07:00
BUSSIPILETI HIND EI MUUTU: Kütuse odavnemise tõttu bussisõit seni soodsamaks läinud ei ole. Kui kütuse soodne hind kestab näiteks suveni, kaaluks SEBE grupi tütarettevõte Eesti Buss tõenäoliselt muudatusi ka piletite hindades.Foto: ALDO LUUD
Kuigi kütus on pikka aega odavnenud, bussisõite see odavamaks teinud ei ole. Miks ei saa tänu odavamale kütusele pileti hinda langetada?

Praegu, kui kütuse hind on eelmise aasta keskmisest hinnast umbes 10 protsenti soodsam, saab meie kaugliinide puhul rääkida kütuse hinnalanguse mõjust suurusjärgus 20 000 eurot säästu kuus, ütleb SEBE grupi tütarettevõte Eesti Buss OÜ juht Gunnar Obolenski.

"See pole raha, mis niisama üle ja seisma jääks. Eelmisel aastal hakkas bussifirmadele konkurentsi pakkuma tugevalt üledoteeritud reisirongiliiklus, mis tõi bussisektorile kaasa reisijate vähenemise ning sellega ka märkimisväärse bussifirmade tulu vähenemise. Seega saab rääkida varasema miinuse katmisest," ütleb ta. Obolenski lisab, et tänavu tuleb silmas pidada kahte aspekti.

"Esiteks saame tänu kütuse hinnalangusele hoida käigus liine, mida muidu väikese reisijate arvu tõttu ei saa opereerida. Teiseks on meie eesmärk hoida bussijuhtide töötasu konkurentsivõimelisena, et amet meelitaks aina vananevale töötajaskonnale uut põlvkonda peale."

Obolenski sõnul võib pikaajalisele kogemusele tuginedes eeldada, et pärast talvist hinnalangust tõusevad kevadel kütuse hinnad taas languse-eelsele tasemele.

"Kui soodne kütuse hind kestab näiteks suveni, kaalume tõenäoliselt muudatusi ka pileti hindades," lubab ta.

Taisto Liinide esindaja Jan Landrat ütleb, et nende firma tegutseb linnadevahelistel bussiliinidel. Seega peavad need bussiliinid end ära tasuma ainult piletitulust, neid keegi ei doteeri. Landrat lisab, et samuti kujuneb linnadevahelistel bussiliinidel pileti hind vabaturul.

"Meie väikeettevõttena pileti hinda turul ei kujunda, me jälgime teiste bussiettevõtete tegemisi ja vajaduse järgi reageerime."

Taisto Liinide esindaja sõnul oli tihenenud rongiliikluse tõttu eelmine aasta nende firmale majanduslikult väga raske ja tuli sulgeda mitu bussiliini.

"Kindlasti jäi kütuse hinnalangemise tõttu 2014. lõpupoole nii mõnigi bussiliin käiku, mille sulgemist me veel eelmise aasta keskpaigas tõsiselt kaalusime," ütleb Landrat. Praegune kütuse hind aitab Landrati sõnul kindlasti kaasa eelkõige senise liinibussiliikluse säilimisele, aga illusioone nad endale ei loo.

"Pikas perspektiivis kütuse hind selliseks ei jää ja oma äriplaani me odavale kütusele ehitada ei saa."

"Sõidu hinda ei langetata," kinnitab ASi GoBus volitatud esindaja Valter Keis. Ta selgitab, et kuna AS GoBus tegutseb Tartu-, Põlva- ja Valgamaal eelkõige avaliku liiniveo lepingute alusel, siis avalikul liiniveol ei saa vedaja pileti hindu reguleerida. "Hinnad kehtestab ja sõidusoodustused määrab vedude tellija," lausub Keis.

Tartu maavalitsuse kõneisik Eda Tagamets ütleb, et maavalitsuse ja vedaja vahel sõlmitud lepingu järgi maksab maavalitsus vedajale toetust läbisõidu mahu järgi, arvestuse aluseks on liinikilomeeri hind.

"Kütuse hinna muutumist võetakse lepingu kohaselt arvesse kord aastas, võrreldes omavahel kahe eelneva aasta näitajaid. Seega viimaste kuude kütuse hinnalangus võiks vedajale makstava raha suurust mõjutada 2016. ja 2017.," ütleb Tagamets.

Ta lisab, et vedajale makstava toetuse allikad on riigieelarve ja piletimüügist laekuv raha: "Kohe saaks piletite hinda alandada vaid siis, kui suureneks riigieelarvest tulev toetus."

Tartu taksofirma plaanib hinda langetada

"Kütus on tõesti odavnenud," tõdeb Tartu GoTaksopark OÜ juhatuse liige Kuno Koger.

Arvestades, et olenevalt autost on linnasõidul taksoauto keskmine kütusekulu talvel 8–10 liitrit/100 km, muudab kümnesendine kütuse hinnatõus või alanemine kütuse osa kilomeetrihinnas 0,8 kuni üks senti, räägib ta.

Ja toob näite: 40sendine kütuse hinna alanemine vähendaks kütuse osa kilomeetri omahinnas maksimaalselt neli senti.

"Kuid ükski takso ei sõida 100protsendilise tasulise koefitsiendiga. Hea tulemus on 0,6-0,7. Keskmiselt 40sendise kütuse hinna alanemisega võiks taksokilomeetri hinda alandada 2,4-2,8 senti," selgitab Kuno Koger.

Ta lisab, et kütuse hinnalangusest johtuvalt langetasid nad oma firmas mullu detsembris taksokilomeetri hinda nelja sendi võrra, kuid teised firmad sellega kaasa ei läinud. Praegu on plaan uuesti hinda alandada 1. märtsil, kinnitab ta.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee